[Notis] Wiggle köper Chain reaction cycles

chain-reaction-cycles-logokopia.jpg

De två konkurrerade webshopsjättarna kommer med största sannolikt att bli en. Detta efter att Wiggle gått ut med att man kommer att köpa Chain reaction cycles.

Chain reaction cycles startade som en liten familjeägd butik på Irland 1989. Wiggle i sin tur startade 2009 och såldes 2011 till Bridgeport capital 2011. Vi fyller på i kommentarstråden vartefter mer information dyker upp.

Senast ändrad:
Kommer de lägga ut cykelsidan på CRC och behålla Wiggle för löpning/tri eller kommer de köra på som två olika tro?

Det här kan ju bli bra! Wiggle har en superbra svensktalande kundtjänst och vettiga betalningslösningar (klarna, kort, paypal) medans Crc bara har engelsktalande och kort/paypal här i sverige.
Hur dom än gör hoppas jag suporten fortsätter att vara svensk.

Tycker crc har tappat en del de senaste åren, speciellt jämfört mot de tyska sidorna. Iof fanns det kanske mindre konkurrens för 10 år sedan och på den tiden var crc mer som cykelvärldens överskotssbolag. Fotsätter ändå handla där av ren vana.

Jag har själv slutat handla på CRC i stort sett helt och hållet. De tyska webshoparna har oftast bättre priser, om man inte ska ha något obskyrt gammal mög, då kan CRC vara bra.

mikipedia_ sa:
Det här kan ju bli bra! Wiggle har en superbra svensktalande kundtjänst och vettiga betalningslösningar (klarna, kort, paypal) medans Crc bara har engelsktalande och kort/paypal här i sverige.
Hur dom än gör hoppas jag suporten fortsätter att vara svensk.
Wiggles frakt har fungerat avsevärt bättre för mig än CRCs också de få gånger jag köpt något gammalt mög som tyskarna inte har ;-)

Shieeet. Spännande, någon som sett något om hur dyrt det blev (för Wiggle)?

Upplever att varken crc eller Wiggle har särskilt låga priser, vore kul om de kunde mäta sig med tyskarna.

Lulle sa:
Shieeet. Spännande, någon som sett något om hur dyrt det blev (för Wiggle)?

Upplever att varken crc eller Wiggle har särskilt låga priser, vore kul om de kunde mäta sig med tyskarna.

Även om det går dåligt för Crc verkar dom ha en del omsättning

Citat från Pinkbike
"Chain Reaction in 2013 when sales at the family-owned firm dropped six percent to GBP145m"

Jag har fastnat för wiggles egna klädmärke så det har beställts en hel del därifrån.
Att returnera grejer till wiggle att funkat bra, åtminstone här i Finland. Bara att limma på en utskriven lapp o föra till närmsta post. Får hoppas crc retur blir lika enkelt. Fick huvudvärk senast jag returnerade nåt till crc.

Köpte en RS revelation från crc billigt för nåt år sen, så man kan tydligen göra fynd där.

( Pssst. Wiggle grundades -99. Källa: Wikipedia)

BjornR sa:
CRC var det bara att skriva ut en lapp och tejpa fast.

Tror faktiskt du har rätt. När jag tänker efter så var det postkontoret (läs mataffären med postfunktioner) som orsakade huvudbry, då de inte riktigt visste vad de skulle göra med paketet då det stod dhl på det...

Gillart!

Även om jag precis som Luthman slutat handla hos CRC till förmån för prispressande tyskar, så ser jag fram emot detta uppköp.
Tänk CRC's gränssnitt, Wiggles support o frakttider, deras kombinerade storlek som borde ge konkurrenskraftigare priser :)
Frågan är bara hur det går för Sam Hill o övriga CRC-sponsrade åkare...

larsaw sa:
Gillart!

Även om jag precis som Luthman slutat handla hos CRC till förmån för prispressande tyskar, så ser jag fram emot detta uppköp.
Tänk CRC's gränssnitt, Wiggles support o frakttider, deras kombinerade storlek som borde ge konkurrenskraftigare priser :)
Frågan är bara hur det går för Sam Hill o övriga CRC-sponsrade åkare...

Det kanske omvandlas till ett lvg-team? Hej då sam hill, hej chris froome

Bara jag som tycker att CRCs hemsida är rätt kass?

Sen är Wiggles inte särskilt fantastisk den heller men sämre än CRCs är den då inte.

Rattnalle sa:

Sen är Wiggles inte särskilt fantastisk den heller men sämre än CRCs är den då inte.
CRC är ju den enda hemsidan som har ett fungerade filtersystem. Priserna på CRC kan dock mätas med svenska handlare rätt ofta, så jag har slutat handla där. Ska bli intressant att se var detta bär av!

Vilka Tyska webshopar är det ni refererar till? Jag har handlat en del på Rose men tycker inte att deras priser (eller sortiment) är speciellt mycket bättre än CRC eller Wiggle. Fördelen med CRC är att det rätt så snabbt blir fraktfritt när man handlar där.

Herr Thomas sa:
Vilka Tyska webshopar är det ni refererar till? Jag har handlat en del på Rose men tycker inte att deras priser (eller sortiment) är speciellt mycket bättre än CRC eller Wiggle. Fördelen med CRC är att det rätt så snabbt blir fraktfritt när man handlar där.

Bike-components.de brukar jag handla hos, riktigt bra utbud, bra priser och bra service.

Herr Thomas sa:

bike-components, bike-discount mfl.

Rattnalle sa:

Problemet med Wiggles hemsida är att om inte vet precis vilken sak du ska ha är det nästan omöjligt att hitta något. Helt usel kategorisering och filtrering, sök på produktnamn är i stort sett det enda som funkar.

Sen är ju inte CRC på något sett bäst. Guldstandarden för cykeldelshemsidor är Bike24.

Henrik_E sa:
Rattnalle sa:

Problemet med Wiggles hemsida är att om inte vet precis vilken sak du ska ha är det nästan omöjligt att hitta något. Helt usel kategorisering och filtrering, sök på produktnamn är i stort sett det enda som funkar.

Sen är ju inte CRC på något sett bäst. Guldstandarden för cykeldelshemsidor är Bike24.

Men om man inte vet vad man ska ha, kanske man ska låta bli att handla

;-)

NLC sa:
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:

;-)

Nejnejnej! Blind konsumtion är bra för samhället!!

Luthman Photography sa:
NLC sa:
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:

;-)

Nejnejnej! Blind konsumtion är bra för samhället!!

Eller kanske tvärtom, bara handla "med ögonen" inte med hjärnan ?

Jag vet att när jag började med cykling så var CRC den jag alltid beställde ifrån då dom ofta låg bra i pris m.m. Men leveranserna var under all kritik.
Men dom senaste 3 åren har jag beställt 0 saker från dom och handlat istället av Wiggle och tyskarna.

Frågan är vad som händer med CRCs cykelteam?

Hmmm... Bra eller dåligt? Jag vet inte ... Risken är att det som så ofta annars slutar i att 1+1 = 1 och att bristen på konkurrens bara gör det sämre för kunden.

Nu är det ett tag sen jag handlat från endera; främst är det väl pga stigande pundkurs, annars är de ju båda bra. Wiggle ligger steget före i kundtjänst och har även haft de absolut bäst packade cyklarna jag nånsin köpt.

Ja wiggles sätt att packa cyklar får Canyons lådor att verka riktigt taffliga. Nackdelen är ju att det tar en evighet att packa upp en cykel därifrån :)

Jag drog ner mitt shoppande från CRC efter att ha tröttnat på deras nätfiskeannonser. Med nätfiskeannonser menar jag att de tydligtvis betalade G__gle för att det skulle bli träffar på deras site högst upp när jag sökte efter cykelgrejor. Ibland kan det vara en nackdel att veta vad en skall ha. Eftersom försäljare påstår att de har något men de har det inte. De vill bara locka dig till deras webb så att du skall köpa något annat. Detta har jag inte sett så mycket från wiggle, men det kan ju tyvärr bli ändring på det nu då.

Förstår inte hur man kan tycka att filtret på crc äger över wiggles dito... Crc värsta listan på helt oväsentliga grejer hur mycket man än går upp och avgränsar. Rörigt är förnamnet.

Vet jag helt och fullt vad jag ska ha, söker jag ju bästa pris på den grejen, ibland kan det vara crc, ibland Wiggle, ibland Bike24, ibland Rose osv osv. Ibland kan man ju också få för sig att betala typ dubbla dyraste priset på nätet bara för att stödja lokala butiker...

Hmm, man ska nog se detta som en ren affärsmässig deal, man köper upp konkurrenten får större marknadsandel, slår ihop orgnisationer, behåller godbitarna, kundlistor, leverantörskontakter etc, sen försöker Engelsmännen rösta sig ut EU om det sker så blir det ett sätt att överleva på den lokala marknad som uppstår.

Kom gärna med ytterligare argument än att fundera hur deras hemsidor filtrerar artiklarna som de säljer, det är en petitess i sammanhanget tror jag...

CT sa:
Jag drog ner mitt shoppande från CRC efter att ha tröttnat på deras nätfiskeannonser. Med nätfiskeannonser menar jag att de tydligtvis betalade G__gle för att det skulle bli träffar på deras site högst upp när jag sökte efter cykelgrejor. Ibland kan det vara en nackdel att veta vad en skall ha. Eftersom försäljare påstår att de har något men de har det inte. De vill bara locka dig till deras webb så att du skall köpa något annat. Detta har jag inte sett så mycket från wiggle, men det kan ju tyvärr bli ändring på det nu då.

Det är väl googles affärsmodell du tycker är fel isåfall? Google har haft sponsrade sökträffar i toppen sen många år tillbaka och det står faktist att det är sponsrade sökträffar. Samma med det nya "Google shopping" som ofta kommer upp i toppen. Är det bättre (mer okej?) att hålla på med sökmotoroptimering för att klättra i sökträffarna?

Tillbaka
Topp