Ny på cykel, vilken ska jag ha?

hillevi

Medlem
Hej!
Jag är gammal maratonlöpare som tyvärr blivit skadad. Trodde aldrig jag skulle tycka om att cykla, men lånade en väns Canondale CAAD12 och cyklade runt på Gotland en sommar. Helt underbart!
Nu letar jag efter en egen cykel, men eftersom det är en del grusvägar på Gotland har jag blivit rekommenderad en gravel. Andra rekommendationen är en Canyon. Tyvärr verkar det omöjligt att få tag på en Canyon gravel i XS i prisklass <25 000.
Vad säger ni? Vilken cykel är prisvärd och bra att börja med? Canondale Topstone?

Tacksam för alla svar!

Prova en gravel först om du har möjlighet, den kommer kännas annorlunda än en ren racer.

Annars är det en sund princip du har; att man utgår från var man bor och hur vägarna (eller stigarna) ser ut där när man väljer cykel.

Nej jag körde inget på grusvägar pga cykeln. Men skulle vilja kunna nu med en ny ☺️
Jag har en bekant som kör grus med 23 mm räserdäck. Förvisso skånsk sportgrus men ändå. Allt går om man vill. Det är helt säkert mer komfortabelt med bredare däck men har du en cykel med skivbromsar går det antagligen att klämma in 30-32 mm däck - om den inte är en renodlat landsvägsräser.

Jag har en bekant som kör grus med 23 mm räserdäck. Förvisso skånsk sportgrus men ändå. Allt går om man vill. Det är helt säkert mer komfortabelt med bredare däck men har du en cykel med skivbromsar går det antagligen att klämma in 30-32 mm däck - om den inte är en renodlat landsvägsräser.
det är ju inga större problem hitta 23 mm-däck som står emot grus. problemet är att de genom sitt smala avtryck gräver ner sig i gruset och därmed rullar störande tungt.

som en bonus rullar dessa tjockväggiga däck trögt även på asfalt. urrk.

motståndskraftig däckstomme ger relativt trögare rull ju smalare däcken är, detta genom att böjen i kanten av kontaktytan mot asfalten blir mer uttalad ju smalare däcket är.

det hjälper i viss mån då att pumpa hårt, men då blir det å andra sidan trögare på grus ju hårdare du pumpar. dubbelurrk.

för nyinköp av en cykel som även skall klara grusåka är man ju fri välja vad man vill. jag skulle inte då köpa en hoj som inte klarar 40 mm, och hellre att den skulle acceptera ett andra hjulpar kring 50.

det är ju inga större problem hitta 23 mm-däck som står emot grus. problemet är att de genom sitt smala avtryck gräver ner sig i gruset och därmed rullar störande tungt.

som en bonus rullar dessa tjockväggiga däck trögt även på asfalt. urrk.

motståndskraftig däckstomme ger relativt trögare rull ju smalare däcken är, detta genom att böjen i kanten av kontaktytan mot asfalten blir mer uttalad ju smalare däcket är.

det hjälper i viss mån då att pumpa hårt, men då blir det å andra sidan trögare på grus ju hårdare du pumpar. dubbelurrk.

för nyinköp av en cykel som även skall klara grusåka är man ju fri välja vad man vill. jag skulle inte då köpa en hoj som inte klarar 40 mm, och hellre att den skulle acceptera ett andra hjulpar kring 50.
Mycket att väga in men ffa är det nog inte helt fel att få reda på vad @hillevi dels har för budget, dels var och vilka vägar hon företrädesvis kommer att cykla innan alla goda råd haglar.
Sen vill jag igen hävda att man får bra mycket mer för pengarna om man undvikar de amerikanska märkerna som tar alldeles förmycket betalda för klibborna på de ändå taiwantillverkade ramarna.

Mycket att väga in men ffa är det nog inte helt fel att få reda på vad @hillevi dels har för budget, dels var och vilka vägar hon företrädesvis kommer att cykla innan alla goda råd haglar.
Sen vill jag igen hävda att man får bra mycket mer för pengarna om man undvikar de amerikanska märkerna som tar alldeles förmycket betalda för klibborna på de ändå taiwantillverkade ramarna.
Hon skriver ju i trådstarten att hon kommer cykla blandat men eventuellt mycket grus och att budgeten är under 25000:-
Ser ingen som helst anledning att inte välja en gravel om man tänker köra grusväg, känns bara bakvänt att välja en landsvägscykel då.

Hon skriver ju i trådstarten att hon kommer cykla blandat men eventuellt mycket grus och att budgeten är under 25000:-
Ser ingen som helst anledning att inte välja en gravel om man tänker köra grusväg, känns bara bakvänt att välja en landsvägscykel då.
Så tolkar inte jag TS inlägg. ”Tyvärr verkar det omöjligt att få tag på en Canyon gravel i XS i prisklass <25 000.” är inte direkt detsamma som vilja att investera 25’.
Läser inte heller att den enbart skall användas på gotländska grusvägar även om det var kul. Sannolikt kommer en cykel att användas mest i närområdet där man bor - och hur ser det ut där? TS har svaret. Inte jag, inte du.

Med Canyon får man väldigt mycket cykel för pengarna(y) Har flera stycken själv:giggle:

För ren grusvägscykling är det Grizl och Grail som gäller. Aluminium-modellerna AL är inom budget. Till viss del funkar även Inflite som är en CX-cykel men gillar man aeroposition så är den inget problem på längre grusrundor. Även deras landsvägsmodell Endurace sväljer numera 35mm däck och vann Gravel-VM så den funkar också bra på grusvägar om det inte är allt för stökigt (läs sportgrus). Håll koll i deras outlet också där det läggs upp returer och tidigare proffscyklar.

Tack för alla svar! Jag bor i nacka, så planerar för att åka ut på lite turer i skärgården möjligtvis också. Även pendling, så behöver få på någon skärm vid det tillfället. Budget är mellan 20-25000kr. Spanar på Canyon varje dag, men står bara ”kommer snart”, någon som fått mer info än jag om vad ”snart” betyder?

Tack för alla svar! Jag bor i nacka, så planerar för att åka ut på lite turer i skärgården möjligtvis också. Även pendling, så behöver få på någon skärm vid det tillfället. Budget är mellan 20-25000kr. Spanar på Canyon varje dag, men står bara ”kommer snart”, någon som fått mer info än jag om vad ”snart” betyder?
Enligt min erfarenhet så kan det betyda imorgon och det kan betyda om en månad ?

Kollar du de olika färgerna? Sand finns att beställa, även om det är lite väntetid:

Om du ska ha cykeln för träning, motion eller upplevelse kommer nästan alla gravel-cyklar i den prisklassen fungera fint (möjligen undantaget de amerikanska med högt påslag för namnet). Om du misstänker att du kommer cykla med andra på renodlade landsvägscyklar bör du välja en cykel med två växlar fram. Det är inte en superstor skillnad mellan en gravel och en komfortracer så du behöver inte välja en gravel.
Eftersom du bor i Nacka kan du ta en sväng till TCM i Tyresö, de har en del helt OK cyklar i din prisklass.
Fd maratonlöpare

Grattis! Det finns mängder med fina grusvägar att upptäcka i Erstavik, Sickla, Flaten, Tyresta mm. Bara att ge sig ut på upptäcksfärd.

Tips på sida där man kan se bra vägar? ☺️
Kolla tex Strava Heatmaps
När man är inloggad, även med gratiskonto, går det att zooma in mer

Men Strava skiljer inte på underlag, därför kan det vara bra att komplettera med
Grusvägskartan, sök på "Älta, Nacka"

FEC6A42D-E892-48B0-97CF-AAB8A5B33EE8.jpeg
Någon som vet vad detta är och om det ska vara på on eller off? ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp