Ny hjälm

xyz-saft

Aktiv medlem
Ny hjälm
Hej,

Det har blivit dags att skaffa en ny mtb-hjälm, och jag behövde tips på vilka modeller jag ska kolla på. Idag har jag en giro hex som varit med ett tag. Jag vill ha något liknande, med lite mer skydd för bakhuvudet.

Jag har kollat på bell super 2(r) mips men är osäker på passformen. Av den anledningen funderar jag också på att knalla in på Bikeplace på fredag och prova hjälmar då dom har 20% rabatt då. Är dessutom inte säker på att jag kommer använda hakskyddet.

Mips vara eller inte vara vet jag är diskuterat, men jag tänker att det inte gör hjälmen sämre i alla fall.

Storleksmässigt ska jag nog ha 60-61 cm någonstans.

Så, vilka modeller ska jag kolla på?

Ny hjälm
Har en specialized tactic för xc/trail, nöjd med denna och överkomligtpris, den ser ut att vara lik hexen i mina ögon. Gällande super 2 så tror jag den är bra för trail men osäker för DH gällande fullface skyddet.
Kompleterar med Giro Cipher full face då man önskar mer skydd :)

Ny hjälm
Tycker det är svårt att rekommendera hjälmar då det är så beroende av passformen. Brukar utgå från att alla "finhjälmar" är bra nog skyddsmässigt och sen bara låta passformen styra.
Prövade Bell Super, POC Trabec och div. andra hjälmar senast, det blev en Sweet Bushwhacker till slut då det var den som satt överlägset bäst. Köpte min på MTBstore, är du ändå på Bikeplace är det ju fort gjort att gå ner för gatan och pröva en sån också.

Senast ändrad:
Ny hjälm
Just Giro och Bell upplever jag är ganska likvärdiga i passform (iaf på lvg-sidan och det bör ju vara hyffsat lika på MTB).
Rudy funkar också bra för mig men de kanske inte har så mkt mtb-hjälmar.

Ny hjälm
Orwar sa:
Tycker det är svårt att rekommendera hjälmar då det är så beroende av passformen. Brukar utgå från att alla "finhjälmar" är bra nog skyddsmässigt och sen bara låta passformen styra.
Prövade Bell Super, POC Trabec och div. andra hjälmar senast, det blev en Sweet Bushwhacker till slut då det var den som satt överlägset bäst. Köpte min på MTBstore, är du ändå på Bikeplace är det ju fort gjort att gå ner för gatan och pröva en sån också.

+1 på att låta passformen styra.

När jag skulle köpa hjälm i våras så gick jag in på min LBS för att köpa en Bell Stoker, för den hade jag läst skulle vara bra, men kom ut med en Scott Stego för den var snyggare och passade min skalle perfekt.

Ny hjälm
Tack för alla bra tips!

Tanken med tråden var att hitta kandidater att titta på, jag hade noll koll på alternativen när jag startade den. Sen ska jag så klart prova för att hitta rätt passform.

Vad gäller användningsområde så är det på sin höjd något enduro svartrejs jag ska köra, men mest vanlig stigtrampa.

Tillbaka
Topp