Ny MTB, begagnad, från utlandet eller "normalköp"??

matsenn

Ny medlem
Halloj!

Det här blir mitt andra inlägg här... Och jag beklagar om det redan finns för många liknande inlägg - jag har läst en massa här på forumet och söker mer info/hjälp.

Jag håller på att gräva ner mig i MTB-träsket och skall investera i min första "rikiga" MTB. Jag har tänkt lägga 5-6000:- och vill ha en stryktålig hoj som klara grus och lite skog galant.

Eftersom jag är nybörjare så vill jag inte lägga ut alltför mycket pengar. Men samtidigt vill jag köpa en hoj som jag inte är missnöjd med om ett par år.

Så alternativen är:

1. Att försöka hitta ett "fynd" begagnat. Detta går ju men jag är lite tveksam då man aldrig vet hur hojen är behandlad och man får ingen garanti...

2. Importera från tex. Tyskland. Detta är ett intressant alternativ då man verkar kunna hitta hojar med bra komponenter till bra priser. Fast det är ju en nackdel att man inte kan provcykla innan köpet (om man då inte hittar en hoj som saluförs i sverige förstås).

3. Det tråkigaste och "säkraste" alternativet är ju att gå till lokala cykelaffären och köpa tex. Merida, Mongoose eller Pinewood och betala ett överpris men få garanti och bra service.

Drömhojen är ju en framdämpad hoj med typ XT/LX komponenter och hydraliska skivbromsar - men det är ju sådär hyffsat svårt att få tag på nytt i Sverige till bra pris.

De hojar jag har tittat på är:
Beg:
Har hittat en del men inga "fynd"...

Cyklar från utlandet...
http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5731

Nytt från Sverige:
Pinewood X90 från Cykelringen för 5995:-
+ diverse Merida/Mongoose/Shwinn-hojar...

Så ös på med tips och komentarer...

Senast redigerad av en moderator:
Köp inte på cykelringen, de är inte alls billiga som de vill att man ska tro, och pinewood är absolut inget erkänt cykelmärke. Moongoose är kanske ok hojar men det är inte alls särskilt bra priser på dom på cykelringen. Sedan är ju cykelringens personalpolicy kriminell... (se annan tråd)

För ca 6000 kr kan du gå till vilken cykelaffär som helst och köpa en hoj som motsvarar pinewood X90. Speciellt nu när det är rea på många ställen.
Här är te x en för 6700 som är mkt bättre http://www.cstall.com/cyklar/mountain/gt/cymtgtav10.html , den har bl a överlägsen framgaffel. Och det är inget rea-pris.

/Thomas

Förresten, var bor du? I göteborg har t ex cykelhuset nästan alltid cyklar från erkända märken (scott, merida, specialized etc) med ca 20% rabatt (fjolårsmodeller).

Ja de "stora" affärerna har ju en ofta en viss attityd... Men jag har blivit bra bemött av de på cykelringen i Uppsala. Var in och diskuterade ett begagnatköp med en av försäljarna och han var kanon. Ville absolut inte sälja ngt till mig utan han gav massa tips på vad jag skulle titta efter... ;)

Är detta en bra hoj?

High Performance American Eagle MTB
Info om hojen...

thompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, var bor du? I göteborg har t ex
> cykelhuset nästan alltid cyklar från erkända
> märken (scott, merida, specialized etc) med ca 20%
> rabatt (fjolårsmodeller).
>

Uppsala - så till göteborg känns lite väl långt bort...

Vad du än gör så handla inte på Cykelringen! Jag kan inte med ord beskriva vad jag tycker om dem.

plumse skrev:
> Vad du än gör så handla inte på Cykelringen! Jag
> kan inte med ord beskriva vad jag tycker om dem.
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

Kommentaren beaktad...

Men nu var inte denna tråd om vilka affärer som är goda och onda utan mer VILKEN HOJ jag skall köpa!! ;)

Hej

Jag vill inte veta av att du jämför Merida med Pinewood.

Jag säger som vi brukar på det här forumet: Kona eller Marin.

En Marin Bear Valley på www.cykelnett.com går på under 6000 och verkar vara ett vettigt val. Ram att att uppgradera på, och annat stuff som håller ett bra tag.

Erik

Så sant... Men det kändes inte rätt att låta någon skriva en mening där denna butik kunde framgå i god dager utan att säga min mening.

Tillbaka till ämnet då?
mina erfarenheter säger att första cykelköpet nästan alltid blir fel. Det är saker som vinklar, gafflar etc som man börjar märka av efter ett år eller två. Speciellt om man provar någon annan hoj och upptäcker hur det "skall" kännas.
Köp något enklare nytt så du vet att det är fräsha grejor. Den där GT'n verkar helt ok t.ex!
Har du någon kompis som kan massor blir ett begagnatköp lite säkrare och helt ok alternativ också.
Jag tycker du lagt dig på helt rätt prisnivå med 5-6.000. På rean får du en hoj som tål mycket mer än bara "lite skog" för de pengarna.

Lycka till =)

[edit]: en nolla för mycket...

Mitt tips är att lägga det dubbla, runt 10-15. Då får du en bra beg cykel plus att om du tycker att det är mycket pengar så måste du verkligen använda hojjen för att motivera ditt köp.
Tro mig när du väl börjat se tjusningen med att cykla i skogen finns ingen återvändo.
Jag cyklade på framdämpad scott tills för två år sen, har nu uppgraderat mig till en heldämpad Kona Coiler. Dyr men mer åkglädje.
Lycka till med att hitta något som passar just dig.

Nej nej nej nej!
För en nybörjare är det vansinne att lägga 10.000 eller mer på en hoj!
Tänk om det är roligare med all mountain än med cross country eller tvärtom? Då står man med en hoj som är jättebra på det ena men man vill göra det andra. Bättre att gå in försiktigt i MTB-världen.
Tycker i alla fall jag...

matsenn skrev:
> thompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förresten, var bor du? I göteborg har t ex
> > cykelhuset nästan alltid cyklar från erkända
> > märken (scott, merida, specialized etc) med
> ca 20%
> > rabatt (fjolårsmodeller).
> >
>
>
> Uppsala - så till göteborg känns lite väl långt
> bort...

Jo, det borde ju finnas cyklar att köpa närmare dig :-)
kolla in www.cykelnetto.com, de har hojar från marin till mkt bra priser och jag tror att de samarbetar med en cykelaffär i uppsala (eller?), t ex Palisades Trail är en bra hoj som även har hydraliska skivbromsar: http://www.cykelnetto.com/shop/show...show_category.asp?category=71&subcategory=106

thompa skrev:

>
> Jo, det borde ju finnas cyklar att köpa närmare
> dig :-)
> kolla in www.cykelnetto.com, de har hojar från
> marin till mkt bra priser och jag tror att de
> samarbetar med en cykelaffär i uppsala (eller?)

http://eriksbergscykel.se

Den där GT'n verkar helt ok t.ex!
> Har du någon kompis som kan massor blir ett
> begagnatköp lite säkrare och helt ok alternativ
> också.
> Jag tycker du lagt dig på helt rätt prisnivå med
> 5-6.000. På rean får du en hoj som tål mycket mer
> än bara "lite skog" för de pengarna.
>

Jo jag lägger hellre till 5-6000 NÄR jag vill ha "mer" istället för att köpa ngt som jag inte vet att jag vill ha för 12 papp...

Om jag får loss American Eagle (ett namn som jag aldrig hört talas om...) för under 4000:- är det bara att slå till då?

http://www.blocket.se/view/5628848.htm?caller=shl_s&fk=0

Eriksbergs cykel ska få ett besök av mig tror jag.... ;)

skumt....

Taos 360 på
http://www.veltec.nl/Catalogus.aspx...oductID=975&CategoryID=129&ctl=ProductDetails

Specificatie Omschrijving
A. Derraillieur Shimano Deore
Balhoofdstel VP H42E (semi geintegreerd)
Banden Hutchinson Cameleon
Cassette SRAM PG950
Crankset Shimano FCM-4601
Frame Alu 7005 DB
Ketting SRAM PG950
Kleur zilver
Naven Shimano HB495 (centerlock disc compatible)
Remmen Shimano Deore V-brakes
Spaken RVS (zwart)
Stuur Easton
Stuurpen Easton
Trapas Shimano BB-UN25
V. Derraillieur Shimano Alivio
Velgen Rigida ZAC2000 (36h)
Verstellers Shimano Deore
Vork Rock Shox Judy TT
Zadel Selle Italia Tako
Zadelpen Easton

Cykloteket sa igår att deras rea startar i slutet av denna månad eller början av september då får du nog en bra cykel för 6000.
Allt beror ju på om du tänkt bli biten av mtb-cyklande eller ej ;) Mitt första köp var kanske lite för bra (10500 på rea) men jag kände inte då att det begränsad mig när jag lärt mig lite om cykling. Men som plumse skriver köp ngt billigt men inte cykelringen... Om du blir biten och vill ha nytt kan det ju bli en bra pendlarcykel.

och undvika cykelringen samt märken som "Pinewood" och "American Eagle".

Alltid smart att leta efter fjolårsmodeller.

Kanske Kona, Marin, Nishiki och Focus?

Kolla med happys länkar till cykelbutiker, TCM cykel i tyresö verkar ju t ex sälja Focus till bra priser.
Focus Blackhills ligger ungefär i budget och kändes bra när jag provcyklade den. Kona Blast eller Fire Mountain är säkert bra (jag är lite partisk eftersom jag har en gammal Lava Dome, Kona=bra grejer).

Och med tanke på att du bor på det enda stället i sverige där man verkar kunna provcykla Marin-cyklar så skulle jag pröva dem med, de verkar väldigt prisvärda.

matsenn skrev:
> Vilka märken rekomenderas då? I mitt prisläge då
> förstås.... ;)
Marin , Kona , Specialized...

Edit: Kolla efter fjolårs modeller eller årets rea modeller...

Köp http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5731 , det är ett kanonbra pris, och inte så mycket som kan krångla eftersom den är enväxlad. Enväxlat är jobbigare att cykla med, men riktigt skoj faktiskt, man känner verkligen att all kraft går till att driva cykeln frammåt, istället för att ha sned kedjelinje, olja kedja, etc... Skulle du tröttna på cykeln så kan du sälja den och säkert få ut iallafall 4000kr för den. Tro mig, du kommer vilja köpa en ny cykel om ett par månader om du precis som jag fastnar ordentligt för mountainbike. Lycka till med köpet!

matsenn skrev:
> vågar man fråga varför dessa cyklar är bättre än
> de andra som har nämts?

Lite osäker på vilka cyklar du menar, men t ex American Eagle-hojen ovan är mkt lik Hawk Hill från Marin, i stort sett jämförbar specning på dom. (Marinen har snäppet bättre gaffel, båda är dock av elastomer-typ som inte fungerar när det är kallt). Marin-hojen kostar 5200 på cykelnetto, troligen ett par hundra till ihopmonterad & klar på Eriksberg cykel, så därför tycker inte jag att det finns anledning att köpa den begagnade okända hojen för 4-5000.

Och t ex Pinewood är inget cykelmärke i vanlig bemärkelse, det är bara ett namn som cykelringen har klistrat på hojarna. Så fort cykelringen tycker att Pinewood låter tråkigt så kommer de skriva något annat på dekalerna...

De cykelmärken som rekommenderas ovan är större internationella märken som behöver vara lite rädda om sina varumärken och som samtidigt har seriösa distributörer i Sverige.

Fredrik Larsson skrev:
> Köp , det är ett kanonbra pris, och inte så
> mycket som kan krångla eftersom den är enväxlad.
> Enväxlat är jobbigare att cykla med, men riktigt
> skoj faktiskt, man känner verkligen att all kraft
> går till att driva cykeln frammåt, istället för
> att ha sned kedjelinje, olja kedja, etc... Skulle
> du tröttna på cykeln så kan du sälja den och
> säkert få ut iallafall 4000kr för den. Tro mig, du
> kommer vilja köpa en ny cykel om ett par månader
> om du precis som jag fastnar ordentligt för
> mountainbike. Lycka till med köpet!
>

hmm, intressant, rekommendera singelspeed till en förstagångsköpare :-)

så pinewood är alltså som biltemas Yosemito eller vad de nu heter... *S*

Priserna mellan cykelnetto och Eriksbergs cykel var inte så stora att jag skulle köpa från cykelnetto... Ska försöka besöka dom imorgon. Jag har tittat på Merida och Specialiced men inte hittat ngn till "mitt" pris som jag fastnade för... Pratade med en trevlig lirare på http://www.kedjesport.se/ och han rekomenderad Merida Athen men den kostar ju 7500:- och då tycker jag att Marin Palisades verkar vara ett bättre köp... Fast smärtgränsen var ju 6000:- **S**

Edit: Eriksbergs cykel har stängt på lördagar... där sjönk dom några snäpp redan innan jag ens besökt dom!!! :(

Jag har precis köpt en Palisades på Eriksberg, får den levererad i mitten av nästa vecka. Har varit runt och provat det mesta i Uppsala och jag tror faktiskt inte att det finns bättre cykel för pengarna i den prisklassen här i stan. Dessutom tyckte jag att Palisades var den skönaste cykeln, vilket känns rätt viktigt. Som sagt så skiljer inte priserna jättemycket från cykelnetto, jag köpte till lite utrustning och hade sparat ca 150 kr om jag hade beställt från nätet, vilket jag inte tycker det hade varit värt.

Om du kan vänta någon månad så kommer det att iaf börja komma upp en del reor skulle jag tro. Men jag vet också att man inte alltid vill/kan vänta.
Tjejen har iaf en Kona Blast som nu kostar 7.100:- (billigare på rea, om det finns några kvar) som hon är supernöjd med. Sen vet jag att Focus gör bra cyklar till bra priser.
Om du är nybörjare och inte är så duktig på att meka skulle jag rekommendera att köpa hyfsat lokalt då du kan få hjälp med en massa saker.
Annars så verkar Cube som finns på tyska nätbutiker vara bra specade till bra priser, men då är du lite för dig själv om det händer något med den.

Just nu lutar det åt en Marin faktiskt... Trots att jag satt budgeten till max 6 papp. Men jag är en sådan människa att jag hellre lägger ut lite extra och får det jag vill ha istället för att lägga lite mindre och få ngt som egentligen duger men jag saknar "lite"...

Men jag ska försöka ta mig till eriksberg innan de stänger ngn vardag och provcykla några hojar. Jag har ju egentligen inte bråttom men vill ha behovet är STORT och träningsbehovet ännu större... ;)

BOMBA: lyckades du pruta ngt?

Den här diskussionen har vi haft ett antal gånger.

Mitt råd är att köpa en billig instegshoj från en stor tillverkare, jag tror man får en ganska "bra" cykel då som kan räcka ett eller två år åtminstone eller ännu längre.

Om du inte gillar den typen av cykel så kan du köpa något annat nästa gång utan att ha förlorat alltför mycket pengar.

Gillar du cykeln men vill ha något bättre kan du börja uppgradera med en bättre gaffel, hjul och andra komponenter som växlar, reglage och allt annat varteftersom det blir slitet eller också köper du en ny som motsvarar dina krav bättre. Lägg inte ut alltför mycket på en cykel som var billig från början.

I början är det väldigt svårt att veta vad man ska köpa men när du cyklat ett tag och hängt på Happy tillräckligt länge så känner du vad du behöver och vill ha för grejer, då kan du slänga ut mer
(mycket mer!) pengar på nästa cykel.

Cykelringen, Biltema, Pininfarina och gratiscyklar från diverse elektronikförsäljare är inte att rekommendera!

Jo det är ju så med de flesta "nya" hobbiesar... Fast det jag är rädd för ifall jag köper en lite billigare hoj är att jag blir missnöjd!

Antingen blir det en ny hoj, kankse en Marin vem vet. Eller så utnyttjar jag lite cykelnördar som jag känner till att hjälpa mig att köpa en begagnad. Det vore ju synd att säga att jag skulle se på en beggad cykel ifall den är i toppskick eller inte så där måste jag få hjälp?

Min erfarenhet oavsett område äe att man förlorar minst genom att köpa beggat, men då ska man ju veta vad man köper!

Apropå beggat, är Be-One Drone ngt att ha?

http://www.blocket.se/view/5319617.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

hmm, vill passa på att tipsa om min hoj som är till salu. Finns under köp och sälj här.

edit: det är en Salsa Caballero förresten, strl 20". och vill påstå att den är klart mer prisvärd än de senaste hojarna du länkat till iaf. :-)

SuperApe skrev:
> hmm, vill passa på att tipsa om min hoj som är
> till salu. Finns under köp och sälj här.
>
> edit: det är en Salsa Caballero förresten, strl
> 20". och vill påstå att den är klart mer prisvärd
> än de senaste hojarna du länkat till iaf. :-)

Jo jag har sett den men dels är priset 2 papp över min "egentliga" gräns å sedan så tycker jag 20" låter för stort för 182cm korta jag.... ;)

De ben jag cyklar med är nog enligt vad man brukar kalla normallånga för min längd... ;)

Men jag tackar för tipset och hoppas du blir av med den för ett bra pris!! Vad ska du ha istället?

Jag köpte min första MTB '91, det var en Marin Eldrige Grade.
Helstel stålcykel med Deore DX, vilket motsvara Deore idag.
Jag var skitnöjd med den i någrq år, sen blev den stulen....
Köpte då en Marin Indian Fire Trail, helstel aluram med stålgaffel och XT rakt igenom.
Var grymt nöjd i några år innan också den blev stulen.
Skaffade då två cyklar : En Marin Team Marin m. full XT och helstel...samt en Univega hybrid.
Återigen helnöjd...och nu slutar jag även köra MTB till "Vardags", tröttnat på stölderna....

Kort och gott : Ring Billy på Cykelnetto och köp en Marin på rea...du kommer inte att ångra dig !!!!

Idag kör jag Cannondale F800SL och är ännu mer nöjd men också mycket mycket mycket fattigare...... :-)

/ Fjant

Fjant skrev:
> Jag köpte min första MTB '91, det var en Marin
> Eldrige Grade.
> Helstel stålcykel med Deore DX, vilket motsvara
> Deore idag.
> Jag var skitnöjd med den i någrq år, sen blev den
> stulen....
> Köpte då en Marin Indian Fire Trail, helstel
> aluram med stålgaffel och XT rakt igenom.
> Var grymt nöjd i några år innan också den blev
> stulen.
> Skaffade då två cyklar : En Marin Team Marin m.
> full XT och helstel...samt en Univega hybrid.
> Återigen helnöjd...och nu slutar jag även köra MTB
> till "Vardags", tröttnat på stölderna....
>
> Kort och gott : Ring Billy på Cykelnetto och köp
> en Marin på rea...du kommer inte att ångra dig
> !!!!
>
> Idag kör jag Cannondale F800SL och är ännu mer
> nöjd men också mycket mycket mycket
> fattigare...... :-)
>
> / Fjant

Har du provat att låsa fast cyklarna... ;)

Låter som om du är nöjd med Marin iallfall - fast jag har inte lyckats hitta ngn som är missnöjd heller!

I veckan skall jag försöka hinna till Eriksbergs cykel innan stängningsdags och testa Marin Palisades Trail som de säljer för 7300:- dvs 400:- mer än cykelnetto. Men jag räknar med att få lite prutmån då jag nog kommer köpa lite tillbehör i samma veva. Sedan är det lätt värt 400:- för mig att få cykeln ihopskruvad...

Var inte Deore DX mellangruppen mellan dåvarande LX och XT? Att det idag kanske motsvarar Deore(elelr ens det) i prestanda kan så vara:-)

Hur mycket ska man stirra sig blind på antalet X i komponentnamnen??? Räcker inte Deore till en amatör som jag? Vad jag förstått så är det from Deore som man får tillräckligt stryktåliga grejer som håller för att vara ett träningsredskap!!

Om man tittar på Marin Palisades tex, vad är dess svaghet?

Palisades Trail - Marin 2005
Ram:  7000 Series Full Triple Butted Aluminum with Edge Top Tube and New Hydroform Edge Plus Down Tube, Full Double Butted Seat and Chainstays, Disc Mounts

Gaffel: Manitou Axel Comp, 100 mm slaglängd, Preload Adjustment

Styrlager: WTB Comp ST Threadless 1 1/8”

Växelreglage: Shimano Deore

Framväxel: Shimano Deore

Bakväxel: Shimano Deore

Kasett: SRAM PG-950, Power Glide II, 9 Delad 11-32

Kedja: Shimano HG 53

Vevparti: TruVativ Five D, 44/32/22 with 1 Alloy Chainring and Power Spline

Vevlager: TruVativ Power Spline Cartridge

Bromsar: Hayes Sole Hydraulic Disc, with New V6, 6" Rotors

Bromshandtag: Hayes Hydraulic Disc

Baknav: Shimano Disc, 32 Hole

Framnav: Shimano Disc, 32 Hole

Fälgar: WTB Dual Duty XC, 32 hål, dubbelbottnad.

Ekrar: WTB 15 Gauge Black Stainless

Däck: IRC Mythos XCII 26" x 2.1”

Sadel: WTB Speed V Comp, with Love Channel and Comfort Zone

Sadelstolpe: FSA SL-280, 6061 Alloy

Styre: Double Butted Alloy with 1" Rise, 31.8mm

Styrstam: FSA OS170 Alloy Threadless

Handtag: Dual Density

Pedaler: Composite with Alloy Cage 

Tack och lycka til själv!

Jag ska köra HT. Ska sätta en dämpare på min On-One Inbred och jonna med den i skogen.

matsenn skrev:
> De ben jag cyklar med är nog enligt vad man brukar
> kalla normallånga för min längd... ;)
>
> Men jag tackar för tipset och hoppas du blir av
> med den för ett bra pris!! Vad ska du ha istället?
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-08-07
> 16:24 av matsenn.

Tillbaka
Topp