Ny medlem - Hej

• Trådstartare Trådstartare BikePics63
  • Start datum Start datum
B

BikePics63

Guest
Ny medlem - Hej
Hej.
Jag vet inte om det finns någon specifik tråd för ny medlemmar (inget jag hittade).

Jag ska ta upp ett gammalt intresse som jag hade i min ungdom och det är såklart att cykla.
Så jag googlade efter ett forum då det alltid är trevligt att kunna prata med andra och lära sig av er som kan allt.

Jag har dålig koll på allt nytt som tillkommit under dom senaste 20 åren.

Men jag hoppas att även jag ska kunna lära mig saker och ting.

Jag har beställt en ny cykel och det är inget avancerat, bara något för att komma igång och cykla, så jag valde en mtb, men exakt vad det är väljer jag att vänta med att skriva tills jag har fått hem den.

Men jag har två frågor:
Hur förvarar ni er cykel för att inte få den stulen?

Något speciellt jag ska tänka på när jag köper hjälm?

Jag har aldrig varit inne på detta forum så jag ber om ursäkt för alla fel jag eventuellt gör, men då finns det garanterat någon trevlig själ som visar mig rätt.

Ny medlem - Hej
Du har i alla fall öppnat Pandoras ask genom att fråga om cykelförvaring. Snart kommer tråden översvämmas av kommentarer om obefintliga snutar, onda öststatare/pundare och ett samhälle i förfall. ?

Välkommen i alla fall och roligt att du återupptäckt cyklingen! Det är en av världens roligaste och mysigaste intressen/träningsformer. ❤️

Ny medlem - Hej
Förvaring överlåter jag åt andra som har bättre koll och behov.
Hjälm köper du en godkänd som du tycker är skön och passar ditt huvud, prova och prova!
Viktigt!

Ny medlem - Hej
Vilken ödmjuk och trevlig ton!
Vilka förvaringsalternativ har du? När jag bodde i stan (Linköping) blev jag av med en cykel om året, förvarade och låsta på olika sätt varje gång, känns det som. När jag flyttade ut på landet så har ingen blivit stulen, så jag gissar att du får förändra stadsbornas inställning till livet.
Hjälmen ska ligga an lätt överallt mot hjässan utan att klämma. Du ska kunna med lätthet stoppa in ett pekfinger under hakremmen utan att hjälmen glappar och vickar fram och tillbaka. MTB:are har ofta hjälm med en skärm i pannhöjd. Ty de har en märklig förmåga att annars få grenar i ögonen, en förmåga landsvägscyklister oftast helt saknar. ;-)

Ny medlem - Hej
Välkommen!

Om du har möjlighet att förvara cykeln inne i lägenhet/hus är det nog säkrare än att ha den i cykelförråd, garage eller ute.

Prio 1 vid hjälmköp skulle jag säga är att den sitter bra. En hjälm som sitter dåligt gör dels cyklingen mindre trevlig och dels kan en hjälm som sitter illa ge sämre skydd om olyckan är framme. Min erfarenhet är att det ofta är en del pill med remmar och andra inställningsmöjligheter för att få hjälmen att sitta bra. Om du har möjlighet skulle jag föreslå att du besöker någon hyggligt välsorterad affär och ser om du hittar något som sitter bra på huvudet. Reminjustering går normalt sett att lösa med mer eller mindre jobb, men är storleken fel eller hjälmen bara sitter illa oavsett ev. justeringar som kan göras så är den fel.

Ny medlem - Hej
Välkommen.

För egen del förvarar jag mina cyklar inomhus i så stor utsträckning som möjligt. Hittills har jag inte blivit bestulen, varken i stan eller på landet.

Köp en hjälm med MIPS.
Ska väl tilläggas att MIPS är ett företag som tillverkar system för att ge skydd mot rotationskrafter vid olyckor. Det finns andra system som andra företag har som har samma syfte. Får erkänna att jag inte är uppdaterad kring skillnaderna vad gäller dessa systems skyddsförmåga.

Ny medlem - Hej
Ska väl tilläggas att MIPS är ett företag som tillverkar system för att ge skydd mot rotationskrafter vid olyckor. Det finns andra system som andra företag har som har samma syfte. Får erkänna att jag inte är uppdaterad kring skillnaderna vad gäller dessa systems skyddsförmåga.
Bra tillägg.

MIPS är marknadsledande; det är ju upp till var och en att värdera.

Ny medlem - Hej
välkommen till happy:)

om du önskar behålla din cykel, förvara inomhus. det har kommit ut ett par vinkelsliptröga lås senaste åren, men de är så små att två gärna behöver seriekopplas.

när det gäller hjälm finns ett motsatsförhållande i 'sitter hårt' och 'har inbyggt mips-glapp'. men tänk på att alla hjälmar är skyhögt bättre än ingen hjälm. köp en du gillar, och är glad över att använda. vill du slippa byta ut den efter några år på grund av inbyggd åldring och självsprickor i den oftast bärande frigoliten, köp istället en med hårt skal. de behöver inte heller den svettiga mips-en i samma utsträckning, eftersom det hårda skalet inte greppar underlaget på samma vis. man kan lite elakt säga att mips är att flytta in det hårda skalet från utsidan av hjälmen till insidan. ingen självklar förbättring om du frågar mig.

en liten skärm eller kant på hjälmen är guld när regn och snö piskar på.

om du vill promota vänligt bemötande, köp inte glasögon som gör att du ser förbannad ut. glasögon behövs vid skogsåka.

Ny medlem - Hej
Angående hjälm: Tänk också på utseende. Man kan ta sig väldigt konstigt ut i vissa hjälmmodeller, och det är förstås olika från person till person. Jag har lämnat tillbaka åtminstone två hjälmar som fick mig att se ut som en ännu större mupp än jag redan är.

Det är lika viktigt att du känner dig fin på cykeln och njuter av din hoj estetiskt, som att den är bra att cykla på.

Ny medlem - Hej
Vilken ödmjuk och trevlig ton!
Vilka förvaringsalternativ har du? När jag bodde i stan (Linköping) blev jag av med en cykel om året, förvarade och låsta på olika sätt varje gång, känns det som. När jag flyttade ut på landet så har ingen blivit stulen, så jag gissar att du får förändra stadsbornas inställning till livet.
Hjälmen ska ligga an lätt överallt mot hjässan utan att klämma. Du ska kunna med lätthet stoppa in ett pekfinger under hakremmen utan att hjälmen glappar och vickar fram och tillbaka. MTB:are har ofta hjälm med en skärm i pannhöjd. Ty de har en märklig förmåga att annars få grenar i ögonen, en förmåga landsvägscyklister oftast helt saknar. ;-)
Som stadsbo så finns det lite olika alternativ, som cykelförråd, eget förråd och det alternativ det lutar emot är inne i min egen bostad för att slippa alla klåfingriga som inte kan skilja på mitt o ditt.

Ja det lutar mot en en hjälm med skärm då dom ser bekväma ut och eftersom det kanske blir en stig ibland så kan det vara skönt att slippa en gren i ögat eller minimera risken i alla fall.

Ny medlem - Hej
Angående hjälm: Tänk också på utseende. Man kan ta sig väldigt konstigt ut i vissa hjälmmodeller, och det är förstås olika från person till person. Jag har lämnat tillbaka åtminstone två hjälmar som fick mig att se ut som en ännu större mupp än jag redan är.

Det är lika viktigt att du känner dig fin på cykeln och njuter av din hoj estetiskt, som att den är bra att cykla på.
Kan man se bra ut i hjälm?
Jo alla andra passar i det, mig står det mupp i pannan på ;)

Nej men jag förstår vad du menar.

Ny medlem - Hej
Många trevliga svar från er och jag tackar ödmjukt för erat välkomnande.

Det finns mycket att lära och utvecklingen har gått framåt på 20 år.

Men cykelstölder verkar ha gått utför..
Blir att ha den i bostaden.
(Om eller när jag köper andra cyklar så får dom pryda väggarna som konst)

Finns det någon fakta på att detta mips verkligen hjälper eller har många köpt det tillverkarna säger bara?

Ny medlem - Hej
Många trevliga svar från er och jag tackar ödmjukt för erat välkomnande.

Det finns mycket att lära och utvecklingen har gått framåt på 20 år.

Men cykelstölder verkar ha gått utför..
Blir att ha den i bostaden.
(Om eller när jag köper andra cyklar så får dom pryda väggarna som konst)

Finns det någon fakta på att detta mips verkligen hjälper eller har många köpt det tillverkarna säger bara?
Gammal artikel och inte lika oberoende som man skulle kunna önska kanske. Men den får väl trots allt anses tillförlitlig.

Ny medlem - Hej
Bor man i lägenhet ska nog cykeln förvaras inomhus för att vara säker.

Cykelkällare som många boende har tillgång till kan nog fungera bra för pendelcykel (<10k), skulle inte ställa en dyr cykel där.

Beroende på hur nojig man är kan privat källar/vinds-förråd fungera.

Bäst är så klart i lägenheten men förstår att alla inte har möjlighet till det. Speciellt jobbigt med en mountainbike som kanske är lerig när man kommer hem. Bor man i stan är det inte alltid så enkelt med tvättmöjligheter heller.

Min pendelcykel står utomhus, den är dock snart 15 år gammal och värdet på blocket är väl nära noll, men den har bra funktion för det jag använder den till.

Ska väl tilläggas att jag är ganska nojig ang detta, grämer mig rätt mycket om jag skulle bli av med något pga att jag tagit en risk jag var medveten om att jag tog. Kostnaden för ny cykel/självrisk kan jag ta, men då jag lagt rätt mycket tanke och tid på inköp och uppgraderingar/anpassningar så är det tiden som skulle smärta mest om jag blir av med en cykel.

Ny medlem - Hej
Hej!
Jag förvarar allt som jag skulle bli totalt knäckt av att förlora eller få förstört, inne i min lägenhet.
Framför allt sådant som lite äldre och ej gå att få tag på.
Köksbord är egentligen rätt onödigt att ha, om man bor själv, och vill få mer utrymme för cykel i sin lägenhet.

Vad gäller hjälm, så köp en med mips eller liknande, och som är skön. Gärna som det går att få in mössa under.

Ny medlem - Hej
Låter som bra prior
Hej!
Jag förvarar allt som jag skulle bli totalt knäckt av att förlora eller få förstört, inne i min lägenhet.
Framför allt sådant som lite äldre och ej gå att få tag på.
Köksbord är egentligen rätt onödigt att ha, om man bor själv, och vill få mer utrymme för cykel i sin lägenhet.

Vad gäller hjälm, så köp en med mips eller liknande, och som är skön. Gärna som det går att få in mössa under.
Låter som en bra prioritering@

Ny medlem - Hej
Cyklar (du vill ha kvar) inomhus, hjälm som är hyfsat modern/ny och som sitter bra (jag gillar hjälmar med skärm, för att den går att ha som solskydd då solen står lågt).

Ny medlem - Hej
Cyklar (du vill ha kvar) inomhus, hjälm som är hyfsat modern/ny och som sitter bra (jag gillar hjälmar med skärm, för att den går att ha som solskydd då solen står lågt).
Jag gillar hjälmar utan skärm, men har också alltid cykelkeps under hjälmen. Det ökar hygienen och enklare att hålla fräsht samt att inredningen på hjälmen håller längre. Som bonus har man möjlighet att uttrycka vad man vill uttrycka med vilken keps man väljer.

Ny medlem - Hej
Jag gillar hjälmar utan skärm, men har också alltid cykelkeps under hjälmen. Det ökar hygienen och enklare att hålla fräsht samt att inredningen på hjälmen håller längre. Som bonus har man möjlighet att uttrycka vad man vill uttrycka med vilken keps man väljer.
Jag har inte hittat en keps som uttrycker uppgivenhet och förtvivlan ännu. Kan du peka på en? ?

Ny medlem - Hej
Bra skydd mot getingar med mera dessutom.

Ny medlem - Hej
Smaken är som baken. Skitig eller ren (beroende på om man har en assaver eller inte). :) Jag vill inte ha en keps under, helt enkelt. Det enda jag vill ha under hjälmen är en huva för när det blir lite kallare.

Ny medlem - Hej
Min cykel kommer få stå inne i lägenheten, här tar dom allt som rullar oavsett om det är nytt eller gammalt. Om jag ska kunna sova utan att nojja så blir det bäst att ha inne.
Hjälm är jag med på vad jag ska titta efter nu och det blir besök hos en välsorterad butik med hjälmar så jag kan testa mig fram.

Men en sak som förvirrar mig är pedaler, jag ska inte göra något avancerat med cykeln men pedaler som följer med billigare cyklar brukar inte vara någon höjdare så jag är sugen på att skaffa några bättre.
Men när jag började titta så insåg jag att det fanns många varianter, men jag fastnade för två olika varianter, den ens som man sitter fast med skon och den andra inte.
Men båda rekommenderar specifika mtb skor.
På dom man inte sitter fast i, varför rekomenderas specifika mtb skor? Dom ser ut som vilka platta skor som helst, är det något speciellt med dom?
Eller kan man använda vanliga typ skateskor?

Ny medlem - Hej
Jag gillar hjälmar utan skärm, men har också alltid cykelkeps under hjälmen. Det ökar hygienen och enklare att hålla fräsht samt att inredningen på hjälmen håller längre.
För mig som är både glasögonbärare och svettas när jag cyklar har jag cykelkeps med svettband och även ffa på sommaren pannband/svettband med solskärm
Halo "Visorband"
halo-pullover-visorband-white.jpg

https://haloheadband.eu/en/visorband/195-halo-pullover-visorband-white.html

För mig är det bättre än en skärm på hjälmen eller en (bomulls.)keps under den. Jag är därför en flitig användare av både Halos cykelkeps och (cykel-)solskärm
halo_keps_solskaerm-jpg.498417

Pannbandet i Halo har en "hängränna" i silikongummi i underkant fram som gör att det fungerar riktigt bra under lång tid utan att svett tränger igenom och droppar ned i ögonen.
a208b7132a38723f4d91e3338f5145ae.jpg

https://www.haloheadband.com

Ny medlem - Hej
Välkommen.

För egen del förvarar jag mina cyklar inomhus i så stor utsträckning som möjligt. Hittills har jag inte blivit bestulen, varken i stan eller på landet.

Köp en hjälm med MIPS.
Nja, har du hår är väl svaret att MIPS inte behövs? Så, är du korthårig eller ännu mindre hår så MIPS, annars går det bra med selleri.

Ny medlem - Hej

Som svar på frågan: I delar på olika platser i din lägenhet eller i huset. Aldrig någonsin skall den vara hel för då blir den stulen. Lås i dagens Sverige fungerar inte. Kanske minfält runt cykeln bör kanske hjälpa? ? Risken är att cykeln flyger i luften vid stöld men å andra sidan blir vi i alla fall av med ca 0,0001 av alla skummisar i Sverige. Undrar om försäkringen täcker detta ”säkerhetssystem”? ?

Ny medlem - Hej
Smaken är som baken. Skitig eller ren (beroende på om man har en assaver eller inte). :) Jag vill inte ha en keps under, helt enkelt. Det enda jag vill ha under hjälmen är en huva för när det blir lite kallare.
Knappat rövspararen utan svett som hålls undan. Och sol i ögonen, som är kepsens företräden. Funkar väl också som mips fast roligare.
Keps är bäst!

Ny medlem - Hej

Som svar på frågan: I delar på olika platser i din lägenhet eller i huset. Aldrig någonsin skall den vara hel för då blir den stulen. Lås i dagens Sverige fungerar inte. Kanske minfält runt cykeln bör kanske hjälpa? ? Risken är att cykeln flyger i luften vid stöld men å andra sidan blir vi i alla fall av med ca 0,0001 av alla skummisar i Sverige. Undrar om försäkringen täcker detta ”säkerhetssystem”? ?
Funkar kanon!
snake_on_a_bike___zigzag_by_devvyn_d1f2jcl-fullview.jpg

Ny medlem - Hej
Knappat rövspararen utan svett som hålls undan. Och sol i ögonen, som är kepsens företräden. Funkar väl också som mips fast roligare.
Keps är bäst!
Rövspararen håller undan skit från röven. En keps kan mycket väl samla upp svett (ett problem jag inte lider av). Keps är överkonsumtion för mig. Överkonsumtion dödar planeten! ;)

Ny medlem - Hej
Rövspararen håller undan skit från röven. En keps kan mycket väl samla upp svett (ett problem jag inte lider av). Keps är överkonsumtion för mig. Överkonsumtion dödar planeten! ;)
Kanske inte så jättemycket överkonsumtion jmf. plastinsatsen mips och rengöring av hjälmens foder :-)
Hursom åker den svettindränkta kepsen i tvätten tillsammans med de övriga svettindränkta cykelkäderna.

Ny medlem - Hej
Kanske inte så jättemycket överkonsumtion jmf. plastinsatsen mips och rengöring av hjälmens foder :-)
Hursom åker den svettindränkta kepsen i tvätten tillsammans med de övriga svettindränkta cykelkäderna.
Rengöra hjälmen? Du menar blöta upp remmarna när de blivit lite för stela? Eller cykla i regn? :)

Ny medlem - Hej
Biltemas pedaler med skruvtaggar är helt ok. Skor med stelare sula som greppar taggarna är bra. Jag är nybliven cyklist, och detta, modern geometri och dropperpost är verkligen det som gjorde störst skillnad i jämförelse med min 15år gamla mountainbike. Geometrin var viktigast.

Ny medlem - Hej
Men en sak som förvirrar mig är pedaler, jag ska inte göra något avancerat med cykeln men pedaler som följer med billigare cyklar brukar inte vara någon höjdare så jag är sugen på att skaffa några bättre.
Men när jag började titta så insåg jag att det fanns många varianter, men jag fastnade för två olika varianter, den ens som man sitter fast med skon och den andra inte.
Men båda rekommenderar specifika mtb skor.
På dom man inte sitter fast i, varför rekomenderas specifika mtb skor? Dom ser ut som vilka platta skor som helst, är det något speciellt med dom?
Eller kan man använda vanliga typ skateskor?
Jag vet inte vad som skiljer skateskor och cykel-skor, men på en skateboard har man väl någon slags sandpappers-liknande yta medan man på cykelpedaler har piggar som ska gå in i skosulan så antar det är skillnad...?

Om man använder platta pedaler med piggar så är skillnaden mellan specialla cykelskor och vanliga tränings/löpar-skor verkligen som natt och dag och helt klart värt priset och besväret med ett par extra skor.

Men självklart kan du börja med att använda vad du har hemma nu. Om du tycker att du halkar av pedalerna så vågar jag nästa lova att det blir otroligt mycket bättre med ett par cykelspecifika skor. Kanske är det inte alls ett problem för dig.

Tillbaka
Topp