Ny pendlingscykel

nordbear

Medlem
Ny pendlingscykel
Hej! Jag hade tidigare en Cannondale Quick 1 som tyvärr blev stulen. Var väldigt nöjd med Cannondalen men kan inte hitta någon återförsäljare i stan så skulle gärna behöva lite köpråd på motsvarande cykel.

Pendlar ca 10km varje dag. Räcker med ~11 växlar för att ta mig upp för vissa branta backar osv.

Någon som har några tips? Jag kan väldigt lite om cyklar men var som sagt väldigt nöjd med min tidigare.

Ny pendlingscykel
Den typen av cykel, dvs hybrid med stel gaffel, släta däck, skivbromsar och enkelklinga fram finns väl rätt många alternativ? Varje cykelaffär har säkert minst en motsvarande av de märken de själva säljer. Välj en butik nära dig och kika och testa. Om du var nöjd med förra så tar du väl en som känns likartad i en butik som verkar ha lite koll. Bestäm budget och ta med ett bra lås i varukorgen.

Ny pendlingscykel
att inte pendla med en cykel som är stöldbegärlig.
Ja jag hade helt klart sluppit detta, blir en lång process varje gång det händer. Något tips på mindre stöldbegärliga cyklar som håller någorlunda? Min fru köpte en kronan och en liknande cykel på xxl men det känns som att de börjar ramla ihop efter 1-2 år.

Ny pendlingscykel
att inte pendla med en cykel som är stöldbegärlig.
Ja jag hade helt klart sluppit detta, blir en lång process varje gång det händer. Något tips på mindre stöldbegärliga cyklar som håller någorlunda? Min fru köpte en kronan och en liknande cykel på xxl men det känns som att de börjar ramla ihop efter
Den typen av cykel, dvs hybrid med stel gaffel, släta däck, skivbromsar och enkelklinga fram finns väl rätt många alternativ? Varje cykelaffär har säkert minst en motsvarande av de märken de själva säljer. Välj en butik nära dig och kika och testa. Om du var nöjd med förra så tar du väl en som känns likartad i en butik som verkar ha lite koll. Bestäm budget och ta med ett bra lås i varukorgen.
Ja så är det! Har varit inne i de flesta butikerna runt omkring och testat men känner mig osäker på vad man får för pengarna. Var väldigt nöjd med växlar/bromsar på min senaste men känns som att det är nya/olika grejerna varje gång man testar en ny cykel.

Ny pendlingscykel
Ja jag hade helt klart sluppit detta, blir en lång process varje gång det händer. Något tips på mindre stöldbegärliga cyklar som håller någorlunda? Min fru köpte en kronan och en liknande cykel på xxl men det känns som att de börjar ramla ihop efter 1-2 år.
Varje gång det händer? Låter som att du inte bara saknar bra lås utan också förvaringsmöjligheter där cyklarna blir stulna?

Ny pendlingscykel
Något tips på mindre stöldbegärliga cyklar som håller någorlunda? Min fru köpte en kronan och en liknande cykel på xxl men det känns som att de börjar ramla ihop efter 1-2 år.
XXL har White SC som är ganska bra.
White SC Comp 1x8s Shimano ESSA 6499:-
White SC Comp.webp

White SC Lite 1x10s CUES 7999:‐

Pålitliga drivlinor och bromsar från Shimano.
Men White SC är framförallt intressanta när de tidigare varit på mycket bra kampanjer eller reor.

Räcker med ~11 växlar för att ta mig upp för vissa branta backar osv.
Antalet växlar säger ingenting om hur enkelt det är att ta sig upp för backar.
Utväxlingen är det intressanta. Förhållandet mellan antalet tänder på minsta framklingan och största kransen på kassetten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp