Ny cykel till 6 åring

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Ny cykel till 6 åring
Min äldsta son fyller 6 år i vinter och kör idag på en 16” (hjul) i bmx/mtb stil med en liten framdämpare.

Hanr duktig på att cykla och vi har varit med på friluftsfrämjandets MTB-skola.

Cykeln är ny märkbart för liten, det både syns och märks när han cyklar.

Tänkte fixa en ny cykel under vintern, förmodligen en begagnad som jag ser över och fixar upp.

Jag är lite i valet om jag ska gå direkt på 24” eller gå ”via” 20”. Han är ca 115 cm lång och som sagt ganska duktig på att cykla. Är det dumt att gå direkt upp? Kommer han ändå vilja ha en ny cykel om några år? En 24” kan han ju teoretiskt ha till han är uppåt 11 år. Men frågan är om han vill det.

En annan fråga är dämpare eller inte dämpare i fram? Många 20” och 24” mtb är utan dämparen men i övrigt ”riktiga” mtbs. Barn, speciellt unga som inte väger något kanske inte behöver dämpare? Vad är era erfarenheter?

Någon som har andra generella tips? Jag vill naturligtvis stimulera grabbens cykelintresse (utan att forcera det).

Cheers!

Ny cykel till 6 åring
Om det passar i budgeten säger jag Vpace Max24. En riktigt bra cykel och lättare än de flesta 20". Verkar nu bara finnas med dämpad gaffel. Det finns inte många 24" gaflar som är tillräckligt bra, med tror att den här är det. I Stockholms terräng är det bra med dämpning fram när barn kör lite hårdare. Inte billig, med andrahandsvärde är riktigt bra. Den lyftade min sonen cykling mycket!

Ny cykel till 6 åring
Inget svar på dina frågor men vad gäller märken så brukar Frog och Voom vara populära. Har själv hyrt 2 Voom till mina barn i Trysil och kan varmt rekommendera dessa men dom kostar. Voom är riktiga MTB för barn och inte bara något som ser ut som MTB.

Ny cykel till 6 åring
Ja, 20 eller nåt som vpace 24.
Dämpare behövs inte så länge de väger en bra bit under 40kg och inte kör park.

I teorin kan de ha 24'' till 11 år om de i praktiken inte växer till 140+ OCH 24an inte är en vpace.

Min 11 åring är 156 och kör 29''

Ny cykel till 6 åring
White XC 240 är annars en vettigt specad cykel till bra pris.
115 är däremot kanske lite litet för 24" - vår dotter som är 7 är 122 och har precis tagit över brorsans gamla Cube 240. (Sorry för bild från fel håll!)
Sedan bilden togs har jag flyttat fram sadeln ett par centimeter och även höjt den ett snäpp. Vi kör den som 1x8 men jag letar fortfarande vevparti med korta vevarmar för 1x fram.

Bilagor

• 20230818_152343.JPG
    20230818_152343.JPG
    1.2 MB · Besök: 112
Ny cykel till 6 åring
Min grabb föredrog 20'' till närmare 125 än 122. Vet inte exakt. Han är inte supermotiverad och har en 20'' som fortfarande passar bra.

Kommer det inget bättre på marknaden så kommer jag att köpa ett 150mm goldix på ali när han ska ha 26an.
24an har 140mm vev vilket är för långt men det får nog duga.

Ny cykel till 6 åring
Om det passar i budgeten säger jag Vpace Max24. En riktigt bra cykel och lättare än de flesta 20". Verkar nu bara finnas med dämpad gaffel. Det finns inte många 24" gaflar som är tillräckligt bra, med tror att den här är det. I Stockholms terräng är det bra med dämpning fram när barn kör lite hårdare. Inte billig, med andrahandsvärde är riktigt bra. Den lyftade min sonen cykling mycket!

Den ser grym ut, men tror inte det är aktuellt med en så dyr cykel. Är mer inne på en begagnad som jag fixar upp lite. Är mest ute efter vägledning i storleksval och dämpare. ?

Ny cykel till 6 åring
White XC 240 är annars en vettigt specad cykel till bra pris.
115 är däremot kanske lite litet för 24" - vår dotter som är 7 är 122 och har precis tagit över brorsans gamla Cube 240. (Sorry för bild från fel håll!)
Sedan bilden togs har jag flyttat fram sadeln ett par centimeter och även höjt den ett snäpp. Vi kör den som 1x8 men jag letar fortfarande vevparti med korta vevarmar för 1x fram.
Ja, en beggad white kan vara ett alt. Precis som på vuxencyklar verkar ju ramstorleken variera, så hjulstorleken är inte allt. Vissa 24” är små och har läst att de funkar från 110 cm och vissa har en större geometri och börjar bli bra först vid 125 cm.

Ny cykel till 6 åring
Min grabb föredrog 20'' till närmare 125 än 122. Vet inte exakt. Han är inte supermotiverad och har en 20'' som fortfarande passar bra.

Kommer det inget bättre på marknaden så kommer jag att köpa ett 150mm goldix på ali när han ska ha 26an.
24an har 140mm vev vilket är för långt men det får nog duga.
Mmm, vet inte vart hans mtb intresse tar vägen. Så kan vara bra att köra på en 20” nu och sen räkna med att byta om 2-3 år. Sannolikheten att cykeln man köper nu ”duger” (både i smak och åkstil) mär han blir äldre är väl rätt liten.

Ny cykel till 6 åring
Mmm, vet inte vart hans mtb intresse tar vägen. Så kan vara bra att köra på en 20” nu och sen räkna med att byta om 2-3 år. Sannolikheten att cykeln man köper nu ”duger” (både i smak och åkstil) mär han blir äldre är väl rätt liten.

Det är svårt att få det att räcka i 3år. Vår 20 kunde kanske gjort det men han började nog innan 115 på den. 3e cykel nu när han är 126 och precis 8a fyllda.
Det är en vitus 20 och den är så lång att det nog går att klara 3 år om man börjar med kortare stam.

Men man vill upp på 24a då fort som möjligt eftersom det ger avgörande fördel i skogen så de kan följa med och cykla på riktigt

Sen växer inte alla lika fort i samma ålder. Flickan blev dyr men ska å andra sidan inte växa ur den hon har nu.
Pojkar kan ju säkert köra 24a till 11a men sen dra igenom small till XL på några år

Tillbaka
Topp