Ny AM hoj. Rose??

sealmp

Medlem
Ny AM hoj. Rose??
Mitt första inlägg på happy..

Går och funderar på en all mountain hoj och har fastnat för 27.5 tum med 150mm slag.

Frågan är ju vilken man ska välja. Budgeten är strypt till ca 25000 (inte mitt fel...)

Rose Granite Chief 2 verkar ju nice och man får mycket för pengarna. Någon som vet hur de är? Och Rose i allmänhet, bra eller? Ska man uppgradera RS Pike till Fox 34 Talas med kashima??
http://www.rosebikes.se/bike/rose-g...-WwtD-WwtJ-WwtK-WwtL-WwtM-WwtN-WwtO-WwtP-bvDd

Även Canyon Spectral Al passar in i budgeten.

Tips tas gärna emot, särskilt gällande Rose då jag knappt känner till dem mer än som postorderföretag och Granite chief i synnerhet.

Andra tips är såklart välkomna.

Ny AM hoj. Rose??
RS Pike -> Fox 34 är om något en nedgradering. I övrigt vet jag inte så mycket om cykeln mer än att happy provcyklade och fällde ett snabbt omdöme i höstas. Sök och du skall finna.

Ny AM hoj. Rose??
Ser nice ut förutom att monarch rt3 suger apa, borde vara olagligt o sälja. Kanske blivit bättre sen 2012 modellerna men det skulle jag undersöka grundligt först innan jag gav mig på o köpa. Iaf. budgetera för att den kanske måste bytas ut.

Edit: Såg att man kunde uppgradera till en float ctd för 904:-.

Senast ändrad:
Ny AM hoj. Rose??
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> RS Pike -> Fox 34 är om något en nedgradering.

+1, behåll Piken, den är bättre på alla sätt.

Senast ändrad:
Ny AM hoj. Rose??
Tack för input så länge.

Behålla RS Pike är uppfattat. Borde kanske uppgradera till Fox Float Kashima bak då för 904kr.

Men hur är Rose i alllmänhet? Värt att satsa på? De har ju fått helt ok betyg i de tester jag läst.

Ny AM hoj. Rose??
Men SÅ dålig är väl inte RT3an? Har en själv som ja iofs bara kört några ggr men har inga större invändningar och de tester ja googlat fram nu har varit bra. Har ja missat nåt här eller?

/T

Ny AM hoj. Rose??
Väcker liv i den här frågan...
Funderar på Spectral eller Granite Chief 2 (2014). Den sistnämnda lockar med Pike och att det för en mindre peng går att uppgradera till XT. (Trippelklingan kan ju också väljas bort).
Men ramen måste ändå få avgöra. Har kollat lite recensioner, inklusive den här på happy. Någon mer som testat 2014-modellen och har synpunkter på geometri och körkänsla?

Ny AM hoj. Rose??
Håller på att kika på rosen jag också. Klart intresserad av att höra lite omdömen. Hur är rose att ha att göra med? Åker canyon nu och det funkar fint iaf.

Ny AM hoj. Rose??
Jag kan inte uttala mig om cykeln som sådan, men Rose som företag har jag bara positivt att säga om. Har haft en del att göra med dem. Både den svensk/finska supporten och den tyska, och har bara bra erfarenheter.

Ny AM hoj. Rose??
Rosen ser lite kraftigare ut tycker jag, mer slaglängd. Jag gissar på att den är lite stabilare, i synnerhet i hög fart utför, men att Spectral istället blir lite rappare att trixa fram på stig. Men det är nog ingen enorm skillnad utan en fråga om små nyanser.

Ny AM hoj. Rose??
Blev d någon Rose GC för någon av er?
Jag var och provade Rose cyklarna i våras och blev mycket imponerad av gc2 med Pike. Så mycket att jag nu beställt en. Lagt till reverb, 2-delad xt och pedaler.
Jag har bara provat Nerven innan och trivdes inte alls på den så jag va skeptisk i början men blev tagen av Rosens potential och förhållandevis bra klättringsförmåga.
Väldigt mycket värt att få prova cykeln på sina hemmastigar .
Angående kundservice så är även jag mycket glad över deras riktigt fina service.
Nu ska jag bara få leverans också.... Tillverkningsdatum är 5/8.

Ny AM hoj. Rose??
Det blev en Granite chief 2 för min del. Livsfarligt med konfigurator då jag uppgraderade det mesta förutom RS Pike. Hjulen till XM 1501 ångrar jag inte, xt rakt av, dubbelklinga, avid 9 trail bromsar och fox dämpare. Snålade på Reverben, kanske kommer senare men har inte sett behovet än.

Grymt nöjd med cykeln, skön sittställning och klättrar imponerande fint. Snabb utför och man vågar verkligen stå på (jämfört med min gamla Cube AMS 100)

Kankse man skulle köpt en Large istället för medium, för mig funkar det dock bra men den är ganska kort vilket även en ägare av en 2013 modell sa till mig innan. Jag laborerade med att byta styrstam som ingår vid köp av cykel hos rose under första månaden, men gick ändå tillbaka till den ursprungliga på 60mm.

Klart nöjd med köpet, man fick verkligen mycke för pengarna och en enligt mig grym hoj.

Lycka till

Ny AM hoj. Rose??
Härligt för plånkan med konfiguratorn ;) Gick över budget jag också. Är lite undrande om hur det ska gå med min storlek då jag e 170 och 80 i benmåttet Vilket blir en small. När jag provade på Rose demodagen så körde jag ifs en medium och tyckte faktiskt att den kändes lite stor. Vi får väl se....
Tyckte att XT bromsarna var lite för mycket pengar på en redan spräckt budget så jag försökte få dom att lägga till slx bromsar som jag gillar men det kunde dom inte göra,jag får nöja mig med formula rx bromsarna....Det handlar nog bara om vana..

Ny AM hoj. Rose??
Jag satt och valde mellan canyon och Rose förra veckan, dock en prisklass ner från din budget. Valet hamnade på Rose Granite Cheif 1 med XT grupp. Förvarnar dock för leveranstiden, min cykel skall monteras den 12 augusti, sen några dagar utöver för frakt. Länge att vänta

Ny AM hoj. Rose??
Det är grymt att vänta på ny cykel....Man får ju se det i perspektivet att man får ju konfa den precis som vill och i det stora hela så blir d ju värt när man väl sitter där med exakt den cykel man ville ha. Jag skulle fått min den 26e juli men bestämde mig förra veckan att jag ville ha pike gaffeln och då sköts det fram 2 veckor, Riktigt segt!

Ny AM hoj. Rose??
Exley skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är grymt att vänta på ny cykel....Man får
> ju se det i perspektivet att man får ju konfa den
> precis som vill och i det stora hela så blir d ju
> värt när man väl sitter där med exakt den
> cykel man ville ha. Jag skulle fått min den 26e
> juli men bestämde mig förra veckan att jag ville
> ha pike gaffeln och då sköts det fram 2 veckor,
> Riktigt segt!

Precis så är det ju, man får ju förhoppningsvis något man gillar och kommer ha i ett par år.

Tillbaka
Topp