Nu ska den hem..

EvilClaes

Ny medlem
Nu ska den hem..
Tja. Den 20/5 åker jag till Boston på semester, ska då passa på att ta med mig en cykel hem. Någon som vet hur mkt det kostar att få hem den? Typ skatt, tull och moms. Frakten är redan löst, ska checka in den på flyget, det kostar 60$. Men det är ju alltid kul att veta alla andra omkostanader innan jag köper den. Kan bli dyrt och tråkigt annars. ;) Kolla gärna länkarna, vilken skulle ni satsa på? Har testat båda här hemma och kan inte bestämma mig för vilken jag vill/ska ha. Kom gärna med tips.

http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=9710

http://www.konaworld.com/shopping_c...product_detail.aspx?productid=92&parentid=182

/Evil

Nu ska den hem..
Jag tror inte du behöver skatta för cykeln, om du tar den som handbags. Men om du hade tänkt att ta den som fraktgods, så fastnar du nog i tullen med cykeln. Då kan du lika gärna köpa den här hemma istället.

Mvh Jonas

Nu ska den hem..
Jo, men den är ju för stor att ta som handbagae. Men jag vet inte att det klassas som fraktgods om man checkar in den på planet man åker på, den blir väl med som vanligt bagage då? Fraktgods är väl mer om man skickar den separat? Hmmm, får kolla upp det här..;)

Nu ska den hem..
Har just kommit hem i onsdags från San Francisco med 3 st ramar, 2 st gafflar och diverse andra komponenter i bagaget. Jag vet att de flesta flygbolag tar ut en avgift för att ta med cykel när man flyger inrikes i USA, men jag har aldrig betalt extra när jag har varit bokad internationellt.

EU tullen på kompletta cyklar med ursprung från icke-EU länder är 15%. Komponenter har lägre tull (4,7%), vilken förklarar varför jag importerar inte kompletta cyklar. Efter tullen kommer 25% moms.

Rätt många bryter mot lagen och tar hem cyklar utan att deklarera. De allra flesta slipper igenom, men de som blir upptäckta betalar alla lagliga tullavgifter och moms plus straffavgifter.

Nu ska den hem..
Du kan ju smutsa ner cykeln så att det blir trovärdigt att säga att du haft den med dig på resan och inte köpt den där. Mycket användbart.

För övrigt tycker jag att Konan har bättre komponenter och skulle satsa på den. Fox-gaffeln har jag bara hört bra saker om, och jag gillar personligen Konas geometri och allmänna attityd och hållbarhet.

Nu ska den hem..
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan ju smutsa ner cykeln så att det blir
> trovärdigt att säga att du haft den med dig på
> resan och inte köpt den där. Mycket användbart.

Jag har också tänkt den tanken, men då kan jag tänka mig att tullen i USA vill ha ett intyg på att man hade den med sig till landet. Typ tulla den när man ska in också... Kanske.. Eller nåt.. Hmm. :)

Nu ska den hem..
Tullen behöver ett intyg på att du tog med dig den ut ur sverige eller att du bott en längre tid i USA. Annars är det fortfarande privatimport oavsett att du använt den "overthere". Sök här på forumet så finns det massor av trådar om att ta med sig cyklar på flyg både dit och hem därifrån.

//Ola

Nu ska den hem..
Som sagt, skita ner den litet, montera ner den i en väska, eller i en kartong (gjorde jag). Frågar de så har du varit och tävlat eller på cykelsemmester. Skicka hem kvitto och ev. manual per post så är du av med bevisen ;) Cykeln i sig väger ju inte mer än ett bagage, bara man får ner den i storlek så är det ett vanlgt bagage. Cykeln jag tog hem från LA var en Trek 8500 som jag köpte för motsvarande 12000:-
Att man måste ha intyg på att man haft med sig cykeln till USA har jag aldrig hört talas om, men det kan ju vara en bra sak att kontrollera.
Jag har kompisar som fått betala massa när de tagit in bärbara datorer, men de har haft flera stycken och manualer och sånt. Om du tar med dig en dator hem utan dessa "bevis" på att du köpt den i USA så kan de ju inte påstå att de vet att du inte hade med dig den till USA. Skulle kännas väldigt snopet om man drog över till USA för att cykla och fick tulla för cykeln på tillbakavägen.

Nu ska den hem..
Man behöver inte ha ett intyg att man har haft med sig den till USA, däremot så kan dom kräva att få se ditt orginalkvitto att du köpt cykeln i Sverige. Detta kan du få göra i efterhand. En annan sak som många affärer i USA kan tänka sig att göra (även om jag inte rekommenderar det) är att dom ger dig två kvitton ett med orginal summan exvis $2000 och ett på $800. Åker du dit i tullen så betalar du 40% på $800 inte på $2000.

Nu ska den hem..
Mailade tullverket igår och frågade ang import.

"Hej!
Tack för ditt e-brev. Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2005-2673.

Tullavgiften på cyklar är 15 % till detta tillkommer 25 % i moms.
Uträkning:Om fakturavärdet (varans värde + frakt + ev. försäkringskostnad till första EU gräns) är
1000 usd x dagens valutakurs 6,9925 (som vi räknar med) = 6992 kr

6992 x 15 % 1048
8041 x 25 % 2010
att betala 3058 kr till tullverket."

Der ska inte vara lätt att göra en bra affär tydligen. Då blir ju i många fall cykeln billigare att köpa i svedala.

Men den ska ändå hem, och ska f#n inte betala så mkt i avgifter. :)

Nu ska den hem..
En fungerande variant är att åka via ett annat EU-land hem.
Byt plan i t.ex England och om någon tullare frågar om cykeln har du så klart köpt den i England.
Eftersom det råder fri handel inom EU kommer de inte kräva dig på pengar...

Nu ska den hem..
Samma problem kan uppstå om man åker vi annat EU-land, england t.ex.:
Om tullen vill se kvitto på att du köpt cykeln i England?
Eller om den engelska tullen stoppar dig och kräver tull och moms?

Nu ska den hem..
En relaterad fråga: Vad gäller om man beställer en cykel från en webshop i Tyskland? Måste man betala 25% moms då? Tullavgift?

Stefan

Nu ska den hem..
StefanA skrev:
-------------------------------------------------------
> En relaterad fråga: Vad gäller om man beställer en
> cykel från en webshop i Tyskland? Måste man betala
> 25% moms då? Tullavgift?
>
> Stefan
>

Nej Stefan, det är en av grejerna med EU. Det är "en gemensam marknad". Det finns givetvis undantag, men som huvudregel kan man som konsument utgå ifrån att man agerar precis som man gör när man handlar i Sverige.

/Zeb

Tillbaka
Topp