Ny gaffel/dämpare till Epic Evo
Till nästa säsong hade jag tänkt byta gaffel/dämpare på min Epic evo från original (Deluxe Select+ och Sid 35 Select).
Jag har tre olika alternativ som jag tycker ser intressanta ut, som tyvärr alla verkar vara vaporware... Nån som vet om någon av dem är på väg ut på marknaden så vanliga dödliga kan köpa dem? För- och nackdelar?
Jag är lite kluven till remote lockout, har det inte idag, saknar det när man kör riktigt hetsigt men inte annars. Gillar egentligen inte alla kablar det medför och tillsammans med droppern som måste ha bra ergonomi brukar det bli sådär när man lägger till remote lockout-reglage. Annars är det mest SID-gaffeln som jag inte tycker om, den är rätt okänslig jämfört med de Fox/Manitou gafflar jag har eller har haft. Funkar bra några timmar efter service men blir snabbt okänslig igen.
Manitou R7/Mara i nytt utförande med 34mm ben
+Tycker bra om dämpningen på den Mattoc jag har
+Brukar vara hyggligt prisvärda
+Går (oftast) att modifiera shimstackar så den passar en viss cykel
- Ingen info om när/om den släpps till allmänheten
Öhlins RXC34/TXC Air
+Öhlins, kul med svenska grejer
+Bra kritik på de få tester som gjorts
+använde Epic evo som testplattform vid press-dagen
-pris
-Verkar inte gå att köpa ännu
Rockshox Flight Attendant
+Inga kablar, inga lockout reglage
+Verkar funka bra på Epic evo för fabriksteamet
-Två batterier till (men likadana som på min bakväxel, så inget jätteproblem)
-Relativt oprövad teknik, jag har inte speciellt bra erfarenheter av RS kvalitet
-pris, även om den förmodligen blir billigare än Öhlins.
Finns förstås Fox34 SC/DPS också som backup, men nån av de tre ovan känns av oklar anledning roligare.
Jag har tre olika alternativ som jag tycker ser intressanta ut, som tyvärr alla verkar vara vaporware... Nån som vet om någon av dem är på väg ut på marknaden så vanliga dödliga kan köpa dem? För- och nackdelar?
Jag är lite kluven till remote lockout, har det inte idag, saknar det när man kör riktigt hetsigt men inte annars. Gillar egentligen inte alla kablar det medför och tillsammans med droppern som måste ha bra ergonomi brukar det bli sådär när man lägger till remote lockout-reglage. Annars är det mest SID-gaffeln som jag inte tycker om, den är rätt okänslig jämfört med de Fox/Manitou gafflar jag har eller har haft. Funkar bra några timmar efter service men blir snabbt okänslig igen.
Manitou R7/Mara i nytt utförande med 34mm ben
+Tycker bra om dämpningen på den Mattoc jag har
+Brukar vara hyggligt prisvärda
+Går (oftast) att modifiera shimstackar så den passar en viss cykel
- Ingen info om när/om den släpps till allmänheten
Öhlins RXC34/TXC Air
+Öhlins, kul med svenska grejer
+Bra kritik på de få tester som gjorts
+använde Epic evo som testplattform vid press-dagen
-pris
-Verkar inte gå att köpa ännu
Rockshox Flight Attendant
+Inga kablar, inga lockout reglage
+Verkar funka bra på Epic evo för fabriksteamet
-Två batterier till (men likadana som på min bakväxel, så inget jätteproblem)
-Relativt oprövad teknik, jag har inte speciellt bra erfarenheter av RS kvalitet
-pris, även om den förmodligen blir billigare än Öhlins.
Finns förstås Fox34 SC/DPS också som backup, men nån av de tre ovan känns av oklar anledning roligare.