Nu ger jag upp!

Muerto

Ny medlem
Nu ger jag upp!
Nä nu får det vara nog! Får jag en punka till vet jag inte vad jag gör!
Summering sen i Onsdags:
Onsdag, ett litet hål i framhjulet
Fredag, snakebite
Söndag, Genomslag så det stod härliga till (30km/h in i en trottoarkant, gick hem, slut slang)
Tisdag (idag), körde på en vass sten (gick hem...)

Aja får väl se det positiva i det hela, jag kan ju reparera slang nu iaf... Var tvungen att köpa nytt lagningskit idag (2st) ifall oturen håll i sig, köpte också en ny pump med manometer för att kolla att jag kör med vettigt tryck (nu 3.5 bar)
Är det bara jag som har sån här otur nu eller?

Nu ger jag upp!
Hade en punka i höstas då jag vet att jag hade för lågt tryck. Körde i en vass trottoarkant och så var det kört. För övrigt en av de få gånger jag inte hade reservslang med...

Även jag tror du har för lågt däckstryck. Ett annat bra tips är att pumpa slangen något då du lägger in den i däcket. Då lägger den sig rätt när du börjar lägga på däcket på fälgen igen. Jag brukar ta ur lite luft åt gången medan jag lägger på däcket. Och så får man ju inte glömma att inte trycka in och dra ut ventilen då du lagt på däcket så att inte slangen kommer i kläm vid ventilen.

Nu ger jag upp!
Ja som sagt så är det nog pga för lågt lufttryck du fått punka. De gånger jag fått det har jag alltid haft lite luft i däcken.

//Jocke

Nu ger jag upp!
Jag tror likadant! :)

Tycker det ar ratt kul ibland nar jag cyklar organiserade turer. Det ar alltid en massa "vilda djur" som jag kallar det som ska fram och forbi .. och en kvart senare cyklar jag lugnt forbi dem dar de star och fixar sina punkor. Har alltid undrat om det ar for att de vanligtvis kor med lagt dacktryck harnere (Belgien), men har aldrig vagat fraga eftersom de ser sa forargade ut att jag i slutandan ar i mal ungefar samtidigt som dem ... en TJEJ dessutom! :P

en punka, flera punkor?

/Minna

Nu ger jag upp!
Vad har du för däck? Lätta XC däck är en fin ursprungskälla till punkteringar, medans lite grövre däck väldigt sällan ger upphov till punkteringar om man kör med "lagom" tryck. Fast kör man "30km/h in i en trottoarkant" så får man skylla sig själv... ;-)

/Leo - ett par punkteringar om året, högst...fast i år har det varit fler än någonsin innan!

Nu ger jag upp!
Smällen in i trottoarkanten var inte med flit... Kom en stor ful buss modell Neoplan, det i kombination med ett totalt misslyckat "Bunny Hop" orsakade en ljudlig smäll och skevt hjul (som jag inte har orkat fixa än)...
Aja hur som helst däcken är Ritchey InnoVador (tror det stavas så...) fulingar(stål) dom är ganska veka tycker jag men håller iaf. Dyrare slangar? Hmm kanske. Som sagt nu har jag höjt trycket så nu får jag (vi) se vad som händer...
Ett alternativt till dyrare slangar kanske är att köpa slang på Biltema då har jag ju råd att kassera 2-3 st för vad en av de jag brukar använda kostar...

Nu ger jag upp!
Är du inte svinnoga med vikten, klipper du upp en av de trasiga slangarna, tar bort ventilen
och lägger den om den nya slangen. Det är effektivt mot snakebites bl a. Gammalt Enduroknep.

Nilebiker

Nu ger jag upp!
Aha... är det därför jag (nästan) aldrig får nåra punkor? Peppar, peppar...

Får väldigt sällan punka, kan nog räkna gångerna på ena handens fingrar. De gånger jag får det är det inte frågan om att laga nån slang inte...

Nilebikers råd funkar nog bra, så länge man inte lyckas pricka en vass plåt som ligger på gruset o skräpar... ;)

Nu ger jag upp!
Det är en skör balansgång tycker jag. Vill man ha bra grepp i skogen så kan man inte ha stenhårt pumpat däck. Därför får man ta lite punkor.
Egentligen borde jag nog skriva upp mitt optimala däcktryck.

Jilster

Nu ger jag upp!
Trottoarerna finns på vägen till skogen ju och måste passeras. Gärna med ett litet skutt fast ibland går uppenbarligen inte det. Det var några småglin som garvade åt mig nästa gång då jäklar snittar jag deras däck! ;)

Nu ger jag upp!
Skaffa 3" gazza däck... =) Så får du inte punka.

Nä, skämt å sido: Bättre däck kanske är en bra ide att skaffa.
Har aldrig ¨fått punka i skogen. Kör iför sig på Maxxis highRoller 2.5, men ändå.
Lite högre tryck i däcken brukar göra susen.

Nu ger jag upp!
Ok ska kolla på lite feta downhilldäck nu och mäta lite på hojen och se vad som kan pressas in. ;)
Nä ska köra slut på de jag har först, har inte rullat många mil än plus att jag gillar dom (rullar lätt på asfalt vilket jag av någon anledning ofta hamnar på)...

Edit:
mi035.jpg

Det kanske vore nåt...
Michelin DH Comp 2.5

Senast redigerad av en moderator:
Nu ger jag upp!
Jag hade ett bakdäck som tog en slang efter några kilometer, bytt slang, skörde vidare, punka igen... Nytt bakdäck och en slang i ryggfickan har fått stopp på dom dumheterna efter det. ;)

Nu ger jag upp!
kan ha samma problem som jag hade.

en dålig fälg som orsakade att jag fick punktering snudd på varje träning.. efter 2 veckor så gick fälgen av också.

Testa med ett par andra hjul med samma däck.. annars så låter för lite luft som en trolig orsak.

men får jag fråga: Är det så vättigt att köra 30km/h in i en trottoarkant?

Nu ger jag upp!
Tim: Nej det är inte vettigt men jag var tvungen att undvika ovan sagda dragspelsbuss som körde något snabbare än 30 så det var bara att välja. Dålig planering från min sida...
Har slängt i ny slang och pumpat till 3 Bar nu. Så får jag se om det blir punka igen. Fälgband finns på plats och jag har inte hittat något i däcket som inte ska vara där. Fälgen kan ju vara dålig men det kollar jag vid nästa punka. ;)

Nu ger jag upp!
Fan så var det dags igen! Pys punka den här gången, åkte upp för en trappa och hörde ett pysande när jag kom upp, efter 10m (närmsta parkbänk) var däcket platt som en pannkaka. Försökte reparera slangen men upptäckte att jag hade punka på 5 olika ställen så jag gav upp och traskade hem med hojen på axeln... Fasen ska fråga om LBS har nåt tips på hur man undviker punktering... Kanske vore nåt att köra med tredubbelslang som vulkas ihop... Så att den blir tjock som ett as, hmm ska fundera på det där.

Nu ger jag upp!
måste säga att det där itne enbart beror på däck..

kör du tubeless så klarar du dig med lägre tryck pga av det tjockare gummit i däcket..

protection däcken för vanliga slangdäck håller bra mycke bättre än de utan.. (mot vassa ting, inte snakebites i samma grad) har du ett schysst däck så är det oftast däcktrycket alternativt att du kör in i något vasst, som spik eller glas som orsakar punkteringarna... jag har fått ett flertalet punkor iår.. 5-6 st kanske varav 2 är snakebites pga för lågt däcktryck på kraftledningen utför som kördes på sm xc banan (långa) sedan är det skit som legat på vägbanan spik o glas.

haft ganska mycket otur med punkor alltså.. 2002 klarade jag mig helt utan punkteringar. 2003 hade jag punktering kanske 4 punkteringar på en vecka innan fälgen sprack veckan efter på måndagen, sedan klarade jag mig resten av säsongen utan punktering resten av året.

Nu ger jag upp!
Istället för att pumpa i luft nästa gång ... fyll däcken med fogskum.
Kanske lite stötigare men inget som pyser ut (lagom mängd fyller upp däcket så fint) och ALDRIG mer platt däck.
Det här tipset bjuder jag på (och hoppas att ingen provar det).

Nu ger jag upp!
Ska fan prova det om jag inte får ordning på det här med punkteringarna (ska byta bakhjul snart så då kanske det löser sig även omdet inte är något fel på fälgen...)!

Grejen är den att jag får punkteringarna på fälgsidan av slangen trots att jag har hyffsat tryck i däcken (55psi typ).

Nu ger jag upp!
Själv har man haft ett fåtal punkteringar genom åren. Bytte till UST för några år sen och ingen punktering efter bytet.
Men ni som ofta drabbas av punkteringar, kolla fälgen ordentligt, köp en fet DH slang eller liknande och pumpa lite mer än vanligt. Om inte det hjälper så byt till protection-däck. Funkar inte det häller så byt hjul till UST och var glad!

Nu ger jag upp!
Har just köpt nytt framhjul så vill inte byta direkt...! Men DH slang kanske vore nått, dom är väl tjockare i materialet iaf? Kanske väger 2kg styck men det är smällar man får ta. Har man en tung stålram gör det ju ändå inge skillnad. (Nya dämpgaffeln väger mindra än gamla stela...)

Nu ger jag upp!
Bra riktiga fälgband(gärna Velox) och kör med antingen rekommenderat tryck eller närmare maxtryck(står oftast på däckssidan) i däcken(som inte ska vara för gamla), då får man väldigt få punkteringar. DH slangar i skogen behövs inte, det är onödigt, bättre att satsa pengarna på ett par grövre XC däck istället.

/Leo

Nu ger jag upp!
Hej,
Mitt tips är slang med grön gegga i!
Jag hade en sådan period när jag bodde i Albuquerque, New Mexico i södra USA. Det visade sig inte helt förvånande att det var kaktusar som punkterade mitt däck. Då fixade jag butylslangar med en grön gele i, och jag kunde köra med cirka 100 punkor utan att det märktes. Alla lbs i Abq hade denna typ av slang , men jag har aldrig sett det i Sverige. Ja, det väger lite, men det kan det vara värt.

När jag kom hem till Sverige tog jag bort specialslangen. Med resultatet att jag punkterade inom 10 minuter varje pass. Det var inget problem efter att jag tagit bort cirka 10 "kaktusnålar" som satt fast i däcket.
Tips #2 är därför att kolla deäcket, så att det inte finns några taggar av glas, sten, metall eller kaktus i det.

Ha dé

//Örjan

Nu ger jag upp!
Ska jaga sådana slangar! Ska snacka med LBS imorgon (om jag hinner) och se om dom kan ordna nåt. Annars blir det till att snacka med alla generalagenter för att se om det går att fixa något till detta avlånga land.

Kollade däcket förrut innan jag monterade ny (gammal lagad) slang i det. Hittade inga kaktus taggar eller dylikt i det. Det hela är ett jäkla mysterieum! Fattar inte hur man kan få så många punkor, kompenseras jag för mina tidigare 13 punkteringsfria (1 punka som jag minns) år eller?

Kan ju finnas fler som vill ha dessa punkteringssäkra slangar, trial åkare kanske? DH, Freeride? Galningar som jag?

Senast redigerad av en moderator:
Nu ger jag upp!
Finns ju massa olika sprayer som man kan spraya in i slangen som täpper till när det går hål så att du åtminstone klarar dig hem. Jag har en sådan burk som jag aldrig använt och därför vet jag inte hur det funkar (kör UST nu så jag kommer inte använda sprayen). Jag har förstått att man kan spraya in den i slangen innan det gått hål så att man slipper meka i skogen...

Nu ger jag upp!
Vad är högt tryck i PSI? Kör med 55 som det är nu... 60 är max i däcken men då blir dom ganska hårda. Trycket verkar knappt göra någon skillnad, jag har nästan lika ofta punktering nu som när jag körde med "för lågt" tryck. Enda förbättringen är framkomligheten (konstigt!) och rullmotståndet (naturligtvis) med det högre däckstrycket.

Däcken är (som tidigare sagts) Ritchey Innovader "fulingar". Punkteringarna är 50/50 in och utsida av slangen (fälg / däckssida).

Nu ger jag upp!
Kanske dags att köpa ett par lite mer punka-tåliga däck. Ett däck med större luftkammare, tätare cord, mer gummi (stadigare däckssidor) kanske vore något. DH slangar skulle kanske lösa lite av punka-problematiken men de väger ca. 300g/st har jag för mig (nokian). Du kanske har blivit sugen på UST nu? =)

burner:
Visst är det skönt att kunna hojja med lite högre tryck till skogen för att sedan sänka trycket när man väl är där. Men det har väl snarare med minskning av rullmotstånd att göra än punka-tålighet. Du får ju knappast punka på asfaltsvägen till/från skogspartierna, eller?

Senast ändrad:
Nu ger jag upp!
Kör med grönslang sedan Finnmarksturen 2001 då jag fick 5 (FEM!!!) punkor. Har sedan dess inte haft en enda. Kan tilläggas att jag väger 90+ och kör väl inte helt "smooth"...

Nu ger jag upp!
Egentligen är det ju helt otroligt att man inte fick punka igår på Långa Lugnet! Bitvis var det mycket stenigt. Speciellt då det gick utför ordentligt. i 30 km/h höll kedjan på att slå sönder kedjestaget av all sten, men ingen punka. De hade ju dessutom preparerat med nykrossad singel på vissa sträckor. Vet inte om mina nära 4 kg tryck hjälpte till.

Nu ger jag upp!
Jag kan tala om att när Jomper och jag var ute i fredags fick vi fyra punkteringar inom loppet av 15 minuter. Först fick jag punktering på framdäcket i helt vanlig grusbacke, sen fick jag dubbelpunka (!) i en senare backe. När vi försökt reparera det sista däcket med silvertape (vi hade bara två extra slangar) och sett att det inte gick så beslutade vi oss för att gå till Tyresö och köpa slang. Det var när vi började knata som Jomper märkte att han fått punka bak i samma backe. Vi kunde bara skratta åt eländet... Förmodligen körde vi med för lågt tryck, men det är litet märkligt, för jag har kört ungefär lika hårt sedan februari utan punka innan.

Nu ger jag upp!
Jag körde en hel del med Conti Diesel Core däck (hyffsat stor luftkammare) och Nokian DH slangar. Det gick att ha riktigt lågt lufttryck, fick ofta genomslag utan att för den skull få punktering/snake-bites.

Tillbaka
Topp