Ny framgaffel till pendlaren, fixat, nu ny drivlina

BjörnY

Ny medlem
Jag har krashat med min cykel och framhjulet blev så skevt att jag fick köpa ett nytt. Nu när det är på plats känner jag att styret drar åt vänster ganska mycket, kan inte släppa styret med båda händerna, och det ser ut som att vänster benet är lite bakom det högra. Den nuvarand framgaffeln är en SR Suntur med 80 mm slag på en Focus Cariboo Peak.

Jag har tänkt byta denna till en stel framgaffel istället men när jag har tittat på de stora nätbutikerna har jag inte hittat så mycket. Vad jag vill ha är en billig stel framgaffel för skivbroms som minst tar 40-622 och har skärmfästen.

Jag har hittat denna men skulle helst vilja ha något billigare om någon har något tips.
http://www.cyclecomponents.com/komponenter/framgafflar/surly-disc-trucker-700c-framgaffel-svart.html

Senast ändrad:
Rikta inte gaffel. Väl värt pengarna för en ny gaffel. Det är så otrevligt om den går sönder när man cyklar...

OnOne/planetX har en hel del gafflar cykelkomponens också. Googla runt - finns gott om nya gafflar till vettiga pengar.

Senast ändrad:
Tack för förslagen!

Har funderar lite till och jag tror jag får köpa en dämpad framgaffel ytterliggare. För om jag köper en stelgaffel där hjulet/däcket passar bra kommer jag behöva lägg en massa distanser (ca 6-8 cm) mellen gaffel för att inte vinkeln skall bli för brant, kommer det att kunna fungera? Om jag köper en gaffel som kompenserar för den 8 cm dämpningen kan jag inte sätta en skärm tillräckligt nära.

Mät gaffeln du har i dag mellan hjulaxeln och där den går in i ramen (axle to crown). Detta mått kan du jämföra med andra gafflar. Om de stämmer överens hyfsat väl så ändras inte gaffelvinkeln nämnvärt. Att montera stänkskärmar på gafflar med och utan studs är ju en annan sak som jag låter vara osagt (har aldrig använt skärmar).

Förra sommaren köpte jag en RS Paragon så nu när jag kostat på cyckeln så mycket tänkte jag även fixa ny drivlina. Innan min olycka köpte jag en ny cykel som skulle användas för lite lvg samt fin pendling och senare ersätta min gamla, http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-runner-2000/aid:778717. Det har inte blivit så många turer med den och den har Shimano 105 10sp så jag tänkte att man kunde uppgradera den till en 11sp och flytta den andra till den gamla pendlaren.

Så jag har några frågor.
1. Man behöver ju en 11sp växelreglage men behövs det även en ny bakväxel för 11sp?
2. Klarar ett 135mm nav av en 11sp kasset?
3. Den gamla är drivlinan någon Shinamo 9sp trekking variant med en Deore bakväxel, kommer det att fungera med en 105 10sp kassett och växelreglage?
4. är det något jag missat?

Mvh
Björn

Du kommer nog att stöta på problem både att byta från 10 till 11 och 9 till 10
http://blog.artscyclery.com/science...ce-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/

1. Ja ny bakväxel kommer att behövas
2. 11sp kräver hur som helst en ny body om inte den som sitter redan är 11sp kompatibel (vilket den inte lär vara om den är lite äldre)
3. 9sp mtb-bakväxel är inte kompatibel med 10sp lvg-reglage
4. Ja, en hel del, men ta inte mina påståenden för absoluta sanningar.

eketjall skrev:
---------------------------------------
> 3. 9sp mtb-bakväxel är inte kompatibel med 10sp
> lvg-reglage

Jo, det är det faktiskt. Förutsatt att du kör 10-delad kassett alltså. Det är enkelt att nya kassett från 9 till 10-delat. Med en MTB-växel kan du köra vilken 10-delad kassett du vill (LVG och MTB). Som det står i blogposten som länkades är det samma utväxling i parallellogrammet på växlarna upp till 9-delad MTB och 10-delat LVG. Sedan blir det stökigare.

Senast ändrad:
TBy skrev:
-------------------------------------------------------
> eketjall skrev:
> ---------------------------------------
> > 3. 9sp mtb-bakväxel är inte
> kompatibel med 10sp
> > lvg-reglage
>
> Jo, det är det faktiskt. Förutsatt
> att du kör 10-delad kassett alltså.
> Det är enkelt att nya kassett från 9
> till 10-delat. Med en MTB-växel kan du
> köra vilken 10-delad kassett du vill (LVG
> och MTB). Som det står i blogposten som
> länkades är det samma
> utväxling i parallellogrammet på
> växlarna upp till 9-delad MTB och 10-delat
> LVG. Sedan blir det stökigare.

Sorry, blandade ihop det lite. 9sp MTB bakväxel och 10sp LVG reglage funkar (däremot inte 10sp MTB reglage, men det var det ju inte frågan om här)

Tack för alla svaren, då gäller det bara få reda på vilken frihjuls-body som passar till Rose Xeon Disc DX1850 navet. För varje nav-tillverkare har väl sin egen standard?

Mvh
Björn

Tillbaka
Topp