Ny cykelägare lite frågor !

Skanerost

Ny medlem
Hej alla,

Första inlägget här, har smugit lite i kulisserna och läst och försökt att förstå mig på allt.

Idag stod jag och tittade på cykel och slog till, inget storartat och väljer att inte nämna för mycket om den med risk för att jag kommer framstå som en inkompetent cykelägare :) (det är iaf ett svenskt märke)

Hur som haver jag är väldigt nöjd med cykeln och den passar mig bra till det jag vill ha den för, mest en lite skogstur på stig och öka kondisen något.

Det enda som jag inte riktigt kommer överens med är den bakreväxlen, det är en Shimano Alivio den är lite "slö" detta till trots för att den blivit inställd idag. Helt enkelt inte så rapp som jag önskat.

En snabb översikt på nätet och jag förstår att detta är väl ingen växel som man kanske hänger i julgranen. Efter lite mer sökande på nätet så får jag det till att en Shimano Deore XT borde vara ett skapligt lyft i växel väg ?

Så frågan är, kommer det passa min MTB vettigt ? Och kommer den att med rätt inställning kännas bättre ? Har ni andra förslag men som ändå är till vettiga pengar ? Det jag vet är att det är en såkallad 9 kassett !

Lite tips och info hade varit tacksamt men förklara det som om ni förklarar det för Agda 84 eller er äldre farmor då min cykel lingvistik fortfarande är svag.

Dock kan jag meka och det är väl den sista frågan om det är super svårt att byta växlen ? Jag vill tro att det är rimligt lätt med lite sunt förnuft :)

Tack på förhand och tack för mig,

Deore kommer inte passa då niodelat inte är kompatibelt med tiodelat på skogscykelsidan. De drar olika mycket vajer. Däremot ska Alivio växla bra.
Det som begränsar 'rappheten' i framför allt uppväxlingarna är att kedjan måste gå det trekarts varvet runt kassetten för att den nya växeln ska börja gälla. Det är oberoende av växelgrupp. Så länge kedjan läggs på rätt drev så fort du växlar är det så bra det kan bli. Tvekar den är det en inställningsfråga och inte en komponentgruppsfråga.

Att slänga på en XT på en cykel som levereras med Alivo som standard är sällan lönsamt, då år det bättre att köpa en lite finare cykel från början. Förvänta dig i ga underverk om du byter växlar, särskilt om du bara byter bakväxeln. Mycket ligger i vajrar, höljen och dragning av dessa.

Det blir lättare att byta växeln om du håller dig nykter.

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Deore kommer inte passa då niodelat inte är
> kompatibelt med tiodelat på skogscykelsidan. De
> drar olika mycket vajer. Däremot ska Alivio
> växla bra.
> Det som begränsar 'rappheten' i framför allt
> uppväxlingarna är att kedjan måste gå det
> trekarts varvet runt kassetten för att den nya
> växeln ska börja gälla. Det är oberoende av
> växelgrupp. Så länge kedjan läggs på rätt
> drev så fort du växlar är det så bra det kan
> bli. Tvekar den är det en inställningsfråga och
> inte en komponentgruppsfråga.

Det finns 9-delad XT.

Byt kedja. Justera väl och byt växelvajer och hölje. Smörj prefekt så kommer det att växla rappare. Kör inte på för låg kadens - växla i tid.

bojsänke skrev:
> Deore kommer inte passa då niodelat inte är
> kompatibelt med tiodelat på skogscykelsidan. De
> drar olika mycket vajer. Däremot ska Alivio
> växla bra.
> Det som begränsar 'rappheten' i framför allt
> uppväxlingarna är att kedjan måste gå det
> trekarts varvet runt kassetten för att den nya
> växeln ska börja gälla. Det är oberoende av
> växelgrupp. Så länge kedjan läggs på rätt
> drev så fort du växlar är det så bra det kan
> bli. Tvekar den är det en inställningsfråga och
> inte en komponentgruppsfråga.

Låter vettigt,

Ska testa att tweaka den lite, dock så om jag fattar allt rätt så bör/skall denna passa http://www.bikester.se/shimano-xt-rd-m772-mtb-vaexel-svart-gra-6846.html det är 9 kassett.

Visst en cykel kan gå upp hur mycket i pengar som helst, dock fick jag förklarat för mig av en väldigt trevlig säljare att det som skiljde den jag valde var att den andra hade något finare växlar, men inget nämnbart, han kunde lika gärna krängt cyklen på mig för 10000:- men förklarade att den andra vart bättre och även bättre försäkrad.

Hur som haver så ger jag den en liten tweak, och sedan så får jag se om det passar sig att kolla över vajrar och köpa en ny växel.

Tack för svaren,

Köp inte en ny växel - det gör ingen som helst skillnad i det avseendet. En bakväxel är bara ett parallellogram och en fjäder. Ingen raketforskning där precis och funktionen är på inget vis komplicerad, toleranskritisk eller dyr.

bojsänke skrev:
> Köp inte en ny växel - det gör ingen som helst
> skillnad i det avseendet. En bakväxel är bara
> ett parallellogram och en fjäder. Ingen
> raketforskning där precis och funktionen är på
> inget vis komplicerad, toleranskritisk eller dyr.

Jag tycker att det låter som en rimlig tanke, jag kommer följa den tills antingen jag kröker cykeln runt ett träd eller sten :)

Jag går på att ställa in växeln bättre istället, för den är lite trött i de mellersta växlarna :)

Spar jag dem pengarna och inhandlar ett par SPD pedaler istället, säkert en bättre investering !

Om den växlar bra på vissa växlar men inte andra beror det på att öglan växeln hänger i är skev. Då får en mekaniker rikta upp den.

Alivio är helt ok och borde funka bra. Eftersom det är en helt ny cykel tror jag att det handlar om att vajern behöver sträckas upp efter att vajerhöljet satt satt sig i sina fästen.
Växla till minsta klingan bak och justera tills det går smidigt att växla, både framoch tillbaka mellan minsta och näst minsta – då ska resten funka också

Den enda Alivio-komponent jag märkt underpresterar vid växling är vevparti (fram) och där verkar det vara att det finns färre eller annorlunda design på ramper och det beror, tror jag, på att klingorna är av enklare sort av nån slags pressad plåt. Detta var 2009-alivio; jag har inte provat senare modeller.

Känslan i reglagen är lite plastig och vikten är högre men de borde växla bra.

Som skrivet; växeln flyttar kedjan i sidled och hela systemet har en del - växelreglagen, vajer, växel, kedja och kassett.

På en ny cykel borde det funka bra.

Om allt är rakt och korrekt justerat men det ändå inte funkar kan man ta isär och testa om det trögar nånstans. En vanlig bov är vajrar som går exponerade under vevlagret och löper i spår i en plastmojäng under vevlagret.

Justera bakväxel är enkelt om man vet hur det funkar; se parktool.com och googla på rear derailleur adjustment för youtube-klipp!

Fått ny cykel men taskig bakväxelfunktion, försökte fixa virehökjet men gick bet, bytte till nytt och det fungerade perfekt!

Jag får ta och krypa till korset lite här nu, det är inte som jag trodde med växlarna.

Bakväxlen är en Deore och framväxten är en Alivio, växel väljarna om de heter så är Alivio.

Testade att justera lite på vajrarna idag, men fick ingen direkt framgång. Just på de mellersta växlarna tvekar de att hoppa över, vissa växlar kan man höra att kedjan skrapar emot lite.

Så det kan kanske behövas trimmas ordentligt i växelpaketet, kan det vara så att och nu ger jag mig ut på djupt vatten men att derailleur ligger lite snett i förhållande till kassettens kuggar ?

Annars får jag ta den till en ordentlig mekare och få det intrimmat,

Skanerost skrev:
> Annars får jag ta den till en ordentlig mekare
> och få det intrimmat,

Att lära sig hur man justerar bakväxeln är aldrig fel och inte speciellt svårt om du har lite tålamod första gången och sätter dig in i vad justerskruvarna har för funktion. Att växelörat skulle vara snett är möjligt, men mindre troligt. Börja med att ta fram en skruvmejsel och ge dig på justerskruvarna istället för att skruva på vajrarna.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/180310

Min Nishiki Colorado hade Alivio växlar och jag tyckte den växlade både rappt och bra. En annan viktig sak när man växlar förutom inställning och smörjning är kadensen dvs antal tramptag per minut. Ligger du under 60 i kadens kommer växlingarna bli slöa och långsamma speciellt för framklingan.

Så träna dig på att alltid ligga i minst 60 tramptag mer minut gärna högre och se om det gör någon skillnad.

Om det är mitten på kassetten (dom nio dreven på bakhjulet) som det är lite slött och kanske "skrapar" lite så är det inte L/H skruvarna, eller ändlägesskruvar som det med kallas.
Deore är en bättre växel än Alivo så där kan du vara glad, men jag skulle lägga mina fem kronor och lite rykte på att det är den magiska "rassel no more" skruven, den reglerar vajerspänningen och drar/släpper lite vajer och därmed och flyttar växeln lite upp/ner på kassetten. Det är en större "skruv" som vajerhöljet går in i i reglaget på styret och i bakväxeln. Den har samma funktion som dom gamla skruvarna på styret för bromsreglagen på fälgbromsar, du har garanterat en på växelreglaget på styret och kanske även en på bakväxeln. Skruva aldrig mer än 1/4 varv åt gången och kom ihåg vilket håll du skruvade. Kedjan ska inte hoppa upp/ner ett drev, då är det för mycket. Om du kollar på baxväxeln och kedjan bakifrån så ska trissorna på växeln ligga rakt under drevet kedjan är på och inte "dra" åt något håll.
Oftast, eller nästan alltid kan man komma tillbaka med cykeln till återförsäljaren/butiken efter någon vecka eller två för att få växlar justerade då nya vajrar kan töja sig någon mm och höljen ska sätta sig och då kan det behöva efterjusteras.
Men, växlarna kan kännas sega när man har hjulet i luften och testar växlarna, det viktiga är hur det fungerar när du sitter på cykeln och trampar som man ska. Tänk ett varv i sekunden där för att det ska "flyta på" med växlarna. Lycka till och återkom gärna med fler frågor om det inte löser sig.

Skrev på mobilen så kan bli något fel grammatisk eller upprepning :-)

Som sagt, om det växlar rent i extremerna men fegar i mitten av kassetten är växelörat krökt. Växla ner till lägsta växeln, skruva loss växeln och håll en linjal mot växelörat. Om den inte håller sig exakt parallellt med fälgen (eller valfri annan referens) så måste det riktas. Det går inte justeringskompensera.

Rikta växelöron gör man nog bara i nödfall som jag ser på saken.
I alla andra fall bör man byta därför att dessa är gjorda i en mjuk legering som ska ge med sig och skona ramen. Det tråkiga med det är att för varje gång man bockar dem så blir de mjukare och ganska snart så går de av.

Frid!

bojsänke skrev:
> Som sagt, om det växlar rent i extremerna men
> fegar i mitten av kassetten är växelörat
> krökt. Växla ner till lägsta växeln, skruva
> loss växeln och håll en linjal mot växelörat.
> Om den inte håller sig exakt parallellt med
> fälgen (eller valfri annan referens) så måste
> det riktas. Det går inte justeringskompensera.

Slitna lager i löphjulen kan faktist ge liknande symptom. Dock är det troligare med snett öra.

Hmm många bra tips, jag testar vidare med vajern och ser om jag kan få det att löpa lite snyggare samt få bort rasslet med hjälp av vajern.

En helt annan fråga, detta med mineralolja i bromsarna hur fungerar det ? Något att tänka på i detta hänseende ?

Samt allmänt underhåll, funkar det att bara spola av hojen med vatten och en mjukborste med lite diskmedel när den är totalt lortig ?

Sedan lite olja ? Något fabrikat som är bättre ? typ 5-56 eller liknande ?

bojsänke skrev:
> Som sagt, om det växlar rent i extremerna men
> fegar i mitten av kassetten är växelörat
> krökt. Växla ner till lägsta växeln, skruva
> loss växeln och håll en linjal mot växelörat.
> Om den inte håller sig exakt parallellt med
> fälgen (eller valfri annan referens) så måste
> det riktas. Det går inte justeringskompensera.

Ska göra som du säger, kan ju såklart vara så att örat fått en smäll i transport det är ju inte omöjligt !

Främre växel fungerar smärtfritt, har även märkt att ibland så när jag växlar så händer inget alls och vill man ha den steget över så kan man trycka lite mjukt på växelväljaren vilket gör att den hoppar ner eller upp i nästa växel.

Som sagt lite spökigt i mellan registret,

5-56, WD40 & liknande produkter innehåller så mycket lösningsmedel att det är att betrakta som ett rengöringsmedel. Oljefilmen som blir kvar är ytterst tunn med kort livslängd och tyvärr har man även då tvättat bort allt annat smörjmedel som kan ha funnits där. Det går dock bra att använda på t.ex en bakväxel om man smörjer med lite olja efteråt. Däremot ska det inte vara i närheten av nav & vevlager.

Frid!

Tillbaka
Topp