Nukeproof Scout 290 sport bra nybörjarcykel?

• Trådstartare Trådstartare lf1
  • Start datum Start datum
Mycketvillhamer sa:
Bland de bästa i den prisklassen, men satsa på comp om du kan sträcka budgeten så långt.

Det låter bra det. Det jag varit lite osäker på är suntour gaffeln, då dom flesta på detta forum verkar tycka att dom är skräp.

Tänkte köpa något i ungefär denna prisklass eftersom det är min första mtb och jag inte vet exakt vilken typ av cykling jag kommer att gilla mest. Blir man biten så får man väll uppgradera/byta cykel när jag har lite större koll.

Ja Sentier har jag kollat på dock är ju 29" slut för tillfället, finns ju Sentier VR men den är ju lite dyrare än vad jag tänkt för tillfället..

Jag köpte en nukeproof scout 290 sport innan sommaren och jag är mycket nöjd.

Vad gäller gaffeln så har jag dessvärre inget att jämföra med men jag har inget negativt att säga än så länge, jag har inte känt mig begränsad av den på något sätt.

1x10 är toppen och jag upplever bromsarna som bra och jag klarar mig med ett finger på bromsen.

Styret är brett som tusan men jag börjar vänja mig.

lf1 sa:
kul att höra från någon som har en scout ! Låser man dämpningen direkt på gaffeln ?

Jag har också en Scout, men den har jag byggt ihop själv och det är en 275. Hursom en riktigt trevlig hoj som verkligen gillar flowig stig, helst med utförslut. Det är inget xc-spjut.

Låsning sker på toppen av ena gaffelbenet men jag har inte fått anledning att testa den.
En del anmärker på sadeln, men för mig funkar den.

Kan bara varmt rekommendera Scout och att sedan välja nivå utifrån budget. Min comp skickades två dagar efter beställning och sedan tog det några få (men långa) dagar för transporten. Den kommer så gott som färdigbyggd, vill minnas det bara är att montera styre och sedan köra. Oerhört snäll cykel för nybörjare. Vill man spara en liten slant kan säkerligen Vitus vara ett alternativ, men med mycket lika egenskaper.

Jag köpte en Scout Sport för ett par månader sen och har nu cyklat ca 30mil på den.

Jag tycker gaffeln är helt ok. Cykeln är kanske inte jättesnabb uppför och på grusvägar men grym på stigar och utför. Känner mig aldrig det minsta nervös över stenar och rötter utför.

Jag låser/låser upp gaffeln på gaffelbenet. Ser inget problem med det.

Jag bytte sadel på min till en biltema som är helt ok.

Ställer mig till hyllningskören, grymt bra hardtail.
Tycker absolut nybörjare bör välja hoj med geometri som scouten!

Så nu är den beställd hoppas leveransen går fort!
Någon som har tips på bra skor och pedaler?
Helst från någon fysisk butik så man kan prova skorna.

Nån som har en scout kanske kan ta och väga den då jag inte hittat någon angiven vikt:)

lf1 sa:
Så nu är den beställd hoppas leveransen går fort!
Någon som har tips på bra skor och pedaler?
Helst från någon fysisk butik så man kan prova skorna.

Nån som har en scout kanske kan ta och väga den då jag inte hittat någon angiven vikt:)

Kul att du beställt!

Om du bidrar med stad så kanske folk kan hjälpa dig.

Där jag bor finns en mindre cykelbutik ska kolla där, annars är det Kalmar, Linköping, Växjö och Jönköping som är i "närområdet".

Tillbaka
Topp