Ny cykel/vårda cykeln

Awen79

Aktiv medlem
Ny cykel/vårda cykeln
Hej, har en ny cykel och undrar vad/om det är något man kan göra när cykeln är ny för att förlänga livslängden på den eller minska risken för problem framöver i området "vård av cykel".

Sedan är jag nyfiken på vad ni gör på cykeln efter en tur/cykling, eftersom jag är mer lr mindre en nybörjare är jag ute och cyklar mellan 45 min och 1½ timme som mest.

mvh Awen79

Ny cykel/vårda cykeln
En lätt avsköljning och torkning efter kanske iaf varannan tur skadar nog inte. Så slipper du ha så mycket damm och sand i rörliga delarna på växlar osv.

Ny cykel/vårda cykeln
Jag gör en enkel tvätt, lägger på lite nya olja på kedja och rörliga delar.
Om du vill bevara kasset och drev sålänge som möjligt kan det även vara bra att skifta mellan 2 kedjor.

Ny cykel/vårda cykeln
Jag skulle inte oroa mej för mycket.. utöver att undvika dåliga väderförhållanden och tvätta cykeln efter varje runda finns det nog inte mycket man kan göra för att öka livslängden på något, slitdelar är slitdelar. Drivsystemet lönar det sej kanske som tidigare nämnts att försöka hålla extra fritt från skräp. Sålänge cykeln servas inom rimliga intervaller så borde det inte bli några problem.

Ny cykel/vårda cykeln
okej, tack för tipsen.

Men när skall man göra första servicen och vad skall/bör ingå där?
Tänk att man cyklar ca 1 h varannan dag under sommaren, när det är varmare än +9 grader.

Ny cykel/vårda cykeln
Har du en bra LBS så rekommenderar jag att lämna in den där, är du ens lite osäker själv så är det verkligen värt det att få det gjort professionellt, dessutom bra att stödja dem lite. Så där allmänt så spänner man väl ekrarna, justerar växlarna, kollar spänningen i lager (ev. återfettar). Kanske byter man vajrar och kedja, beror på hur långt cykeln gått.

Ny cykel/vårda cykeln
Awen79 skrev:
-------------------------------------------------------
> okej, tack för tipsen.
>
> Men när skall man göra första servicen och vad
> skall/bör ingå där?
> Tänk att man cyklar ca 1 h varannan dag under
> sommaren, när det är varmare än +9 grader.

Efter ett tag törs vajrarna och därför behöver växlarna justeras. Om du köpt den hos lbs och känner dej osäker på att göra det själv ska du helt klart passa på att lämna in den där!

Ny cykel/vårda cykeln
Efter tvätt så brukar jag smörja in alla rörliga delar (kör heldämpat) sen sprutar jag lite wd40 på damaskerna till dämparna och torkar rent med frottéhandduk.
Sen har jag ju lyxen med lufttryck oxå så jag blåser cykeln torr varje gång... Känns skönt att få ut vatten ut lager och andra rörliga delar

Ny cykel/vårda cykeln
Scotty10 skrev:
> Man bör nog inte överdriva tvättande, man
> sspolar ju bort fettet då.

+1

Ny cykel/vårda cykeln
Haynes Cykelboken verkar översatt av Babelfish men går att begripa ändå och ger bra instruktioner hur man servar och underhåller. Kostar kring 200:- på Biltema och är väl värd pengarna för den som vill serva hojen själv.

Ny cykel/vårda cykeln
Smörja in glidytorns på dämpare å hiss stolpen om du har sådan. Använd helst dämparolja.
Blåsa med tryckluft på lagerhus osv är ingen bra ide då du riskerar att trycka bort fettet så vatten tränger in.

//fredrik

Ny cykel/vårda cykeln
Jag är lite inne på samma fråga då jag köpt "dyr" cykel i år. Cyklar endast lvg och endast asfalt. Hur mycket vård bör jag ge en sådan cykel. Rullar ca 200-300 mil denna säsong (som är min första seriösa).

Jag pumpar däck, smörjer kedja någon gång ibland och torkar av ramen runt hjulen om det regnar under turen... Tänkte lämna den till lbs en gång om året. Något mer jag bör göra för att den ska hålla över tid?

Ny cykel/vårda cykeln
Edarion skrev:
> Jag är lite inne på samma fråga då jag köpt
> "dyr" cykel i år. Cyklar endast lvg och endast
> asfalt. Hur mycket vård bör jag ge en sådan
> cykel. Rullar ca 200-300 mil denna säsong (som
> är min första seriösa).
>
> Jag pumpar däck, smörjer kedja någon gång
> ibland och torkar av ramen runt hjulen om det
> regnar under turen... Tänkte lämna den till lbs
> en gång om året. Något mer jag bör göra för
> att den ska hålla över tid?

Krasha inte. Skämtar inte. Det är väldigt obra. Annars sköt om drivlinan - byt när delarna börjar ta slut, men på vägen kan en välskött drivlina gå mycket långt. 1000 mil på en kedja är helt möjligt.

Ny cykel/vårda cykeln
Man bör nog hålla wd40 borta från dämpare och blåsa med tryckluft i lager om man vill att det ska funka bra. Tvätta om det är superskitigt, smörj kedjan när den är torr, serva dämpare beroende på hur mycket och vart man kör. Grusvägsrally sliter inte på samma sätt som lift i åre t.ex. Kolla över lager en gång per säsong eller när det går sönder typ.

Ny cykel/vårda cykeln
Bengt-re skrev:
> Edarion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är lite inne på samma fråga då jag
> köpt
> > "dyr" cykel i år. Cyklar endast lvg och endast
> > asfalt. Hur mycket vård bör jag ge en sådan
> > cykel. Rullar ca 200-300 mil denna säsong (som
> > är min första seriösa).
> >
> > Jag pumpar däck, smörjer kedja någon gång
> > ibland och torkar av ramen runt hjulen om det
> > regnar under turen... Tänkte lämna den till
> lbs
> > en gång om året. Något mer jag bör göra
> för
> > att den ska hålla över tid?
>
>
> Krasha inte. Skämtar inte. Det är väldigt obra.
> Annars sköt om drivlinan - byt när delarna
> börjar ta slut, men på vägen kan en välskött
> drivlina gå mycket långt. 1000 mil på en kedja
> är helt möjligt.

Ingen krash planerad ;) Dock borde det finnas ett namn på när man ramlar för att man glömmer/missar klippa ur skorna. Det har jag lyckats med :(

Ny cykel/vårda cykeln
Edarion skrev:
> Dock borde det finnas ett
> namn på när man ramlar för att man
> glömmer/missar klippa ur skorna.

SPD-vurpa.

Ny cykel/vårda cykeln
somebody skrev:
> Man bör nog hålla wd40 borta från dämpare och
> blåsa med tryckluft i lager om man vill att det
> ska funka bra. Tvätta om det är superskitigt,
> smörj kedjan när den är torr, serva dämpare
> beroende på hur mycket och vart man kör.
> Grusvägsrally sliter inte på samma sätt som
> lift i åre t.ex. Kolla över lager en gång per
> säsong eller när det går sönder typ.

Tryckluft i lager låter dumt. Risken är att man trycker in skit och fukt. Bättre att torka rent.

Senast ändrad:
Ny cykel/vårda cykeln
JT skrev:
> Edarion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dock borde det finnas ett
> > namn på när man ramlar för att man
> > glömmer/missar klippa ur skorna.
>
> SPD-vurpa.

När jag höll på och tävlade hette det PB-vurpa.

Tillbaka
Topp