Ny racer? Funderingar...

DanielS

Aktiv medlem
Ny racer? Funderingar...
Ursäkta långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och kommentera. Har lite funderingar inför ev köp av ny racer...

Jag cyklar idag på en 10+ år gammal racer, kolfiber, ultegra och fälgbroms så den gör ju egentligen jobbet helt ok. Men efter 10 år får man väl köpa en ny, speciellt om man faktiskt använder cykeln?

Jag cyklar mestadels solo runt sthlm men ibland med klubb i mellangrupp. Inga problem att hänga med där men har inga ambitioner att "ta mig upp" till snabbgrupp. Vättern kanske kan hända i subgrupp men blir en lugnare sådan i så fall, 10+ timmar. Vanliga rundor är mellan 2-4 timmar men cyklar gärna heldagar i mån av tid, det händer dock inte så ofta.

Jag vill ha ut följande av en ny cykel:
  • Vill ha-faktor, den ska vara snygg och locka mig att vilja cykla. Modeller från Specialized, Canyon och Trek kan uppfylla detta, medan t ex Cube inte väcker något habegär.
  • Komfort/kort reach, jag har relativt långa ben och kort överkropp, dessutom inte så rörlig så behöver reach i det kortare spannet. Det utesluter tyvärr många cyklar. Min nuvarande cykel har inte speciellt lång reach men har ändå kortat stam och reach på styret.
  • Gillar breda däck, gärna 38mm, vill gärna kunna skarva ihop lvg-rundor med lite grus för att öka räckvidden och minska cyklandet på högtrafikerade vägar (har max 28mm idag, vissa här säger man kan cykla grus på det men låt oss inte diskutera det nu)
  • Äger en gravel, ren grus- eller äventyrscykling fixar den bra, vill ha en racer som känns som en racer
  • Ingen brådska med köp, väntar gärna in ev reor innan köp
  • Räknar inte med att bli snabbare med ny cykel, men förhoppningsvis gladare
  • Räknar med att behöva ändra cockpit så helintegrerat går bort, men gärna en lättmekad lösning som ser snygg ut

Jag tänker mig minst 105 Di2 och kolfiberhjul, så 35-50k får man väl räkna med...?
Har en shortlist på kandidater, Canyon Endurace skulle kunna vara en men den nya generationen har förlängt reach så mycket att jag inte tror den funkar för mig. Trek Domane skulle passa bra men kanske lite väl hög, och är väldigt dyr till ordinarie pris.

Frågor:
  • Hakar jag upp mig på däcksbredd? Har hittat en modell som uppfyller alla kriterier, väcker habegär och dessutom finns till bra pris, men den tar bara 32mm däck.
  • Vad har jag missat i komfort-segmentet som kan väcka habegär? Avfärdar Specialized Roubaix, vill inte ha future shock och sånt, Cannondale synapse med sin konstiga elektronik-låda känns inte intressant.
  • Det rationella och betydligt billigare alternativet kanske vore att köpa nytt hjulset med slicks till graveln, så den blir lite mer av ett alternativ till racern på rundor med varierande underlag?
 
Ny racer? Funderingar...
Verkligheten är såklart att nuvarande racer + gravel gör allt jobb som kan behövas.
Uppgradering 1 skulle vara ett hjulpar för slicks till graveln. Graveln kan dock kännas sävlig? Och därmed inte vara så lockande som lvg-hoj, så det kan @DanielS använda som argument för förnyelse.

Klart grabben ska ha en ny racer! :)
Officiellt största bredd 32 mm innebär nästan säkert att 35 funkar.
 
Ny racer? Funderingar...
Funderat på att göra en bike sizing hos tex Pain Free Power så du vet vilken geometri du ska leta efter? Tycker inte du bör fokusera för mycket på att det ska vara just en komfortinriktad ram. Du skulle kunna sitta riktigt bra på en riktigt racig racer också.

Annars har ju Eddy Merckx en ny racer på gång som verkar lite speciell och uppskattad av recensenter som fått testa den:
 
Ny racer? Funderingar...
Jag vill ha ut följande av en ny cykel:
  • Komfort/kort reach, jag har relativt långa ben och kort överkropp, dessutom inte så rörlig så behöver reach i det kortare spannet. Det utesluter tyvärr många cyklar. Min nuvarande cykel har inte speciellt lång reach men har ändå kortat stam och reach på styret.
  • Gillar breda däck, gärna 38mm, vill gärna kunna skarva ihop lvg-rundor med lite grus för att öka räckvidden och minska cyklandet på högtrafikerade vägar (har max 28mm idag, vissa här säger man kan cykla grus på det men låt oss inte diskutera det nu)
Jag tänker mig minst 105 Di2 och kolfiberhjul, så 35-50k får man väl räkna med...?
Det av din text jag har citerat får mig att tycka att du borde kolla närmare på
 
Ny racer? Funderingar...
Jag säger att 32 mm räcker helt när man redan har en gruscykel.
Håller med. Visserligen hänger det ju på hur "tålig" man är och hur risiga vägar man tänker sig att cykla på. Om det är normala svenska grusvägar och inte i tjällossningstider och det mest är för att skarva ihop turer som huvudsakligen går på asfalt bör det dock räcka.

Personligen tycker jag bara att steget från 23 mm till 25 mm gjorde grusvägar klart trevligare. Och då är jag verkligen ingen grusfantom. Har en bekant som flög ifrån mig utför en grusbacke på 20 mm (eller möjligen 21 mm) tubdäck.
 
Ny racer? Funderingar...
  • Komfort/kort reach, jag har relativt långa ben och kort överkropp, dessutom inte så rörlig så behöver reach i det kortare spannet. Det utesluter tyvärr många cyklar. Min nuvarande cykel har inte speciellt lång reach men har ändå kortat stam och reach på styret.
Vore betydligt enklare om du kunde säga vilken cykel och storlek du har, alt. bara klistra in geometrin. Kortare reach är ju relativt och 2026 när vissa modeller har väldigt branta sadelrör säger inte reach i sig så mycket. Så egentligen sadelhöjd också. Och kör du liksom 80 stam och 65mm reach på styret eller är det bara 1-2 cm kortare?
 
Tillbaka
Topp