Ny HT ram

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> 10 mm skillnad i slag på gaffeln gör inte
> speciellt stor skillnad. Kankse 0,5 grader statisk
> HA och lite högre BB. Båda ramarna har
> jättemycket BBdrop, så det är nog bra i detta
> fallet.

BB Height är väl det som är intressant. Förstår vad BB drop är, men hur påverkar det cykeln?

Ny HT ram
Mer BB dropp, längre BB Height :). Låg BB känns som att sitta i cykeln, hög BB känns som att sitta på cykeln. Nackdelen är såklart att man slår i vevarna mer. Jag har 35 mm bb dropp på mi ht med 27,5" hjul och det är helt ok, men jag hade inte sagt nej till att lite mer.

Ny HT ram
Okej. Jag gissar att det är åt det hållet jag vill, med lågt BB. Kommer jag märka en märkbar skillnad mellan Marleyn och min 45650B?
On-One 45650B har ett BB drop på 28mm och height på 330 (Hittar inte Height på on-ones hemsida, men vad jag fick fram på nätet)
Marleyn BB drop på 50mm och Height på 305mm

Ny HT ram
Jag skulle gissa att du kommer känna stor skillnad. Men det är nog helt olika hur känslig man här. Jag tycker det är olustigt att cykla med vinterskor där sulan bygger en cm på höjden.

Ny HT ram
EST skrev:
> Bara köpa en Blue pig ? inget att tveka om nu!

Hehe. Ska sägas att jag är riktigt sugen. Gillar stål. Tyvärr är det mer än jag vill lägga på en ram för tillfället.

Fördelarna med stål över alu? Just nu lutar det starkt åt Marleyn.

Ny HT ram
En "fördel" med stål är att det är lite snällare gång lite mer stött förlåtande . Alu är ju betydligt styvare. Gick själv från en inbred till en cube och jäkla skillnad i pedal svar men även betydligt stötigare med cuben.

Ny HT ram
Ja vikten kan vara för att de faktisk verkar hålla. Jag har kört mycket alu å har alu ramar nu med. Kan vara sälja att stålramar är så jävla mycket skönare å ja de sväljer massa små vibrationer jag gillar det. Skiter fullständigt i om alu känns lite rappare så inte värt det.

Ny HT ram
purre skrev:
> Ingen ide o fundera så mycket mer. Blir till och
> klicka hem en Ragley Marley. Gissar att inget
> annat än en Large 20" gäller för mina 186cm och
> 89cm innerben?
> http://ragleybikes.com/products/marley-27-5-comple
> te-bike/

Om den är lik M74 så funkar medium 18" oxå. Hade en sån innan den dog rambrottsdöden?
Aja jag är iaf 184 å cyklade på en medium, du får jämföra själv ville bara säga.
Hur som är ragleysar sjukt trevliga cyklar.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Large utan tvekan.

Känner att jag måste förtydliga lite.
Jag hade tagit en L idag men om geon är som gammla marleyn skulle även m funka, kanske inte optimalt? Alla har olika preferenser.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Ja, vissa tycker fel.

Jag vill bara inflika att Ratboy Bryceland föredrar lite kortare ramar, trots att han är 188cm lång kör han en L v10 (423mm reach). Alla är vi olika.

Ny HT ram
Jag tror att det kanske är lite lättare för Bryceland eftersom det ser ut som cykeln är stilla när ha bränner ner för WC-tävlingarna. Han står ju helt centrerade på cykeln oavsett vad som händer. För oss andra som flyger runt som vante i cockpit på cykeln p.g.a. dålig teknik är nog det där utrymmet trevligt. Men visst, det finns helt klart olika preferenser .

Ny HT ram
Annat har kommit ivägen, så fortfarande ingen ny ram. Marleyn känns rätt på alla sätt förutom reach. 426 jämfört med 45650bs 410 är ju ingen större skillnad.

Cykla ner till gymmet igår o höll på o göra en otb på plant underlag. Tror problemet jag känner med cykeln är att den känns hög och ihoptryckt.

Bör jag leta efter en ram med mer reach, eller kanske bara handlar om dålig teknik från min sida.

Ny HT ram
De här e hardcore ;)

Bilagor

• IMG_0463.JPG
    IMG_0463.JPG
    81 KB · Besök: 30
Ny HT ram
Nog är väl endå 16mm rätt "stor" skillnad endå jag byte ram till en med 12mm längre reach och nog känner jag en helyät annat förtroende endå. Sen klart det har med tekniken att göra med ;)

Ny HT ram
liveforthis skrev:
> Nog är väl endå 16mm rätt "stor" skillnad
> endå jag byte ram till en med 12mm längre reach
> och nog känner jag en helyät annat förtroende
> endå. Sen klart det har med tekniken att göra
> med ;)

Dåligt formulerat av mig. Det jag fiska lite efter är vad andra upplever. Jag har faktiskt inte en aning då jag bara haft min 45650b. Låter ju lite på papper med 16mm, men det gör säkert större skillnad än man tror.

Ny HT ram
Putte1981 skrev:
> Den som jag la upp är tillsalu :) bara o köp om
> du e sugen på en marley strlk L

Är bara ute efter ram. Tyvärr inte så förtjust i gamla Marley ramen.

Ny HT ram
purre skrev:
> Annat har kommit ivägen, så fortfarande ingen ny
> ram. Marleyn känns rätt på alla sätt förutom
> reach. 426 jämfört med 45650bs 410 är ju ingen
> större skillnad.
>
> Cykla ner till gymmet igår o höll på o göra en
> otb på plant underlag. Tror problemet jag känner
> med cykeln är att den känns hög och ihoptryckt.
>
>
> Bör jag leta efter en ram med mer reach, eller
> kanske bara handlar om dålig teknik från min
> sida.

Om du lyckas OTB på platt underlag i stadsmiljö kommer du tyvärr inte undan med att skylla på cykeln. Grejen med 45650b evo är att den har högt BB, men väldigt låg stack. Om du testar att höja styret en massa kommer det vara lättare att undvika att gå över fronten, men då kommer nog cykeln kännas ännu mindre.

Ny HT ram
> Om du lyckas OTB på platt underlag i stadsmiljö
> kommer du tyvärr inte undan med att skylla på
> cykeln. Grejen med 45650b evo är att den har
> högt BB, men väldigt låg stack. Om du testar
> att höja styret en massa kommer det vara lättare
> att undvika att gå över fronten, men då kommer
> nog cykeln kännas ännu mindre.

haha, helt rätt, kanske lite överdrivet.
Jag va tvungen att sänka för att det skulle kännas någorlunda ok.

Ny HT ram
Det passar inte om du har taper. Då ska du ha 1,5" där nere. Det är säkrast att du faktist tittar på din gaffel eftersom jag misstänker att de finns båda versionerna av din gaffel?

Ny HT ram
Vart in till lbs och skaffat styrlager.

Är jag rätt ute i att de två vänstra ska slås in i ramen? som bild nr visar?

Bilagor

• 20160227_162854.jpg
    20160227_162854.jpg
    203 KB · Besök: 17
  • 20160227_164628.jpg
    20160227_164628.jpg
    100.8 KB · Besök: 19
Ny HT ram
Ja, det är riktigt.. Helst ska de pressas in men att försiktigt slå in dem med klubba och träbitar funkar oxå. Försiktigt som sagt, speciellt i början för att få dem att styra.

Tillbaka
Topp