Nukeproof Scout med 160mm gaffel, eller inte?

Kimpa951

Aktiv medlem
har precis köpt en Nukeproof Scout 290 med en RS Recon RL (130mm 51mm offset). och under tiden när jag letade service kit så sprang jag på:
alltså en Rockshox YARI RC 160mm offset 51 för halva priset.

Frågan är. uppgrader till en Yari, eller kommer den bli väldigt konstig att cykla på med 160mm slag?
Tanken är att köra stigar med sonen, kanske lite flottsbro, isaberg leder m.m med den.

toppmodellen av Scout har 150mm iår. så ram-mässigt borde det inte vara några konstigheter,, eller?

Kanske ska tilläggas att jag som snart 40åring har tempomage och väger mellan 100-110kg beroende på årstid..

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Gaffelvinkel blir ungefär en grad flackare, så 65,5 gard med sag. Reach blir 1 cm kortare. Stack blir lite mer än 1 cm högre. Vevlager blir också lite högre, som är bra på stig, kanske lite mindre bra i park. Så om cyklen nu inte känns för kort eller för högt är det ingen problem och flackare gaffelvinkel är en förbättring. Sen kan jag inte säga mycket om mer slag, men troligtvis är det bättre i park.

Berk

Aktiv medlem
Ser nu att gaffelvinkel på Scout är flack, den blir också ungefär en grad flackare. Vet inte om det kan vara problematiskt. Titta om du har utrymme att skjuta sadeln fram.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Köp! Nuke gör stadiga grejer! Dock med förbehåll att skulle jag varit i dina kläder hade jag sänkt Yari'n till 140-150mm med ett nytt airshaft, iaf under cykelns garanti (om du är en person som bryr dig om sånt...)
Airshaft är alltså den del som bestämmer gaffelns slaglängd och är inte speciellt svår att byta:

Guaruska

Aktiv medlem
Du kan förlänga reconen nu när du gör service. Antingen e d ba att ta bort spacers eller byta airshaft. Du kan få den till 150mm.
Har du cyklat mycket o känner att 150mm e för kort, eller kliar shoppingfingret?

manneblask

Aktiv medlem
Bara att köpa om du vill ha, i värsta fall är det bara att byta luftskaft och sänka den som andra skriver. Yarin är ju så mycket bättre än Recon.

yonsson

Aktiv medlem
toppmodellen av Scout har 150mm iår. så ram-mässigt borde det inte vara några konstigheter,, eller?
Då har de väl gjort om ramen och sänkt vevpartiet? Jag körde HT förra året och övergafflade den 20mm, har även övergafflat min FS som jag kör i år med 10mm. Du skulle märka 20mm väldigt tydligt, det kommer flytta bak din vikt på gott och ont. Uppför blir det mer tryck bakåt, vilket kan medföra att den stegrar uppför, vid ståcykling märks det inte så tydligt.
Utför skulle den bli roligare, helt klart. Men att övergaffla 30mm..... Jag hade nöjd mig med 20mm.

Edit: Too late

Kimpa951

Aktiv medlem
Då har de väl gjort om ramen och sänkt vevpartiet? Jag körde HT förra året och övergafflade den 20mm, har även övergafflat min FS som jag kör i år med 10mm. Du skulle märka 20mm väldigt tydligt, det kommer flytta bak din vikt på gott och ont. Uppför blir det mer tryck bakåt, vilket kan medföra att den stegrar uppför, vid ståcykling märks det inte så tydligt.
Utför skulle den bli roligare, helt klart. Men att övergaffla 30mm..... Jag hade nöjd mig med 20mm.

Edit: Too late
yes.
nu verkar det gå att gå tillbaka för runt 30euro till 140-150 om man vill med airshaft. Så med den infon blev det en No-brainer för det priset med den gaffeln :)

jonte987

Aktiv medlem
140mm är pro versionen av 290.

bb är väldigt lågt så det är nog reach och STA som kommer att sticka i ögonen lite.

Kimpa951

Aktiv medlem
140mm är pro versionen av 290.

bb är väldigt lågt så det är nog reach och STA som kommer att sticka i ögonen lite.
Kanske, det, men som jag svarade i inlägget ovan:
nu verkar det gå att gå tillbaka för runt 30euro till 140-150 om man vill med airshaft. Så med den infon blev det en No-brainer för det priset med den gaffeln :)

så skulle det bli helt knas så kör vi 130-140mm istället. dock med en mycket bättre och roligare gaffel :)

Martinmat

Aktiv medlem
Yarin kommer lyfta hojen rejält ev så mkt bättre gaffel än recon som mer eller mindre ramlar i i bitar när man börjar köra lite tuffare leder .

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer