Ny gaffel/dämpare till Epic Evo

skier

Aktiv medlem
Till nästa säsong hade jag tänkt byta gaffel/dämpare på min Epic evo från original (Deluxe Select+ och Sid 35 Select).
Jag har tre olika alternativ som jag tycker ser intressanta ut, som tyvärr alla verkar vara vaporware... Nån som vet om någon av dem är på väg ut på marknaden så vanliga dödliga kan köpa dem? För- och nackdelar?

Jag är lite kluven till remote lockout, har det inte idag, saknar det när man kör riktigt hetsigt men inte annars. Gillar egentligen inte alla kablar det medför och tillsammans med droppern som måste ha bra ergonomi brukar det bli sådär när man lägger till remote lockout-reglage. Annars är det mest SID-gaffeln som jag inte tycker om, den är rätt okänslig jämfört med de Fox/Manitou gafflar jag har eller har haft. Funkar bra några timmar efter service men blir snabbt okänslig igen.

Manitou R7/Mara i nytt utförande med 34mm ben
+Tycker bra om dämpningen på den Mattoc jag har
+Brukar vara hyggligt prisvärda
+Går (oftast) att modifiera shimstackar så den passar en viss cykel
- Ingen info om när/om den släpps till allmänheten

Öhlins RXC34/TXC Air
+Öhlins, kul med svenska grejer
+Bra kritik på de få tester som gjorts
+använde Epic evo som testplattform vid press-dagen
-pris
-Verkar inte gå att köpa ännu

Rockshox Flight Attendant
+Inga kablar, inga lockout reglage
+Verkar funka bra på Epic evo för fabriksteamet
-Två batterier till (men likadana som på min bakväxel, så inget jätteproblem)
-Relativt oprövad teknik, jag har inte speciellt bra erfarenheter av RS kvalitet
-pris, även om den förmodligen blir billigare än Öhlins.

Finns förstås Fox34 SC/DPS också som backup, men nån av de tre ovan känns av oklar anledning roligare.

Nej inte ännu, men jag gissar på motsvarande pris som enduro-varianten (med rs Zeb) som kostar 1995 eur för fram- och bakdämpare + sensorer.

Öhlins ger ju bättre dämpning än Flight Attendant, Flight Attendant ger ju bara smidighet och senaste tekniken just justermässigt.
Ja, jag inser ju oxå det, men det lockar att slippa reglagen. Egentligen kanske jag borde inrikta mig på öhlins utan remote och hoppas att de går att ställa in så det är trampeffektivt. I-landsproblem...

Fast den är ju löjligt dyr, 5000 eur betalar inte jag för Suntour. Pidcock hade förmodligen vunnit med en Rockshox mag21 oxå...

Nya sid 35 ultimate är dock galet mycket följsammare än föregångaren. Polare är grymt nöjd med sina 2024 sid o sidluxe remote 3pos på sin epic evo .

Han har kört med en massa olika Suntour-gafflar så vitt jag vet de senaste åren men du missar poängen. De gafflar som sdx länkar till står sig väl i konkurrensen om man bara kommer över stigmat att det står Suntour på klistermärket.

Han har kört med el-dämpning sen före förra OS åtminstone. Jag har inget principiellt mot Suntour men de tester jag sett av de sdx länkar till är de lite tyngre, lite flexigare och lite sämre dämpare än övriga märken, så i det här användarfallet lockar de inte.

Han har kört med el-dämpning sen före förra OS åtminstone. Jag har inget principiellt mot Suntour men de tester jag sett av de sdx länkar till är de lite tyngre, lite flexigare och lite sämre dämpare än övriga märken, så i det här användarfallet lockar de inte.
Det är bra med självupplevelse än att läsa en massa tester eller titta på tuben .
Du har alleredan bestämt dig i första inlägget vad du skall köpa .
Jag har hafte en mattoc men kan med facit i hand säga att suntour eq är en bättre gaffel.
Så man skall inte döma ut saker om man inte vet.

Klart det är bättre att testa själv, men det är inte görbart att hitta en Epic Evo i XL med de tre olika dämparna på för provkörning, så då får man förlita sig på tester och egen erfarenhet av andra modeller.

Vilken av modellerna har jag bestämt mig för att köpa?

Rent spontant känns väl Flight attendant klockren på en Epic Evo där man ofta vill växla läge på dämparen.
Har fått bra kritik i tester också, men Enduro MTB har denna kommentar:

The only time we disagree with the algorithms is when we pedal out of the saddle. Despite the increased bias, the suspension tends to stay open when sprinting out of the saddle on short climbing sections, exactly when you want it to switch to “Pedal” mode.

Öhlins är ju bra, speciellt om man kör riktigt hårt. Men kan vara svår att få till en bra känsla med om man inte kör riktig hårt, har jag hört.

Rent spontant känns väl Flight attendant klockren på en Epic Evo där man ofta vill växla läge på dämparen.
Har fått bra kritik i tester också, men Enduro MTB har denna kommentar:

The only time we disagree with the algorithms is when we pedal out of the saddle. Despite the increased bias, the suspension tends to stay open when sprinting out of the saddle on short climbing sections, exactly when you want it to switch to “Pedal” mode.

Öhlins är ju bra, speciellt om man kör riktigt hårt. Men kan vara svår att få till en bra känsla med om man inte kör riktig hårt, har jag hört.
Ja jag kollade lite på Loana Lecomtes gaffel under söndagens lopp och den var inte helt låst när hon stod upp och trampade trots flight attendant. Pauline Ferrand Prevot ser ut att ha valt att köra utan el-låsning på sin Pinarello de senaste tävlingarna, så det är nog en smaksak, jag gissar att det är lite som med Specialized Brain, att känslan inte passar alla.

Sen har nog el-låsning fortfarande lite barnsjukdomar, är förmodligen vettigare att vänta nåt år till med det så systemen hinner förfinas.

Manitou-gaffeln har Rockrider kört med en hel säsong nu, vore ett kul alternativ tycker jag om de kunde släppa den till allmänheten.

Till nästa säsong hade jag tänkt byta gaffel/dämpare på min Epic evo från original (Deluxe Select+ och Sid 35 Select).
Jag har tre olika alternativ som jag tycker ser intressanta ut, som tyvärr alla verkar vara vaporware... Nån som vet om någon av dem är på väg ut på marknaden så vanliga dödliga kan köpa dem? För- och nackdelar?

Jag är lite kluven till remote lockout, har det inte idag, saknar det när man kör riktigt hetsigt men inte annars. Gillar egentligen inte alla kablar det medför och tillsammans med droppern som måste ha bra ergonomi brukar det bli sådär när man lägger till remote lockout-reglage. Annars är det mest SID-gaffeln som jag inte tycker om, den är rätt okänslig jämfört med de Fox/Manitou gafflar jag har eller har haft. Funkar bra några timmar efter service men blir snabbt okänslig igen.

Manitou R7/Mara i nytt utförande med 34mm ben
+Tycker bra om dämpningen på den Mattoc jag har
+Brukar vara hyggligt prisvärda
+Går (oftast) att modifiera shimstackar så den passar en viss cykel
- Ingen info om när/om den släpps till allmänheten

Öhlins RXC34/TXC Air
+Öhlins, kul med svenska grejer
+Bra kritik på de få tester som gjorts
+använde Epic evo som testplattform vid press-dagen
-pris
-Verkar inte gå att köpa ännu

Rockshox Flight Attendant
+Inga kablar, inga lockout reglage
+Verkar funka bra på Epic evo för fabriksteamet
-Två batterier till (men likadana som på min bakväxel, så inget jätteproblem)
-Relativt oprövad teknik, jag har inte speciellt bra erfarenheter av RS kvalitet
-pris, även om den förmodligen blir billigare än Öhlins.

Finns förstås Fox34 SC/DPS också som backup, men nån av de tre ovan känns av oklar anledning roligare.
Har just nu annons på en rockshox framgaffel om du vill kika :P

Ja jag kollade lite på Loana Lecomtes gaffel under söndagens lopp och den var inte helt låst när hon stod upp och trampade trots flight attendant. Pauline Ferrand Prevot ser ut att ha valt att köra utan el-låsning på sin Pinarello de senaste tävlingarna, så det är nog en smaksak, jag gissar att det är lite som med Specialized Brain, att känslan inte passar alla.

Sen har nog el-låsning fortfarande lite barnsjukdomar, är förmodligen vettigare att vänta nåt år till med det så systemen hinner förfinas.

Manitou-gaffeln har Rockrider kört med en hel säsong nu, vore ett kul alternativ tycker jag om de kunde släppa den till allmänheten.
Fast Brain är det väl ingen som gillar? Flight attendant verkar ju betydligt bätte.

Fast Brain är det väl ingen som gillar? Flight attendant verkar ju betydligt bätte.
absolut, det verkar fungera mycket bättre, men samtidigt ser till exempel Nino Schurter ut att köra med ett lockout-reglage på sin flight attendant-cykel så han kan styra det manuellt, så perfekt är det nog inte. Alla system blir ju reaktiva istället för proaktiva som en cyklist kan vara som tittar framåt, kanske kommer kamera på cykeln snart som tolkar stigen man har framför sig, borde gå att lösa med lite AI :)

Fox hade ju sitt Live valve för några år sen och Magura hade ett annat system för jättelänge sen, än så länge verkar det vara svårt att få till det optimalt, men utvecklingen på elektronik går ju fort framåt, så sådant som var alldeles för dyrt tidigare kanske blir aktuellt för produktion snart.

Följer, detta är intressant. Bakdämparen (SID) är väl OK-ish i öppet läge men känns som en hoppstylta i stängt läge. Gaffeln bytte jag till en Fox 34.

Har precis slagit till på en budget-evo. Diverse bra-att-ha delar ligger på hyllan i väntan på montering, men jag vet inte vilken gaffel/dämpare som jag vill ha (eller som finns att få tag på/till vettigt pris…). Ena dagen läser jag att den tidigare SID som reas nu är fantastisk, nästa dag hittar jag nån artikel där den anses stötig och dessutom med kass hållbarhet…
Har en Pike Ultimate RC2 över, är det helt galet att byta luftskaft till 120mm och använda den? Onödigt tung på ca 1800g? Någon som har provat på Evo?
@lundatok kör du 34 eller 34 SC, utan remote eller med?

Har precis slagit till på en budget-evo. Diverse bra-att-ha delar ligger på hyllan i väntan på montering, men jag vet inte vilken gaffel/dämpare som jag vill ha (eller som finns att få tag på/till vettigt pris…). Ena dagen läser jag att den tidigare SID som reas nu är fantastisk, nästa dag hittar jag nån artikel där den anses stötig och dessutom med kass hållbarhet…
Har en Pike Ultimate RC2 över, är det helt galet att byta luftskaft till 120mm och använda den? Onödigt tung på ca 1800g? Någon som har provat på Evo?
@lundatok kör du 34 eller 34 SC, utan remote eller med?
Jag har en 34a utan remote, skulle gärna ha en med remote. Jag gillar verkligen känslan i denna Foxen som inte är en GRIP utan den andra Performance varianten, inte kört på den nya SID för min budget-Epic kom med en Reba som åkte av direkt.

Tackar! Performance Elite Fit4, alltså. Finns en del 130 och 140mm på rea, men fortfarande rätt dyra och jag behöver byta luftskaft till 120mm på det ?

Finns ju dom som säger att Grip eller Grip2 är lite mer finkänsliga men har dock hört att lock out:en på Fit4 ska vara lite bättre. Hade varit intressant att höra om andras erfarenheter mellan Grip o Fit på de lite lättare gafflarna.

Kör på Comp modellen med SID Select gaffeln men upplever den som onödigt hård, testade en F34 Performance med Grip dämpare på 130mm slag som var fantastiskt mycket behagligare (inte nödvändigtvis snabbare). Om det berodde på dämpare eller 10mm mer slag låter jag vara osagt.

Får testa mer till våren när det är cykelväder igen. Lurar även på att byta dämparen då det vore smutt med ett mellan läge som Fox DPS och nu även nya SIDluxe verkar ha...

Jag har även en Fox 34 Performance Grip 140mm liggande, men den är av gamla modellen på nära 2kg; mentalt över gränsen för en Epic :-)
På stigcykeln saknade den lite stöd mitt i slaget, men den var bekväm, med bra känslighet i början av slaget. Kanske skulle vara helt OK för Evon med en 34 SC Grip Performance med treläges remote…

Den treläges DPS jag haft på stigcykeln har väldigt liten skillnad på mittläget j f r m helt öppet, om det beror på länkaget på cykeln eller om DPS är såna vet jag inte...

Har en sid select + 3pos 120mm på min,
Finare känsla än på en SL 110 raceday.
Den är även till salu för den som är sugen!

Bilagor

• IMG_5753.jpeg
    IMG_5753.jpeg
    676 KB · Besök: 122
Jag har även en Fox 34 Performance Grip 140mm liggande, men den är av gamla modellen på nära 2kg; mentalt över gränsen för en Epic :-)
På stigcykeln saknade den lite stöd mitt i slaget, men den var bekväm, med bra känslighet i början av slaget. Kanske skulle vara helt OK för Evon med en 34 SC Grip Performance med treläges remote…

Den treläges DPS jag haft på stigcykeln har väldigt liten skillnad på mittläget j f r m helt öppet, om det beror på länkaget på cykeln eller om DPS är såna vet jag inte...

Min F34 är en 2022 så den nyare modellen men vet inte vad den väger, jag tar som sagt gärna lite känslighet och byter ut mot lite vikt, gör cykling roligare för mig :giggle: Såg att Bike-Discount rear ut den äldre F34 Performance i SC utförande för ca 360EUR, dock utan remote.

Mittersta läget på DPS gillade jag på min tidigare SJ Comp med flexstays, körde iof Factory modellen där där jag även kunde justera den i öppet läge, kanske var det läget jag gillade...:unsure:?

Någon som vet om 130mm gaffel är ok från Specialized för bibehållen garanti osv?

Jag hade en 36a med GRIP på min Stumpjumper förut och vi var inte kompisar. Fick aldrig den att ta smått och vibrationer, men den var fin när det lutade utför. Så jag ville inte ha en gaffel med GRIP på min Epic Evo.

Jo, så är det ju. Min förhoppning är att Evon ska ersätta min gamla Epic för XC (har passande hjulpar liggande) och samtidigt funka som lättrampad ”stigcykel light” för längre turer med stighjul/däck.
Då tänkte jag det är bra med 3-lägeslåsning på framförallt dämpare, men gärna även gaffel.

För mig är det liknande men tvärt om. Min EE skall ersätta en stigcykel men även vara mer "rätt" även till de XC lopp jag kör, mer en kortslagig trailhoj än XC hoj. Därför är jag på jakt efter lite mjukare fjädring. Kör oxå 2-uppsöttningar hjul :giggle:

Jag har en Fox34 -22, SC, fit4, 44mm offset, 120mm med 2/3 lockout från styret över. Har en sån på min hoj oxå :)

Senast ändrad:
Hittade denna tråd och upptäckte att det verkar vara fler som har samma problem som jag. Har en Epic Evo 2022 (inköpt sent 2023) som jag bara inte blir överens med vad gäller dämpningen. Gaffeln, SID Luxe Select+, känns stel och okänslig, jag tappar ofta känseln i händerna och greppet mot marken känns sådär. Kör jag hårt i stötig terräng så funkar den bättre, men då bottnar jag ofta. Bakdämparen är helt ok, lätt att hitta bra inställning. Gillar verkligen hojen i övrigt, så är inte sugen på att byta. Är lite inne i suck-it-up-and-just-ride-it-stadiet just nu. Kör rätt blandad cykling, köpte den som bra XC-trail cykel för att köra allt mellan lokala lopp, något långlopp och rolig fjällcykling.

Är det någon som hittat bra set-up med SID-gaffeln eller är det bara att sikta in sig på ett byte? Hur har det gått för er som bytt, några erfarenheter eller råd utöver de här ovan i tråden?

Tillbaka
Topp