Ny eller fixa till den gamla

Fenion

Ny medlem
Har en specialized stympjumper.
Är det värt att lägga pengar på denna eller får man mycket bätttre mtb för 10-13k

Det som behövs göras akut är wire till bakväxeln
Mindre brådis. Är nya däck byta drev bak.
Det är Nyservad dämpare och nya belägg fram o bak.

Är det tom värt att hotta upp den med singelklinga och 11-12 kassett nackdelen då är ju att jag får byta växel/bromshandtagen då det är kombinerate?

Har inte så bra koll på den tekniska biten men kul är det att cykla i skogen!

Mvh John

Bilagor

• 6C8A2A56-A39F-4CE0-8E92-8A5AF0EC2EBC.jpeg
    6C8A2A56-A39F-4CE0-8E92-8A5AF0EC2EBC.jpeg
    479.9 KB · Besök: 99
Jag kan säga det du vill höra, JA! köp nytt.
Det är säkert inte så att det du får är mycket bättre, men det är ju kul ett tag.

Tjena!

Vad f-n, det är andra gången denna veckan som Shimanos största flopp, dvs flipfloppreglagen, dyker upp.
Helt ok cykel, men du får klart roligare cykel för 10-13' idag.
Fixa till småprylarna och ha den som reserv eller köp dubbdäck och använd som vinterhoj. Det är det enda som är bra med dom reglagen, lätta att växla med även med jättetjocka vantar.

Kneecap sa:
Tjena!

Vad f-n, det är andra gången denna veckan som Shimanos största flopp, dvs flipfloppreglagen, dyker upp.
Helt ok cykel, men du får klart roligare cykel för 10-13' idag.
Fixa till småprylarna och ha den som reserv eller köp dubbdäck och använd som vinterhoj. Det är det enda som är bra med dom reglagen, lätta att växla med även med jättetjocka vantar.

+1

darkforce sa:
köp nytt men köp nått roligt o inte nått skitjunk som sentier eller cragger e ju två blyklumpar till cyklar
Är Cragger tung? 12,5 kg inkl dropper? Jättefin cykel till rätt pris med genomgående bra utrustning. Bra köp!

Bilagor

• Cragger spec.png
    Cragger spec.png
    17.3 KB · Besök: 54
Varför är dom växlarna så dåliga då? Aldrig haft problem med mina. Går att växla upp riktigt fort och skönt att bara kunna slå upp fingrarna för att växla ner i skogen och fortfarande ha tummen runt styret .

Nackdelen är om något går sönder då man får byte mer. Om man inte hittar lika igen

johan44 sa:
Blir en cykel bättre med singelklinga? Har aldrig förstått det där...

Den blir lättare att göra ren. Så jo, lite bättre blev den. Sen att rangen blir för lite och/eller stegen mellan växlarna blir för stora, maxklingan fram blir för liten innan den tar i kedjestaget, kassetten blir tung som ett as och svindyr fast den håller en vecka och att verkningsgraden med 10/11t drev är usel är oviktigt så länge det går lätt att göra rent!

Edit:
Fast kan man leva med begränsad Range så kan det fungera. Kör så på min MTB, men har medvetet avstått ifrån höga växlar så den går inte trampa svinfort på slätare underlag - oki för mig då jag har andra cyklar för de underlagen.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Är Cragger tung? 12,5 kg inkl dropper? Jättefin cykel till rätt pris med genomgående bra utrustning. Bra köp!

Tjena!

Jag anser att allt över 11 är tungt så ja.
Dessutom så väger ju Fenions nuvarande cykel runt 11.. Varför gå upp i vikt?

Fenion sa:
Varför är dom växlarna så dåliga då? Aldrig haft problem med mina. Går att växla upp riktigt fort och skönt att bara kunna slå upp fingrarna för att växla ner i skogen och fortfarande ha tummen runt styret .

Nackdelen är om något går sönder då man får byte mer. Om man inte hittar lika igen

Tjena!

Det är ju det där med att man hamnar i situationer när man vill växla samtidigt som man bromsar och får då en väldigt märklig rörelse. Förstår inte vad du menar att man inte har tummen runt styret när man växlar ner med vanliga reglage, med äldre reglage fick man släppa pekfingret från bromshandtaget, men då kan man fortfarande bromsa med långfingret. Med nuvarande reglage växlar man bara med tummen.

Kneecap sa:
Fenion sa:

Tjena!

Det är ju det där med att man hamnar i situationer när man vill växla samtidigt som man bromsar och får då en väldigt märklig rörelse. Förstår inte vad du menar att man inte har tummen runt styret när man växlar ner med vanliga reglage, med äldre reglage fick man släppa pekfingret från bromshandtaget, men då kan man fortfarande bromsa med långfingret. Med nuvarande reglage växlar man bara med tummen.

Är van vid dessa växlar men det fenomenet att växla och bromsa samtidigt är något jag sällan stöter på faktiskt men har gjort . Ända gången är nerför och man bromsar för en riktigt brant uppför efter då går det ju att växla ner med tummen om man vill

Men att ånga dissar dom totalt måste väl vara mycket av en vanesak? Har inte haft. Andra växlar på så många år och då va det ner med tummen upp med pekfingret som sakt

Fenion sa:
Är van vid dessa växlar men det fenomenet att växla och bromsa samtidigt är något jag sällan stöter på faktiskt men har gjort . Ända gången är nerför och man bromsar för en riktigt brant uppför efter då går det ju att växla ner med tummen om man vill

Men att ånga dissar dom totalt måste väl vara mycket av en vanesak? Har inte haft. Andra växlar på så många år och då va det ner med tummen upp med pekfingret som sakt

Tjena!

Finns väl en anledning att Shimano slutade sälja dom ganska fort. Jag gillar dom absolut inte iallafall. Men allt är ju en smaksak.

Kneecap sa:
Fenion sa:

Tjena!

Finns väl en anledning att Shimano slutade sälja dom ganska fort. Jag gillar dom absolut inte iallafall. Men allt är ju en smaksak.

Säljer dom inte så är det ju klart dom slutar med dom.

Men att sätta såna på en så pass dyr cykel ändå . Men den sorten kanske va ny -08? Så dom chansa med det.

Tjena!

Flipfloppreglagen kom -04 tror jag och Shimano försökte ett par år. Mot slutet så kastade dom nog dom på cykeltillverkarna, så dom kunde sälja cyklar med XT/XTR med mer vinst.
Dom försvann nånstans runt -09, din cykel är precis som du tror en -08.

Är nöjd med den jag har men är mest sugen på 29” och en large ram och 1/11 eller 1/12

Kanske bara är lite bling blig uppgraderingar cyckeln i sig är ju inget fel på servad och i fint skick så man kanske ska slita några år till på den.

Motsvarande cykel får man ju betala lite mer för så man kanske ska spara lite mer och köpa en i samma klass

Fenion sa:
Är nöjd med den jag har men är mest sugen på 29” och en large ram och 1/11 eller 1/12
Kanske bara är lite bling blig uppgraderingar cyckeln i sig är ju inget fel på servad och i fint skick så man kanske ska slita några år till på den.
Motsvarande cykel får man ju betala lite mer för så man kanske ska spara lite mer och köpa en i samma klass
Förstår att du är sugen på en 29:a i rätt storlek.
Vet inte om det är xc-racer med 100 mm gaffel eller mer allround/stigcykel med längre gaffel som står på agendan?
Om stigcykel säger jag säger Radon Cragger 7.0 igen, jäkligt fin cykel med väl vald utrustning rakt igenom.
Sentier 29VR är lite billigare, har snäppet enklare gaffel/bromsar och saknar dropper (vilket är lätt att köpa till).
Pris/prestanda är nog Cragger mer pang-för-pengarna, att matcha och trumfa Sentier 29VR är bra gjort av Radon.

Alla växelsystem (3x, 2x, 1x) funkar. Då dropper är "måste" på en modern mtb är 1x drivlina klart mer användarvänligt, slipper vänster vxl reglage. Helst GX Eagle med 10-50T kassett. Om 1x11 kan man köra (Sunrace) 11-50T kassett med Shimano SLX/XT drivlina.

darkforce sa:
köp nytt men köp nått roligt o inte nått skitjunk som sentier eller cragger e ju två blyklumpar till cyklar
En "xc-räser" som 2019 Scott Scale 960 för 14 K utan dropper, med betydligt sämre Recon Silver stålrörsgaffel, sämre bromsar, mindre skivor, smalare däck, 5x141 QR bak, smalare styre etc. väger 12,5 kg precis som Cragger 7.
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-scale-960-eu?article=269733010
https://www.cykelkraft.se/scott-scale-960-201319

Fenion sa:
Har en specialized stympjumper.
Är det värt att lägga pengar på denna eller får man mycket bätttre mtb för 10-13k

Det som behövs göras akut är wire till bakväxeln
Mindre brådis. Är nya däck byta drev bak.

Mvh John

Det är klart att du får mycket fräschare om du köper nytt för dom pengarna. Å andra sidan så kostar delarna du nämner under tusenlappen om du hittar däcken beggade. Testa nåt nytt i en cykelbutik eller låna av en kompis eller så och fundera om skillnaden är värt tio tusen.

Sixten Fors sa:
En "xc-räser" som 2019 Scott Scale 960 för 14 K utan dropper, med betydligt sämre Recon Silver stålrörsgaffel, sämre bromsar, mindre skivor, smalare däck, 5x141 QR bak, smalare styre etc. väger 12,5 kg precis som Cragger 7.
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-scale-960-eu?article=269733010
https://www.cykelkraft.se/scott-scale-960-201319

Tjena!

Eller som han själv tänker, spara ihop pengar till en bättre och lättare hoj.

Kneecap sa:
Eller som han själv tänker, spara ihop pengar till en bättre och lättare hoj.
Craggern är redan bra. Men även den går att lätta, om det är det som är målet.

RaceFace Chester-styret väger 400 gram, kläm dit Renthal Fatbar Carbon Lite 35x760 mm på 190 gram, ut med slangar och in med TL, så stannar vågen på 12 kg.
Sätt dit Racing Ray/Ralph TLE 2,25" och spara 400 gram mot Hans Dampf 2,35" om man vill åka XC med bra däck.
Byt skivor från Magura Storm HC 180/180 till Storm SL.2 180/160 och spara 60 gram, Ti-skruv på det -12 gram.
11,5 kg, check! CV? Check!

Weight weenie? Byt Ray/Ralph TLE till Thunder Burt Liteskin -300 gram. Lämna droppern hemma -400 gram. Byt SLX 11-46T till Garbaruk 11-48T, spara 180 gram. Nu nere på 10,6 kg.

Ännu lättare? Bygg nya hjul för att komma under 10 kg.

Tillbaka
Topp