Ny cyclocross

Erlandssoon

Ny medlem
Ny cyclocross
Hej!

Jag är tämligen ny på det här med cykling och var inne på XXL och skulle köpa en cyclocross till rimligt pris för att testa på det lite.
Efter att ha pratat med en av de anställda fick jag hittat en cykel som jag blev rekommenderad.
Då jag inte har direkt koll på "hur det ska kännas" på en sådan cykel litade jag blint på personen som hjälpte mig.
Jag är 193 cm lång och blev visad en i storlek L, (55).
När jag läser många andra inlägg så tycker jag det låter som att en 55 är liten för någon som är 193??

Det är en: https://www.xxl.se/white-gx-lite-19-gruscykel-unisex-black/p/1156893_1_style

Vad tror du? Skulle jag behövt gå upp i storlek?

Senast ändrad:
Ny cyclocross
Känns spontant som L är för litet. Storlekstabellen på deras hemsida säger XL iaf.
Det framgår inte riktigt om du köpt den eller ej? Hur tycker du själv att du satt på cykeln?

Ny cyclocross
Hej
55 är Medium storleken, Large är 58. Hur stor ram man behöver/vill ha är väldigt individuellt beroende på arm/ben/rygglängd och komfortkrav. Med en mindre ram kommer sadeln relativt högre vilket medför att styret blir lägre, vilket ger mer race position men kan vara mindre bekvämt (se de flesta proffscyklisterna i landsväg). White ramen verkar dock vara ganska stor för storleken i stack (styrets höjd) och reach (avstånd mellan styre och vevlager). Jämfört med min Bianchi Zurigo CX som har stack 556 mm och reach 384 mm i 55 cm storlek (jag är 179 cm och gillar en relativt stor ram), har White stack 601 och reach 392 i sin storlek 55 (M).

Ny cyclocross
Jag provade och litade blint på säljaren som rekommenderade 55.
Då den kommer användas även som pendlingscykel är det skönt om det inte blir som en race-position så fort jag sätter mig på den.
Känslan är såklart individuell, men för någon som är helt ny är känsla på en sån cykel ett rätt luddigt begrepp. Enligt alla guider så är 55 för litet iallafall.
Jag har inte köpt den än, den är bara reserverad i nuläget.

Ny cyclocross
Man ska inte lite på säljarna på XXL. För mig låter det tveksamt med en large oxå... Mät dig ordentligt och kör några webbtjänster. Eller gå till en riktigt cykelaffär :-) XL?

Ny cyclocross
Är det en GX/Gx pro? När jag rekade cykel så var jag inne och kollade på -18 modellen för det var så bra pris. Jag är 175 och både tabellen och säljaren rekommenderade M.

Men jag tyckte den var för stor, främst för hög, både stack och standover, kanske bättre till 180-185 men till dig låter det, precis som andra säger, att den är för liten. Kolla deras geo-tabell och försök jämföra. Har du något att jämföra med idag? Att mäta stack och reach på egna cykeln är lätt (om du inte har tillgång till geo)

Senast ändrad:
Ny cyclocross
Rekommenderade han M bara för att L var slut? Deras egen tabell säger XL men den finns inte ens i det. :) Du förväxlade inte L och 55? Dvs han rekommenderade egentligen L? (inte 55)

Ny cyclocross
Jag är 187 cm och köpte en White GX LTD i strlk XL 58. Den är perfekt för mig. Bekväm när man sitter med händerna upptill på styret och rejsig när man är i bocken.

En 55 blir för liten för dig.

Tillbaka
Topp