Ny kona 2+2

alex kona

Ny medlem
Ny kona 2+2
Hej:)

Nu har jag köpt ny kona 2+2 2011-års modell efter att min första cykel blev stulen :(
Jag fick väldigt bra pris på cykel 15.200. Det känns att jag sitter lite obekvämt på den men kan det bero på att sadel är obekväm, men tänkte fråga er ändå om jag är 173cm lång och cykel har storlek 18 borde den passa mig då? Sen en annan sak är att back bromsen (elixir 5 )i princip fungerar inte jag måste pumpa upp den för att den ska börja bromsa och sen efter några minuter blir den dålig igen några tips på det? Jaaa annars ser den lovande ut lättrullad.

P.S någon som vet om det finns tester/articlar på denna cykel eller någon här som har likadan skriv då vad ni tycker om den :)

Bilagor

• kona.JPG
    kona.JPG
    139.7 KB · Besök: 27
  • kona2.JPG
    kona2.JPG
    172.8 KB · Besök: 24
Ny kona 2+2
storleken ska det inte vara något fel på för din längd.
På vilket sätt känns det som du sitter fel?
ont i rygg? rumpa? axlar?

Ang bromsen så har du luft i systemet, och bromsen behöver därför luftas.
Om du inte har koll på hur man gör det så kan nästan vilken cykelverkstad som helst hjälpa dig med detta.

fin cykel btw.

Ny kona 2+2
När det gäller storlek tycker jag det låter lite stort för dig. Själv är jag 185 och har samma storlek på min Kona Cadabra (18" Medium). Vet inte om det skiljer nått i geometrien på de två cyklarna, men tror inte det. De är väldigt lika så jag skulle gissa att du vore mer bekväm på en 16-17". Lösning kan vara att byta stryrstammen till en lite kortare. Gissar det sitter en 90mm på din nu. Kan byta till en 50mm t.ex. så får du styret lite närmare. Finns en uppsjö av biliga styrstem på http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=685 då det behöver inte bli dyrt.

Gällande bromsorna är det nog luft som Lennart säger.

Annars grattis till din cykel. Om den liknar nått på Cadabran som jag kör så kommer du bli nöjd :o)

Här är en bild på min.
IMG_0259.JPG

Ny kona 2+2
Grattis till en grym cykel. Har alltid tyckt att det är något speciellt med Kona cyklar. Grabben har haft sin kona i över ett år och vi är grymt nöjda med den.

Du får återkomma med en recension när du haft cykeln ett tag.

Ny kona 2+2
tack alla för eran svar samt hjälp. Idag körde jag med den och kom fram till att storleken på cykel borde ha varit 17-17.5 men sådan storlek fanns inte 16,18 trodde att 16 skulle ha varit för litem. Jag tänkte köpa in bara kortare styrstam. Det jag fick ont av var ju sadel men det har gåt över kanske var att jag är inte van än till cykel samt att jag har inte cyklat på 5-6 månader. Är det någon som vet varför kona böjde övre rören lite ner? ger denna vinkel bättre prestanda`?

M.V.H Alex

Ny kona 2+2
alex kona skrev:
-------------------------------------------------------
Är det någon som vet varför kona
> böjde övre rören lite ner? ger denna vinkel
> bättre prestanda`?
>

Det är snyggt och du slipper krossa pungen om du tvingas hoppas av över röret.
Gällande storleken så skulle jag börja med att ställa in sadel, sadelstolpe, styrstam och styr ordentligt innan jag hade varit så bombsäker på att storleken är helt fel.
Ser också ut på bilden som att din sadel lutar framåt en aning? (kan vara bilden som luras). Börja med att sätta den helt horizontellt.

Tillbaka
Topp