Pfaff
Aktiv medlem
Ny medlem - Hej
Nej.Och jag är väl den enda här som faktiskt har läst den också?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej.Och jag är väl den enda här som faktiskt har läst den också?
Låter vettigt och absolut är det bra grepp i prylarna så kan det vara värt det, andra alternativet är väl att köpa såna man sitter fast i och få panik när man inte får lös foten :pJag vet inte vad som skiljer skateskor och cykel-skor, men på en skateboard har man väl någon slags sandpappers-liknande yta medan man på cykelpedaler har piggar som ska gå in i skosulan så antar det är skillnad...?
Om man använder platta pedaler med piggar så är skillnaden mellan specialla cykelskor och vanliga tränings/löpar-skor verkligen som natt och dag och helt klart värt priset och besväret med ett par extra skor.
Men självklart kan du börja med att använda vad du har hemma nu. Om du tycker att du halkar av pedalerna så vågar jag nästa lova att det blir otroligt mycket bättre med ett par cykelspecifika skor. Kanske är det inte alls ett problem för dig.
Tackar tackar :)Välkommen och kul att du gjort comeback! Det gjorde jag också för ett tag sen.
Väldigt rolig hobby och bra för hälsan!
Det är ju fördelen med platta pedaler med piggar och anpassade skor. Man sitter fast när man behöver och får bort foten enkelt när det behövs. Nackdelarna är väl att ibland hamnar foten snett när man startar i teknisk terräng och ibland gör piggarna fula sår på smalbenen.Låter vettigt och absolut är det bra grepp i prylarna så kan det vara värt det, andra alternativet är väl att köpa såna man sitter fast i och få panik när man inte får lös foten :p
Ser mig själv framför mig hur paniken stiger mig åt huvudet när jag glömt bort att jag sitter fast och sen ligger där och skedar cykeln i diket xD
Tåls att fundera på vad man ska välja och framför allt testa sig fram för att se vad jag trivs bäst med :)Det är ju fördelen med platta pedaler med piggar och anpassade skor. Man sitter fast när man behöver och får bort foten enkelt när det behövs. Nackdelarna är väl att ibland hamnar foten snett när man startar i teknisk terräng och ibland gör piggarna fula sår på smalbenen.
Ja, mtb-skor är väldigt styva i sulan och har en relativt hård gummiblandning. Skateskor är oftast väldigt flexibla och har mjukt gummi. Den första varianten är helt överlägsen att cykla med, den andra är helt överlägsen att åka skateboard med. Bägge GÅR att använda till båda sakerna, om man är tillräckligt motiverad.Låter vettigt och absolut är det bra grepp i prylarna så kan det vara värt det, andra alternativet är väl att köpa såna man sitter fast i och få panik när man inte får lös foten :p
Ser mig själv framför mig hur paniken stiger mig åt huvudet när jag glömt bort att jag sitter fast och sen ligger där och skedar cykeln i diket xD
Okej, ja men det var lite som jag tänkte att det borde vara, så då förstår jag absolut att det kan vara värt att lägga en slant på riktigt mtb skor om man ska cykla med plattisar.Ja, mtb-skor är väldigt styva i sulan och har en relativt hård gummiblandning. Skateskor är oftast väldigt flexibla och har mjukt gummi. Den första varianten är helt överlägsen att cykla med, den andra är helt överlägsen att åka skateboard med. Bägge GÅR att använda till båda sakerna, om man är tillräckligt motiverad.
Ja five ten dominerar flat-pedal marknaden. Har kört på dom och dom är riktigt bra. Kan dock rekommendera specialized 2fo roost flat. Dom är lika bra som five ten freerider pro i min mening, men brukar vara lättare att hitta ett vettigt pris på.Okej, ja men det var lite som jag tänkte att det borde vara, så då förstår jag absolut att det kan vara värt att lägga en slant på riktigt mtb skor om man ska cykla med plattisar.
Och om jag läst mig rätt i andra trådar på forumet så rekommenderar många five ten mtb skor.
Eller har jag missförstått det?
Ah okej ska lägga det namnet på minnet.Ja five ten dominerar flat-pedal marknaden. Har kört på dom och dom är riktigt bra. Kan dock rekommendera specialized 2fo roost flat. Dom är lika bra som five ten freerider pro i min mening, men brukar vara lättare att hitta ett vettigt pris på.
- en som sitter bra på ditt huvud...Är så sjukt förvirrad, varit och tittat klämt och känt på hjälmar men det finns hur många olika som helst och den cykelbutik jag var i så återkom en fråga till mig hela tiden från en som jobbade där "Vart ska du cykla?"
Och jag svarade att det främst blir asfalt/grusväg och kanske någon lättare stig i skogen.
Butikspersonalen ville veta så han visste vilken hjälm modell han skulle rekommendera.
Men jag fick aldrig något svar på det.
Så jag är mer förvirrad nu än jag var tidigare.
(Jag vet att jag ska välja en som sitter bra på mitt huvud)
Men vad skulle ni rekommendera för typ av hjälm?
Jag har läst den. Förvånansvärt lite fokus på renlighet och lort och desto mer på oskicket med ”finrum” och på ”hembiträdeproblemet”. Stackars Lubbe tyckte det var skandal att vanliga människor fick så bra betalt i industrin att de valde bort slavarbete hemma hos någon högreståndsfamilj. Hur skulle de klara sig nu då? Stor humor!Och jag är väl den enda här som faktiskt har läst den också?
Testat flera och mitt huvud verkar vara universal passar i många olika märken och modeller ?Men har du sätt några hjälm på ditt huvudet?
Kanske har du "turen", som jag, att bara hjälmar från en tillverkare passar bra på ditt huvudet. Det gör valet mycket enklare!
Om vi bortser från downhill-certifierade hjälmar och andra specialare så testas cykelhjälmar enligt samma protokoll för att få ett godkännande. Detta tar inte hänsyn till om du cyklar gravel, landsväg, mountainbike eller pendlar till jobbet. Men cykelindustrin tycker att det är skillnad.Är så sjukt förvirrad, varit och tittat klämt och känt på hjälmar men det finns hur många olika som helst och den cykelbutik jag var i så återkom en fråga till mig hela tiden från en som jobbade där "Vart ska du cykla?"
Och jag svarade att det främst blir asfalt/grusväg och kanske någon lättare stig i skogen.
Butikspersonalen ville veta så han visste vilken hjälm modell han skulle rekommendera.
Men jag fick aldrig något svar på det.
Så jag är mer förvirrad nu än jag var tidigare.
(Jag vet att jag ska välja en som sitter bra på mitt huvud)
Men vad skulle ni rekommendera för typ av hjälm?
Tack ?Om vi bortser från downhill-certifierade hjälmar och andra specialare så testas cykelhjälmar enligt samma protokoll för att få ett godkännande. Detta tar inte hänsyn till om du cyklar gravel, landsväg, mountainbike eller pendlar till jobbet. Men cykelindustrin tycker att det är skillnad.
Cyklar du "XC-MTB" på snabba banor så behöver du typ samma hjälm som någon på landsvägen (på ett ungefär). Men cyklar du tuff trail-mtb iklädd skjorta så behöver du en hjälm som går långt ner i nacken bakom öronen eftersom risken verkar vara betydligt högre att slå i bakhuvudet eller kanske landa på sidan på en sten. Kanske är det så men den risken finns nog överallt. Du behöver också en jättestor skärm för den typen av cykling tydligen. En sån hjälm är kanske säkrare allround, men ofta tyngre och klumpigare och kanske mindre aerodynamisk.
Har hört någon förklaring gällande skillnader i ventilation som jag kan köpa, dvs en cykelstil med framåtlutad ställning med mycket fartvind optimerar lufthålen och flödet på ett annat sätt än upprätt och "långsammare". Exempelvis för "urban pendling" är det ju många hjälmar som designats nästan helt täta. Kanske för elcykling med mindre ansträngning där det nästan borde vara värre med fartvind och regn genom stora ventilationshål. I alla fall på vinterhalvåret.
Summa summarum, köp en hjälm som du gillar och tycker är snygg.
Om jag skall cykla hemifrån till jobbet, så kan jag välja allt från lugn cykelbana till teknisk stig. Vart är ganska irrelevant för hjälmval.så återkom en fråga till mig hela tiden från en som jobbade där "Vart ska du cykla?"
Var man ska cykla är kanske mer relevant än vart man ska cykla.Om jag skall cykla hemifrån till jobbet, så kan jag välja allt från lugn cykelbana till teknisk stig. Vart är ganska irrelevant för hjälmval.