Ny aeroracer.

XTRMNTR

Aktiv medlem
Ny aeroracer.
Har blivit helt såld på gravelcykling i vinter och bestämt mig för att uppgradera min racer i ställt för att köpa ny MTB. Min nuvarande comfort-racer (Specialized Roubaix) känns alldeles för lik min gravel. Så vad ska man köpa?
Budget 60k-ish
Minimum mekanisk Ultegra 11X2 eller motsvarande
Kolfiber och hyfsat Aero
Prioriterar bra hjul före elektroniska växlar.

Kom med förslag och tips på på märken och modeller. Jag är 172cm och hyfsat lätt i kroppen.
Canyon och Cannondal gör säkert fina hojar, men inget för mig.

Ny aeroracer.

Ventum är balla, Orro prisvärda i pund men har inte räknat på vad det skulle hamna på att ta hem en.

Orbea kanske?

Eller Meridas aero är beprövad.
Finns hur mycket som helst.

Ny aeroracer.
Prisvärd som sagt
Väldigt prisvärd, dock fanns den inte i min storlek + att jag inte är så förtjust i mattsvart

Ny aeroracer.
Finns ju i andra färger, verkar vara 6 veckors leveranstid på alla storlekar på årets.

Föresten Gran Fondo testade Cube
Verkar bra. Hjulen verkar optimerade för 25 millimeters däckbredd (18 millimeter insides fälgbredd). Jag har inte hittat ytterbredden på fälgen.

Ny aeroracer.
32 mm enligt https://granfondo-cycling.com/rose-xlite-06-red-etap-2023-review/ Det sitter ju 28or på som standard så det låter inte orimligt. Men väl leveranstiderna
IMG_0175.jpeg

Ny aeroracer.
Både Cube samt Giant Propel är riktigt intressant, dock verkar det ju vara slutsålt typ överallt. Man kan ju undra hur det går med "Ragnarröken" i cykelbranchen.

Ny aeroracer.
Tror inte det är slut, snarare att de inte kommit in än. Det jag ogillar med Giant är den fasta stolpen men säkert inget problem då det verkar vara bra justermån.

Ny aeroracer.
Skulle jag köpa en aerocykel för att ha nytta av den hastighetshöjande aerodynamiken skulle jag främst välja bland cyklar som har klarat sig bra i oberoende och välgjorda aerotest.
Allra helst både med de hjul jag planerar att använda men gärna även med aerotest med refernshjul.
Självklart är ju även alla "vanliga" parametrar man kollar på när man väljer cykel viktiga även de, minst lika viktiga som aerotestet.
Med det sagt så testade tidningen Tour i nr 1-23 10 olika tävlingscyklar inkl aerotest i vindtunnel. En av cyklarna som placerade sig i topp var Cube Litening Aero C:68X Race inkl vad gäller aerotestet. Även Giant Propel, Merida Reacto och Rose XLite 04 var med, men placerade sig sämre och med sämre resultat även i aerotestet.
Läs mer om hur Tour testar racercyklar här och vindtunneltestet här.
Det finns en hel del annat i Tour nr 1-23 som kanske kan vara intressant.
Varför inte köpa tidningen och läsa själv?
Tour 1-2023 går att köpa, både som pappers och e-tidning (för 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Ny aeroracer.
Skulle jag köpa en aerocykel för att ha nytta av den hastighetshöjande aerodynamiken skulle jag främst välja bland cyklar som har klarat sig bra i oberoende och välgjorda aerotest.
Allra helst både med de hjul jag planerar att använda men gärna även med aerotest med refernshjul.
Självklart är ju även alla "vanliga" parametrar man kollar på när man väljer cykel viktiga även de, minst lika viktiga som aerotestet.
Med det sagt så testade tidningen Tour i nr 1-23 10 olika tävlingscyklar inkl aerotest i vindtunnel. En av cyklarna som placerade sig i topp var Cube Litening Aero C:68X Race inkl vad gäller aerotestet. Även Giant Propel, Merida Reacto och Rose XLite 04 var med, men placerade sig sämre och med sämre resultat även i aerotestet.
Det finns en hel del annat i Tour nr 1-23 som kanske kan vara intressant.
Varför inte köpa tidningen och läsa själv?
Tour 1-2023 går att köpa, både som pappers och e-tidning (för 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"
Svar: för att den är skriven på tyska. Min tyska räcker sig lagom långt för att beställa en öl.

Ny aeroracer.
Funkar en bild?
Visa bilaga 619245
OBS
Ett test innehåller mkt mer än det i bilden.
Jag skulle aldrig köpa en cykel för ens hälften av 60kSEK endast baserat på ett aerotest oavsett hur välgjort det är.
Dock har jag fått bilden av att tyska märken alltid hamnar i topp i tyska tester, oavsett om det är racer, mtb eller gravel. Sen som du säger kan man inte basera ett cykelköp enbart på diverse tester. Men tack för hjälpen med bilden. :)

Ny aeroracer.
Dock har jag fått bilden av att tyska märken alltid hamnar i topp i tyska tester, oavsett om det är racer, mtb eller gravel.
Nja, det stämmer inte riktigt. Däremot stämmer det ffa för de i stort sett 100% subjektiva recensioner som tidningarna väljer att kalla tester, alltså ffa brittiska och amerikanska och alla andra som är helt utan varje form av (mer eller mindre) objektiva mätningar.

Sen som du säger kan man inte basera ett cykelköp enbart på diverse tester.
Vad som alltid är viktigt är att alltid kolla upp hur testerna görs vilket förstås även gäller recensioner som seglar under falsk "testflagg" särskilt om man som cykelköpare skall ha en cykel i annan strl, inte väger lika mkt/lite som recensenten, inte har samma sittställning, eller inte har fått en helkväll på puben betald av cykeltillverkaren, osv, osv
Men oavsett allt detta;
det är du som skall bli nöjd med det du köper
och detta oavsett vad tester, recensioner eller vad tomtar på nätet tycker att du skall välja.
Men undantaget är förstås det jag skriver, det kan du alltid lita på!

Senast ändrad:
Ny aeroracer.
Nu har fått nys om en Propel i storlek M som jag skulle kunna få hem inom några veckor. Tittar man på Giants storlekstabell så är jag med mina 172 precis i gränsen mellan S och M. Jag har en specialized 54 idag med en ganska neutral sittposition vilket jag är nöjd med. Hur hade ni resonerat?

Bilagor

• IMG_4201.jpeg
    IMG_4201.jpeg
    539.8 KB · Besök: 76
Ny aeroracer.
Vad har du för stack och reach idag, och hur ser motsvarande ut på Propel S och M?
Så här ser det ut när jag jämförelse mellan min nuvarande Geo och Giant. Jeg fattar att det är två olika typer av racers vilket gör jämförelsen svår. Samtidigt får jag erkänna att jag är rätt dålig på racer-geo då MTB har varit mitt primära fram tills nu. Dock är jag livrädd för att köra en för liten cykel (vilket S förmodligen inte är). Jag hade en för liten Epic för många år sedan då försäljaren sa att den mindre ramen är att föredra då du får en rappare hoj, "sätt på en längre stolpe och stam så blir den perfekt". Har nog aldrig varit så missnöjd med en cykel. Så därför köper jag hellre stort än litet.

Bilagor

• Skärmavbild 2023-04-19 kl. 08.01.39.png
    Skärmavbild 2023-04-19 kl. 08.01.39.png
    112.1 KB · Besök: 88
Ny aeroracer.
Så här ser det ut när jag jämförelse mellan min nuvarande Geo och Giant. Jeg fattar att det är två olika typer av racers vilket gör jämförelsen svår. Samtidigt får jag erkänna att jag är rätt dålig på racer-geo då MTB har varit mitt primära fram tills nu. Dock är jag livrädd för att köra en för liten cykel (vilket S förmodligen inte är). Jag hade en för liten Epic för många år sedan då försäljaren sa att den mindre ramen är att föredra då du får en rappare hoj, "sätt på en längre stolpe och stam så blir den perfekt". Har nog aldrig varit så missnöjd med en cykel. Så därför köper jag hellre stort än litet.
På en racer skulle jag definitivt hellre ha en lite för liten ram än en för stor.

Ny aeroracer.
Roubaix är kort och hög och frågan är hur nära eller långt bort från Roubiax-cykeln vill du komma? Vill du sitta väldigt mycket lägre och/eller mer utsträckt?

Giant-cykeln i storlek small är väldigt mycket lägre än din Roubaix och ungefär lika lång. Den kan komma att upplevas som lite kortare än din Roubaix (överkroppen åker framåt p.g.a. det avsevärt lägre styret). Om det är bra eller inte för din del kan jag inte svara på, men bra att ta med i beräkningarna.

Ny aeroracer.
Vad är folkets åsikter kring RoseBikes?
Likt den här: www.rosebikes.se
Köpte en Xlite 06 nu i våras och hittils hunnit med 8 dagar på Mallis med den och tycker det är massar av cykel för pengarna, snålade och köpte mekaniska Ultegra dock, aero mässigt har jag ingen aning om men funkade och betede sig bra både uppför, utför och på platten, alu light hjulen som kom med kanske har lite för låg profil för att kallas aero men även dom funkade bra och kändes rappa, gissar ändå att jag kommer att gradera upp där. Såg nu att det var rätt långa väntetider tyvärr.

Ny aeroracer.
Roubaix är kort och hög och frågan är hur nära eller långt bort från Roubiax-cykeln vill du komma? Vill du sitta väldigt mycket lägre och/eller mer utsträckt?

Giant-cykeln i storlek small är väldigt mycket lägre än din Roubaix och ungefär lika lång. Den kan komma att upplevas som lite kortare än din Roubaix (överkroppen åker framåt p.g.a. det avsevärt lägre styret). Om det är bra eller inte för din del kan jag inte svara på, men bra att ta med i beräkningarna.
Tack för bra input. Det var lite dom svaren jag sökte.

Svaret är ganska långt från Roubaix :) När jag köpte Roubaixen så var det lite N+1 och jag var sugen på testa landsväg. Den har varit väldigt bra för att komma in i disciplinen men idag vill jag ha något annat. Jag har sänkt styret ganska ordentligt och testat mig fram med sadelposition. Den stämmer väl inte helt överens med den geon den hade när den var ny och det är dags för något ännu "värre".

Ny aeroracer.
Tack för bra input. Det var lite dom svaren jag sökte.

Svaret är ganska långt från Roubaix :) När jag köpte Roubaixen så var det lite N+1 och jag var sugen på testa landsväg. Den har varit väldigt bra för att komma in i disciplinen men idag vill jag ha något annat. Jag har sänkt styret ganska ordentligt och testat mig fram med sadelposition. Den stämmer väl inte helt överens med den geon den hade när den var ny och det är dags för något ännu "värre".
Låter bra. Kul att du utvecklas och vet vad du är ute efter.

Jag har gjort en liknande resa och valde en Roubaix för att vara "safe" som ny landsvägscyklist. Alla sa att det skulle vara ovant och jobbigt med en "vanlig" racercykel och att en komfort-cykel var det rätta valet. Det kändes rimligt tyckte jag. Men efter första rundan bytte jag ut styret och efter ytterligare några rundor bytte jag även styrstammen för att få ner styret ännu mer. Efter en halv säsong bytte jag ram till en Roubaix Team-ram som är mycket mer aggressiv i sin geo (31 mm lägre stack) och sedan dess är jag nöjd. Jag testade några andra "vanliga" racers innan ram-bytet, bl.a. Tarmac SL6, men Roubaix-Team-ramen som jag till slut bytte till var mycket skönare och dessutom hyfsat aero (mer aero än SL6an).

Ny aeroracer.
Låter bra. Kul att du utvecklas och vet vad du är ute efter.

Jag har gjort en liknande resa och valde en Roubaix för att vara "safe" som ny landsvägscyklist. Alla sa att det skulle vara ovant och jobbigt med en "vanlig" racercykel och att en komfort-cykel var det rätta valet. Det kändes rimligt tyckte jag. Men efter första rundan bytte jag ut styret och efter ytterligare några rundor bytte jag även styrstammen för att få ner styret ännu mer. Efter en halv säsong bytte jag ram till en Roubaix Team-ram som är mycket mer aggressiv i sin geo (31 mm lägre stack) och sedan dess är jag nöjd. Jag testade några andra "vanliga" racers innan ram-bytet, bl.a. Tarmac SL6, men Roubaix-Team-ramen som jag till slut bytte till var mycket skönare och dessutom hyfsat aero (mer aero än SL6an).
Jag är ju lite orolig för att en areo-cykel ska kännas för styv. Men o andra sidan är man ju van vid vibrationer och hårda stötar från MTB och gravet (även om man kanske sitter lite mer förlåtande när smällarna kommer.)

Ny aeroracer.
Den här är fet tycker jag, prisvärd dessutom (lite beroende på spec då). Gissar dessvärre att köp från UK riskerar att smälla hål i plånboken. Men kan ju vara värt att kolla!
875301A5-54D1-4CFE-8C4B-B35FB6C5630A.jpeg

Tillbaka
Topp