Nummerlapp VR

micro553

Medlem
Nummerlapp VR
Körde halvvättern och insåg då att en nålad nummerlapp mitt över tröjan inte var nån bra idé

Nån sa till mig att den nummerlappen inte MÅSTE sitta där utan skulle kunna uppvisas vid behov.

Kommer självklart ha på cykeln och chipet.

Är det samma på VR? Kanske är en hypotetisk fråga då väst/regnjacka kommer skymma den ändå.

Nummerlapp VR
Undra när de ska sluta med sådana meningslösa saker som nummerlapp. Jovisst, säkert en och annan filur som samlar på dem som minne.... men...

Ja, förutom då sportfotografen som får ett smått helsike att tagga bilderna med rätt startnummer :p

Nummerlapp VR
Ingen som kollar iaf.. Kanske bra att ha med vid start o målgång eller om man tänkt typ bryta..
Men för tidtagningen är det ju chipet som behövs.

Om jag har min så sätter jag den så klart på bakfickorna på tröjan. :)

Nummerlapp VR
Intressant... Vad säger reglerna? En sak är ju om man väljer att bryta dem med vetskap om att ingen bryr sig, men bryter man ens mot regler? Jag skulle gärna slippa nummerlapp rakt över dragkedjan fram om det inte är mot reglerna!

Nummerlapp VR
Edarion sa:
Intressant... Vad säger reglerna? En sak är ju om man väljer att bryta dem med vetskap om att ingen bryr sig, men bryter man ens mot regler? Jag skulle gärna slippa nummerlapp rakt över dragkedjan fram om det inte är mot reglerna!

sätt den lite på sidan då bara :)

Nummerlapp VR
Varför fram? Det är väl i löpning man har nummerlappen på bröstet. Inom cykel trodde jag det var standard att man satte den bak som Klucken säger.

Nummerlapp VR
Edarion sa:

Jag tror att du ska kunna uppvisa nummerlappen vid depån. Samt då som identifikation när de hittar dig i forsterställning i diket... eller nä vänta nu... det är ju på brevetcyklingar som det gäller...och där har man ju inte nummerlapp.

Nummerlapp VR
Sätter numer lappar på en ultralätt reflexväst med remsor av dubbelhäftande tejp, finns på claesolsson i Motala. Alternativet är att göra en "hållare" av brett resårband som ett ok typ.

Senast ändrad:
Nummerlapp VR
GoranS sa:
Varför fram? Det är väl i löpning man har nummerlappen på bröstet. Inom cykel trodde jag det var standard att man satte den bak som Klucken säger.

Det står väl i någon medskickat regelsamling att den stora lappen ska sitta på ryggen o den lilla på styret. Inte många hade rygglapp i söndags....

Nummerlapp VR
Nummerlapp VR
Ser ytterst få nummerlappar på bilderna som visar subgrupperna med start på lördagen. Sätter dom sina på ryggen eller är de undantagna från att behöva ha nummerlapp? Ytterst få med lapp även på cykeln vad jag kan se från bilderna. Vilket är förståeligt, lägger man x antal kr på en aerohoj så vill man väl inte sätta dit något som motverkar detta?

Nummerlapp VR
CarlPedal sa:
Ser ytterst få nummerlappar på bilderna som visar subgrupperna med start på lördagen. Sätter dom sina på ryggen eller är de undantagna från att behöva ha nummerlapp? Ytterst få med lapp även på cykeln vad jag kan se från bilderna. Vilket är förståeligt, lägger man x antal kr på en aerohoj så vill man väl inte sätta dit något som motverkar detta?

I våran grupp, och säkert alla andra sub-grupper, så satt nummerlappen på ryggen. Och den som ska sitta fram på cykeln satt oftast där men tejpad längs ram/styre.

Nummerlapp VR
sjogren sa:
CarlPedal sa:

I våran grupp, och säkert alla andra sub-grupper, så satt nummerlappen på ryggen. Och den som ska sitta fram på cykeln satt oftast där men tejpad längs ram/styre.

Tex i Mustasch/Bianchi/(Tre Berg?) gruppen finns ju inte en enda lapp med på någon cykel, testade att zooma lite.
Olika regler för olika deltagare?

Nummerlapp VR
Konkret sa:
Bröstet? Det brukar väl vara ryggen?

Från Vätternrundans hemsida:
Nummerlappen sätter du på bröstet
Varje deltagare får en nummerlapp att fästa med säkerhetsnålar på bröstet samt en att fästa med stripes på styret. Bröstnummerlappen måste inte vara synliga under hela loppet men ska kunna uppvisas på begäran: Den ska göras synlig inför fotograferingen i målet, i depåerna samt inför starten.

På insidan av den bröstnummerlappen finns en ruta för personlig medicinsk information att fylla i innan start för din egen säkerhet. Medtag id handling under loppet.

Cykelnummerlappen fäster du på styret.
Den fäster du med stripes (eller säkerhetsnålar om du har cykelväska fram). Cykelnummerlappen ska vara synlig under hela loppet.

I nummerlappskuvertet ligger också en dekal att fästa på cykeln.

Chippet fäster du på hjälmen
Samtidigt som du hämtar din nummerlapp får du i kuvertet ett engångschip. Chippet (ett litet klistermärke) ska du fästa på hjälmens högra sida ovanför örat. Om du har rester av chip från andra lopp måste dessa tas bort innan. Är hjälmen fuktig ska du torka av den innan du fäster det nya. Vid varje antenn utmed banan registreras chippet och din passertid.

Nummerlapp VR
Jag satte min på en funktions T-shirt under cykeltröjan. Den på styret hamnade visst delvis bakom reflex... Hjälper vid olycka, inte lika bra för fotografen ☺

Nummerlapp VR
" Bröstnummerlappen måste inte vara synliga under hela loppet men ska kunna uppvisas på begäran" = på ryggen/stoppa i bakfickan.
"Cykelnummerlappen fäster du på styret.
Den fäster du med stripes (eller säkerhetsnålar om du har cykelväska fram). Cykelnummerlappen ska vara synlig under hela loppet." Vilka krav finns om stripes'en går av under loppet, vad gör jag då?

Nummerlapp VR
En bättre lösning borde väl vara att ge fotograferna en chip-avläsare de kan ha med sig istället för att de i efterhand ska försöka läsa av små nummerlappar som för det mesta är skymda av reflexer, lampor, cykeldatorer, och liknande.
För "fasta" fotografer borde det fungera jättelätt att bara placera chip-avläsaren 10 meter före man sitter och sen synka klockan med den i kameran.
För "mobila" fotografer i bilar och på motorcykel borde man kunna ha en till motorcykel med avläsaren på som åker strax bakom fotografen och läser av vilka som borde synas på bilden.

Senast ändrad:
Nummerlapp VR
Men är någon fotograf intresserad av detta på vättern. Hör av er, så pekar jag er i rätt riktning för att få hyra tjänsten :)

Nummerlapp VR
Jo några handhålla enheter är det ju inte precis, men om man klarar sig med en sån här vit så borde det vara hanterbart?

TPpdd2qKFPTZSKBRF73gah8vjZoj0xHwDC1AU_GTvHtGtCu6scUQiSLC7PQparEclxvAhXgNzi2-exYg0fCeBRKs9j6SiIU

Nummerlapp VR
Själv valde jag att sätta nummerlappar så den enbart satt på ena sidan dragkedjan, alltså ocentrerat. Bästa tricket när reglerna säger att den ska sitta på bröstet.
Men bäst vore om de kunde ändra reglerna.

Nummerlapp VR
perojonsson sa:
Själv valde jag att sätta nummerlappar så den enbart satt på ena sidan dragkedjan, alltså ocentrerat. Bästa tricket när reglerna säger att den ska sitta på bröstet.
Men bäst vore om de kunde ändra reglerna.
Det bästa vore om inte alla evenemang nuförtiden var så överkommersiella så hade nummerlapp kunnat placeras där den är praktisk och gör någon slags nytta för själva loppet.

Tillbaka
Topp