Ny kassett och kedja låter

David cyklar

Aktiv medlem
Har precis bytt kassett och kedja på racern från en 9-delad 13-23 till en 12-27 i syfte att få det lite lättare i backarna. Tog första turen idag och den nya kedjan rasslar och låter mycket mer än den förra. Det jag kan tänka mig är att det beror på
1. Nya kedjan kanske behöver smörjas?
2. Kassett och kedja behöver ett antal mil för att köras in, slipa av lite kanter osv?
3. Vad annars?

Har precis bytt kassett och kedja på racern från en 9-delad 13-23 till en 12-27 i syfte att få det lite lättare i backarna. Tog första turen idag och den nya kedjan rasslar och låter mycket mer än den förra. Det jag kan tänka mig är att det beror på
2. Kassett och kedja behöver ett antal mil för att köras in, slipa av lite kanter osv?
3. Vad annars?
Om bägge är nya så har dom profiler som passar mot varandra och behöver inte slitas in, kan passa sämre mot klingor dock.
Kolla om du trätt kadjan rätt i bakväxeln.

Om bägge är nya så har dom profiler som passar mot varandra och behöver inte slitas in, kan passa sämre mot klingor dock.
Kolla om du trätt kadjan rätt i bakväxeln.
Det där har jag råkat göra trots att jag dubbelkollat. Supervanligt fel.

Kan det annars vara rassel som beror på att du crosschainar eller vad det nu heter på svenska? Ibland behöver man ”trimma” med växeln lite, men då rasslar det isåfall inte hela tiden utan bara i vissa växlar..

3. Vad annars?
Nya kedjan är lika lång som den gamla?

3. Vad annars?
Häng upp cykeln och lyssna varifrån ljudet kommer.
Följ kedjan genom bakväxeln och kolla att den går rätt mellan trissorna. Speciellt tappen mellan trissorna i cagen.
Kolla att översta trissan linjerar med aktuell kugg i kassetten.
Kolla att bakväxeln och växelörat är rakt.
Gör rent och smörj.

Det där har jag råkat göra trots att jag dubbelkollat. Supervanligt fel.

Kan det annars vara rassel som beror på att du crosschainar eller vad det nu heter på svenska? Ibland behöver man ”trimma” med växeln lite, men då rasslar det isåfall inte hela tiden utan bara i vissa växlar..
Absolut, mer rassel när kedjan är i ytterlägen.

Absolut, mer rassel när kedjan är i ytterlägen.
Låter det i ytterlägen men inte annars så kanske det är ”trimning” av växeln som behövs? När du trycker in vänstra handtaget för att byta växel fram så kan du trycka lite till. Eller trycka litegrann på ”motsatt håll” på växeln tills du hör ett klick men innan du faktiskt växlar.

Exempel: du växlar till mindre klingan. Men ligger på tyngre växel bak. Det skapar oljud. Tryck då in växelreglaget för att gå upp på stora klingan försiktigt tills du hör ett klick men inte så långt att du växlar upp kedjan på stora klingan igen.

Testa och se om det är detta. Annars tror jag faktiskt att butiken råkat dra kedjan fel genom trissorna bak. Det händer den bästa.

Ni som skriver att man kanske dragit kedjan fel genom trissorna bak. Hur kan jag se det och hur skall det vara?
IMG_3344.webp

Såhär är fel (cykeln är dock upp och ner i bilden). Den ska gå in under ”skyddet” eller vad man ska kalla det. Annars kan du förstå att det rasslar satan när det ser ut som på bilden.

Tillbaka
Topp