Ny cykel eller nya hjul

el_locomotivo

Ny medlem
Ny cykel eller nya hjul
Jag köpte min första racer i höstas. Eftersom jag ville prova på innan jag satsade allt för mycket pengar så köpte jag internets billigaste cykel, en Eastway R 3.0 med aluminiumram, kolfibergaffel och tiagra-drivlina, kostade ca 5000 kr.

Jag har nu insett hur fantastiskt det är att cykla och samtidigt börjat känna mig begränsad av cykeln. Främst är den svår att få upp farten på och då har jag förstått att ett par nya hjul skulle kunna göra stor skillnad.

Men är det lönt att köpa nya hjul till en så billig cykel? Ska jag hellre spara ihop till en ny cykel?

Om det blir nya hjul så tänkte jag mig pris runt 3000 kr och om det blir ny cykel tänkte jag satsa på 15000-20000 kr.

Ny cykel eller nya hjul
Ny cykel.
Köper du en rose eller radon för femton tjugo tusen så får du en riktigt bra hoj!!! (med aluminiumram men en bra aluminiumram)

/T

Ny cykel eller nya hjul
När jag böt från en instegsracer till dyrare så upplevde jag att den dyrare "förmedlade" kraften från pedalerna mer direkt och distinkt. Kan man utrycka det så?
Snabbare blev jag inte sådär bara men cyklingen blev roligare.
Så jag säger byt till dyrare cykel.

Ny cykel eller nya hjul
Enda nyttan du har av att lägga tre lök på hjul är att du har ett par sådär hjul i reserv när du köper en ny hoj.
Dvs köp en hoj för 15-20k istället, och med dom pengarna kan du leta runt lite tills du hittar något du verkligen gillar och som känns så rappt som du gärna vill ha det - det mesta i den prisklassen är tillräckligt bra för att räcka till 98% av oss :-)

Ny cykel eller nya hjul
Senast ändrad:
Ny cykel eller nya hjul
Kan inte blivit så jättemånga mil sen i höstas. Den behöver gå gärna 1000 mil så du får känsla för den. Och racercykling i allmänhet. Varför köpa något alls just nu. Då kommer nästa cykel också bli en chansning. Du vill ju veta exakt hur långt styrrör överrör mm du ska ha.... gillar du en lättare eller snabbare cykel.... Det vet du inte än. Känns det bra idag. ? Om 1000 mil kanske du har snitsat till din position och cykeln duger inte längre eller tvärt om .djävla dålig cykel nu men efter något några år börjar den kännas riktigt bra? En lätt hoj blir framför allt roligare att cykla. Spurtar upp för alla backar med nöje. Roligare och mer träning. Resultat ...snabbare cykel? Nja troligen snabbare cyklist

Ny cykel eller nya hjul
Största felet på billiga cyklar är oftast däcken och för stora steg i kassetten. På med findäck och tätstegrad kassett, nya fina växelhöljen, smörj upp, justera in och byt eventuellt till greppigare styrlinda så är cykeln bra. Cykla minst 1000 mil som skrevs ovan och ett antat 100km+ rundor så att du lär känna vad du gillar och inte gillar geometrimässigt.

Ny cykel eller nya hjul
Ja tät kassett är super najs. 12-23 har jag. Kan inte ha bättre i mälardalen.

Eastway för 5000 är ett fynd. Måste vara perfekt att börja med. Men var inte för rädd om den. Låt den rulla överallt. Byt inte ut den. Slit ut den.

Tillbaka
Topp