Nu är goda råd dyra
Hej!
Är ny här på Happy, har hängt lite här på sistone dock.
För att göra en lång historia kort:
Jag har en skräpcykel (Soda) årgång 2004 som stått ett tag, 21-vxl Deore. Nu har jag börjat cykla på den som pendlarhoj t/r jobbet. Det första som hände i juni när jag började var att en eker i bak hjulet gick sönder. Fixade det hos lokala cykelhandeln med kommentarerna att hjulet och ekrarna är skit. (Ja jag vet, det är ju en SODA).
Nu har dock ekrarna börjat ge sig på löpande band, 3st på två dagar. Därmed är det dags att köpa nya hjul, något enkelt och billigt som håller tills jag har hittat min nya cykel.
Budget max: 1700 för komplett set. Till saken hör att jag är ganska stor 195cm/105kg.
Så till mina funderingar.
1. Spelar vikten (på mig, inte på hjulet) in på vilket hjul man ska välja?
2. Om hjulet är för 8 raders kassett, passar det direkt då?
3. Förslag på lämpliga hjul? Cyklar mest asfalt och eventuellt grus.
Tack på förhand.
/Andreas
Är ny här på Happy, har hängt lite här på sistone dock.
För att göra en lång historia kort:
Jag har en skräpcykel (Soda) årgång 2004 som stått ett tag, 21-vxl Deore. Nu har jag börjat cykla på den som pendlarhoj t/r jobbet. Det första som hände i juni när jag började var att en eker i bak hjulet gick sönder. Fixade det hos lokala cykelhandeln med kommentarerna att hjulet och ekrarna är skit. (Ja jag vet, det är ju en SODA).
Nu har dock ekrarna börjat ge sig på löpande band, 3st på två dagar. Därmed är det dags att köpa nya hjul, något enkelt och billigt som håller tills jag har hittat min nya cykel.
Budget max: 1700 för komplett set. Till saken hör att jag är ganska stor 195cm/105kg.
Så till mina funderingar.
1. Spelar vikten (på mig, inte på hjulet) in på vilket hjul man ska välja?
2. Om hjulet är för 8 raders kassett, passar det direkt då?
3. Förslag på lämpliga hjul? Cyklar mest asfalt och eventuellt grus.
Tack på förhand.
/Andreas