Ny gravel/rando-hoj till 2022,23,24?

Jag tipsar såklart om min egen cykel, om än i en uppdaterad variant
1672689212861.png

Koolfiber, 2x, 2 hål i gaffeln, minst 50mm fram och bak.
https://www.giant-bicycles.com/se/revolt-advanced-2

Jag sitter och funderar på om inte svaret på bekväm cykel för tex Unmapping heter mountainbike? Helstelt med aerobars. En lite mer upprätt ställning borde ju vara mer skonsamt för kroppen vid grov terräng plus att man på köpet får möjlighet till större däck. osv...

Jag sitter och funderar på om inte svaret på bekväm cykel för tex Unmapping heter mountainbike? Helstelt med aerobars. En lite mer upprätt ställning borde ju vara mer skonsamt för kroppen vid grov terräng plus att man på köpet får möjlighet till större däck. osv...

Det hade absolut gått, men själv föredrar jag ändå bockstyre.
Det vi körde året var inte riktigt så tuff terräng att det behövdes jättedäck, de flesta gravel idag tar väl 45mm och det räcker gott.
Den generella skillnaden mellan stel mtb och gravel går väl att hitta även inom var cykels genre.

Den punkten där bekvämlighet går förbi rullsnittfart och ger kortare totaltid är olika för oss alla. Samt olika på en, tre eller sju-dagars lopp. Hade varit väldigt intressant att få reda på var den faktiskt är.

Av allt jag utsatt min kropp för på längre turer så har nog ändå sittställningen oavsett hoj varit en rätt liten del av den totala misären. Men det är klart att det inte hjälper att ha ytterligare mer ont någonstans.

Jag har varit i precis samma funderingar. Speciellt efter ha tittat på Sofiane Sehilis filmer på youtube; https://youtube.com/@sofianeshl

@Raggamuffin Jag var duktigt sliten i kroppen efter mina 35mil. Men jag gjorde en miss att inte köra tubeless. Efter en punka körde jag dessutom lite extra luft vilket gjorde allt lite stötigare än nödvändigt.

Jag har varit i precis samma funderingar. Speciellt efter ha tittat på Sofiane Sehilis filmer på youtube; https://youtube.com/@sofianeshl

@Raggamuffin Jag var duktigt sliten i kroppen efter mina 35mil. Men jag gjorde en miss att inte köra tubeless. Efter en punka körde jag dessutom lite extra luft vilket gjorde allt lite stötigare än nödvändigt.

Hur breda däck åkte du?

Förutom däckvolym gör ju geon en hel del också. Om man hela tiden måste vara på sin vakt med en raceig bockstyrescykel eller om man kan glida rätt över skiten med en biffigare helstel mtb med flackare gaffelvinkel osv.

Jag har knappt en aning om hur tufft Unmapping är, så kan inte svara för vad som är bäst där. Men det är ju dötråkigt att släpa på för mycket cykel om det bara är några delsträckor som är tuffare..

Förutom däckvolym gör ju geon en hel del också. Om man hela tiden måste vara på sin vakt med en raceig bockstyrescykel eller om man kan glida rätt över skiten med en biffigare helstel mtb med flackare gaffelvinkel osv.

Jag har knappt en aning om hur tufft Unmapping är, så kan inte svara för vad som är bäst där. Men det är ju dötråkigt att släpa på för mycket cykel om det bara är några delsträckor som är tuffare..

Grusväg, ibland fin - ibland inte fin, stenkross ibland, sand/mjukt ibland, kort sagt alla sorters grusvägar som finns i Sverige hinner man med.

Stigbitarna var i långloppscupsnivå typ, inte så mycket rötter och sten generellt utan mer rådjursstig mer inslag av det.

Kör Västgötaloppet i Ulricehamn 30 gånger i rad så är du hemma - typ.

Grusväg, ibland fin - ibland inte fin, stenkross ibland, sand/mjukt ibland, kort sagt alla sorters grusvägar som finns i Sverige hinner man med.

Stigbitarna var i långloppscupsnivå typ, inte så mycket rötter och sten generellt utan mer rådjursstig mer inslag av det.

Om man bor i Ulricehamn då. (Förlåt, skulle varit pappaskämtstråden...)

Fast jag hade inte velat cykla Västgötaloppet på gravel å andra sidan!

Och mycket har väl vad man förväntar sig. Mina självvalda grusrundor går oftast på snäll/snabb grus. Petert väljer ju lite annorlunda ;)

Tråkigt nog väcker jag min gamla tråd igen.

Av anledningar jag inte vill gå in på nu är Orbean ute ur leken. Och i sommar ska jag ge mig ut på min största utmaning hittills. Och nu står jag utan cykel. Negativ stress!

För min utmaning tänker jag att jag behöver;
- 35mm däck.
- Rätt storlek (dvs typ xs/s 48/50/52 beroende på tillverkare).

I övrigt önskar jag;
- 2x drivlina
- Fästen på gaffel
- Fäste/hål för lampa i gaffelbryggan
- Fäste för extra flaskställ vid vevlager
- Fästen för skärmar

Men egentligen är jag öppen just nu. Aluminium, stål eller kolfiber? Ja! Mekaniska eller elektriska växlar? Ja!
Kan jag tänka mig 1x drivlina? Ja! Men inte mitt första val.
Begagnat? Japp? Nytt? Jovisst!

Så jag kan tänka mig en endurance/komfortracer eller en gravelbike. Dock har jag större behov av en racegravel efter min utmaning än en enduranceracer.

Budget? Allt från 10k begagnat till 40k nytt typ.

Så inspirera mig. Hjälp mig. Tips från blocket och marketplace. Eller shoppar. Men leveransbar i närtid är krav.

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för utmaning. Har du lust att berätta?

(Inget konkret tips tyvärr. Lite halvtaskig koll på det senaste. Hittar du en beggad Open Up så kan jag rekommendera. Det är en bra gravelcykel men det borde finnas modernare val att göra om man köper nytt nu...)

Tråkigt nog väcker jag min gamla tråd igen.

Av anledningar jag inte vill gå in på nu är Orbean ute ur leken. Och i sommar ska jag ge mig ut på min största utmaning hittills. Och nu står jag utan cykel. Negativ stress!

För min utmaning tänker jag att jag behöver;
- 35mm däck.
- Rätt storlek (dvs typ xs/s 48/50/52 beroende på tillverkare).

I övrigt önskar jag;
- 2x drivlina
- Fästen på gaffel
- Fäste/hål för lampa i gaffelbryggan
- Fäste för extra flaskställ vid vevlager
- Fästen för skärmar

Men egentligen är jag öppen just nu. Aluminium, stål eller kolfiber? Ja! Mekaniska eller elektriska växlar? Ja!
Kan jag tänka mig 1x drivlina? Ja! Men inte mitt första val.
Begagnat? Japp? Nytt? Jovisst!

Så jag kan tänka mig en endurance/komfortracer eller en gravelbike. Dock har jag större behov av en racegravel efter min utmaning än en enduranceracer.

Budget? Allt från 10k begagnat till 40k nytt typ.

Så inspirera mig. Hjälp mig. Tips från blocket och marketplace. Eller shoppar. Men leveransbar i närtid är krav.
Fairlight Secan tickar väl de flesta boxar. Var väl det där med leverans i närtid …

Jag har snurrat och snurrat med tankarna. Kanske är något vägbaserat med 32-35 bästa valet.
Kommer inte funka som gravel efteråt men det får väl lösas på annat sätt.

Jag tror också på en Secan med den kravlistan. Köpa cykel för en grej och sen vilja ha en annan "egentligen" känns som en omväg - jag tror en Secan rullar kalas på asfaltsäventyr också.

Annars har ju den här typen av problem blivit lättare och lättare att lösa eftersom varenda tillverkare går mot bredare och bredare däck även på racercyklarna. Gränserna är en aning suddiga numer kan jag tycka. Jag kan köpa geo-ångest-grejen på mtb, men i ärlighetens namn är det ganska enkelt att få tag i en bra väg- eller gruscykel imho. Med det sagt är jag den ängsligaste av alla, typ, så jag förstår obeslutsamheten.?

Edit: nu har jag cyklat blott 11 mil på denna hittills, men den är min tolkning av en do-it-all-hoj som jag kommer köra för allt som inte är ren asfaltscykling med fartambition alternativt långcykling i regn. Allt annat kan den helt perfekt skulle jag påstå. Det som saknas är fästen på gaffeln och under diagonalröret, vilket en modern motsvarighet skulle haft idag (denna är tillverkad 2015). Hade jag haft en annan budget hade förmodligen ramen varit en Fairlight Secan istället, varpå de "bekymren" varit ur världen.

IMG_6548.jpeg

Tillbaka
Topp