Ny (gammal) Världsmästarcykel

Stefancastis

Ny medlem
Hej alla

Jag kom över den här världsmästarcykeln för en nästan orimligt billig peng. Har dock aldrig sett en med 7 växlar, fotbroms, handbroms både fram och bak och en massa svarta detaljer. Är det någons hemmabygge jag fått tag på, eller är det någon av er som känner igen allt detta?

DSC_0076.JPG

/Stefan

Du har köpt en Crescent där troligen alla komponenter är utbytta.
Att det står Världsmästarcykel på den betyder inget, den dekalen verkar MCB ha kletat på alla de tillverkade/importerade.

Intressant, då kanske det är läge att helt enkelt smörja upp den och använda den istället för att göra några större ingrepp. Jag har en annan Världsmästarcykel som jag är mer säker på, och tycker även att den orange färgen är lite för röd på denna, men det är aningen svårt att avgöra.

Som jag förstår så kallade MCB en väldans massa cyklar för Världsmästarcykel (mängder av färger och tillbehör som fasta lås, skärmar osv). :)

Kul bygge, bara att ställa in sadel och styre och trampa iväg. Fin Reynoldsram, kolla sadelstolpen, om den är 27,0-27,2 så är det en 320/319 från början.

Tycker också att det ser ut som en relativt fin ram. Såna där dekormålade muffar och korta kedjestag hade väl inte standardcyklarna? Växelöra har den ju också.
Däremot är ju "renoveringen" lite sådär :).

/Johan

Tack för svaren!

Sadelstolpen är mycket riktig 27mm.. Tyckte den var tjock i jämförelsen med min andra världsmästarcykel. Min andra var i så risigt skick så jag gick all-in på den. Denna funderar jag helt enkelt på att använda. Kanske bara sätta dit lite andra delar som ändå bara ligger här. Allt det svarta är inte speciellt snyggt på den orangea ramen.

/Stefan

Äh, se det som en anledning att få två projekt i ett: Du återställer den här så nära original som möjligt, får en massa delar över som du sätter på nån annan ram. Den kan du sälja o låta projektet bli ett nollsummespel, eller ge till din partner/vän/barn/mamma/nån, eller rentav använda själv.
Att den är lite rödare i lacken tolkar jag som att den är mindre blekt.

Sitter det inte en dekal överst på sadelröret som talar om vilka rör cykeln är byggd utav? Ser ut som en Reynolds-dekal men är för oskarp.

Pfaff: Se där, det stämmer ju.. Jag kunde inte utläsa vad etiketten säger eftersom den är så sliten. Men när nu Reynolds kommer upp och jag googlar deras logga så är det ju en sån som sitter där.

Tillbaka
Topp