Ny cykel

Joper

Medlem
Ny cykel
Hallå alla glada cyklister. Första gången jag skriver här men jag har läst runt ganska mycket. Jag har sett att det finns en massa trådar angående cykel tips men det är svårt att bara leta fram info när man är nybörjare.

Hade tänkt köpa en cykel som jag kan ha till att cykla till jobb och skola som ligger ungefär 6 km från huset. Det är mestadels vanlig väg men vill man ta lite genvägar och ha lite extra kul finns det stigar genom skogen också. Gissar på att det är där jag kommer hamna mest :) Jag hade i alla fall tänkt att jag skulle försöka få tag på en billig begagnad hoj som inte är så stöldbegärlig. Jobbar som bilmeck så att mecka och fixa är inga problem, bara ett plus. Jag letar efter en cykel utan framdämpare, vill ha stel framgaffel. Skivbromsar är såklart ett plus men det lär jag inte direkt hitta för dom pengarna jag vill ge.

Hade tänkt mig något i stil med detta: http://www.blocket.se/vi/13703495.htm?ca=11_s
Sen byter man lite prylar som däck, styre, sadel och diverse slitdelar, det skulle helt klart duga för mina behov. Jag är 1.89 lång så jag behöver en hyffsat stor ram.

Vad har ni för tips på cyklar av liknande modell? Priset kan självklart vara högre än 990 kronor men jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar, behöver inte få tips på 10 000 kronors cyklar :)

Ny cykel
Kul att du vill börja cykla! Det är mycket att tänka på, det första är vilken storlek som passar. Om du har nån kompis som kan cyklar så går det bra. Annars går du till en cykelbutik och får hjälp med att prova ut, sen hindrar det inte att du letar reda på en begagnad cykel.

Jag skulle personligen leta eften en lite bättre begagnad, du får mer för pengarna då.

Ny cykel
Tycker du har en skön inställning till alltsammans =)
Att inte bry sig så himla mycket för det går alltid att själv fixa till sånt som visar sig inte passa så bra eller är lite halvkass ökar chansen att fynda begagnat!
Om du ber om hjälp i en butik ang storlek så var väldigt noga med att kolla vad de har för storlekar i butiken annars blir det som när tjejen skulle köpa hoj. Hon blev rekommenderad 17" i ett flertal butiker men den 15" hon köpte på nätet (den storleken fanns inte i Sverige) passade perfekt.
Jag brukar tipsa om glida-ner-bakom-sadel-testet. Om du provkör hojen på t.ex en parkering och rullar frammåt och samtidigt kan glida ner bakom sadeln och tillbaka upp igen så är hojen tillräckligt liten för att funka bra i skogen.

Ny cykel
Tack för svaren, trodde man skulle bli lite ignorerad här när man började snacka om billiga hojjar :) Det där med storleken har jag inte tänkt på så mycket innan men nu förstår jag att det är viktigare än jag trodde. Förutom herr snurran har jag cyklat rätt mycket bmx förut. Hade en riktigt schysst oden hoj, men när jag valde den tänkte jag mest på att geometrin skulle kännas skön, tänkte aldrig på mått eller liknande. Sitter och kollar runt på begagnade sidor men jag har svårt att hitta liknande modeller som den jag länkade till. Ser mest riktigt dyra hojjar med dämpning och grejjer eller billiga hojjar från biltema typ. Finns det några modeller ni kan tipsa om? Jag kan väll inte vara den enda som vill köra utan dämp?

Ny cykel
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägg in en köpes annons på det här forumet.
> 18-20 tum.

Shit alltså, Rippa är riktigt på hugget idag. Har han månne inte fått till det på länge?

Begagnat brukar oftast ge både valuta för pengarna och mycket meck! En begagnad singlespeed MTB som är lagom mycket körd borde falla inom ramarna för de flesta kriterierna. Billig, ej stöldbegärlig, mekvänlig osv osv.

Ny cykel
Varför inte en Cyklocross? Det är det nya svarta.

Edit: Har heller inte hört om att en cykel med bockstyre blir stulen. Någonsin.

Senast redigerad av en moderator:
Ny cykel
Singlespeed? Vill ju ha växlar :) Det där med stöldbegärlig borde jag egentligen inte skrivit. När jag ställer den vid jobbet kan den stå mycket säkert, kan till och med ta in den på verkstan så det är inga problem.

Ny cykel
Det värsta är att du kommer hänga här; kolla på bilder, läsa runt om vikter, titan, kålfiber, ständigt bevaka tråden Våra hojar!!, skaffa dig cykelpolare etc och hipp happ sitter du där med en ny Ibis Mojo om ngt år..

Men visst duger den andra t s v!

Ny cykel
Tycker jag det är riktigt roligt och börjar cykla mer och mer endast för nöje kommer man ju såklart börja fundera på att öppna upp plånboken och skaffa nått fint. Men jag har rätt mycket andra projekt och kan säga att cykling inte står högst på listan nu direkt.

Ny cykel
Har kommit in på lite nya banor nu. Kanske blir till att köpa en gammal stålracer och piffa upp lite, kanske sätta på rakt styre och göra den lite mer hybrid aktig. Kanske blir en fixie tillslut. Har setat och letat lite hojjar nu, finns inte så mycket inom stockholm men det ordnar sig nog :)

Ny cykel
Jag har precis renoverat en kompis gamla GT från -97. Ny drivlina, nya hjul, växelsystem, pedaler och däck slutade på totalt 2800 när jag handlade från Tyskland. Kanske kan vara intressant som jämförelse.

Ny cykel
Det är ju rätt saftiga pengar men det är alltid kul att renovera upp prylar. Fast jag hade nog inte tänkt lägga så mycket pengar på en renovering.

Ny cykel
Saftiga pengar??? Det beror alldeles på utgångsmaterialet men vad får du betala för en ny cykel? I just det här fallet blir cykeln likvärdig med en sprillans ny GT för ca 9000 spänn, fast med en bättre ram.

Ny cykel
Kändes som lite mycket pengar att lägga på en 10 år gammal cykel men jag antar att det var värt det :) Riktigt skoj att göra en personlig hoj. Vad gick frakten på ungefär? Nu börjar jag få lite ideer.

Edit: Såg nu att det var hjul, växelprylar och hela paketet för 2800 kronor! Vilket pris! :) Nu öppnades lite möjligheter upp här, ska börja leta efter en vettig mtb ram nu.

Vart beställde ni ifrån?

Ny cykel
Joper skrev:
> Kändes som lite mycket pengar att lägga på en
> 10 år gammal cykel men jag antar att det var
> värt det :) Riktigt skoj att göra en
> personlig hoj. Vad gick frakten på ungefär? Nu
> börjar jag få lite ideer.
>
> Edit: Såg nu att det var hjul, växelprylar och
> hela paketet för 2800 kronor! Vilket pris! :) Nu
> öppnades lite möjligheter upp här, ska börja
> leta efter en vettig mtb ram nu.
>
> Vart beställde ni ifrån?

Jag hatar att säga det men; vad var det jag sa? Första freakstadiet uppnått =)
Såg att du snackade fixie med..

Ny cykel
Haha jadu, det är en drog =P

Fixie är nog ganska långt borta men jag blev lite sugen när jag fick prova en bekants hoj. Han säger att man har full kontroll men jag vettefan ;)

Men vad tror ni om nått sånt här då?
http://www.blocket.se/vi/13879160.htm>

Ramen är 18", kanske blir lite liten för mig.

Ny cykel
Joper skrev:
> Kändes som lite mycket pengar att lägga på en
> 10 år gammal cykel

Nu tycker du det ja :oD

Min Miyata från 1986 som jag köpte för 500:- har jag nog lagt ut ca 4000:- på och det har varit värt vartenda öre. Nu är den ju som helt ny (fast i fixierad stil då). Inte helt fel att få en fixie, i ett märke/en modell som ingen annan har i Sthlm, i nyskick för 4500:- tycker jag, och då är det hjulen som har kostat pengar.

Hade kunnat fixa till den billigare men har man ett intresse så har man.

Tillbaka
Topp