Ny racer

supreeme

Aktiv medlem
Ny racer
Hej bullen..
Till denna sommar så byggde jag ihop en ny hoj baserat på en begagnad Canyon Ultimate AL i storlek XXL. Efter en sommar ihop så kan jag konstatera att den den är en storlek för stor även med en kort styrstam. Ett studiebesök i Koblenz förra veckan spädde på mina misstankar då det gavs tillfälle att prova storlek XL i både Endurance CF och Ultimate AL. Det verkar stämma bättre till mina uppmätta 193 cm.

Jag hade egentligen siktat in mig på en ny MTB till nästa säsong, men nu är jag nog mer inställd på en ny racer eftersom det är det som används mest.

Denna där upp igår och känns svårslagen sett till vad man får för pengarna?
https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=road-bikes&id=19795
Jag är inte 100% övertygad om färgschemat och egentligen är jag hooked på SRAM.

Budgettak är 25". Nu sitter jag och dammsuger framförallt engelska sidor för att hitta något klipp, snål (eller ekonomisk) som man är.
Då uppkommer ju nästa fråga, är det overkill med Dura Ace för en motionär, ja sannolikt, men det är ju glassigt..
Snyggare färgschema och SRAM så hade jag nog redan tryckt på köpknappen på Canyonen ovan.

Någon som sitter inne på några andra bra deals? Detta skulle ju kunna vara ett alternativ men är kanske lite onödigt dyr, bryter budget: http://www.wiggle.se/eddy-merckx-mourenx-69-racercykel-2016-sram-red/

Canyon är ju svårt att slå i value for money..

Ny racer
supreeme sa:
Hej bullen..
Till denna sommar så byggde jag ihop en ny hoj baserat på en begagnad Canyon Ultimate AL i storlek XXL. Efter en sommar ihop så kan jag konstatera att den den är en storlek för stor även med en kort styrstam. Ett studiebesök i Koblenz förra veckan spädde på mina misstankar då det gavs tillfälle att prova storlek XL i både Endurance CF och Ultimate AL. Det verkar stämma bättre till mina uppmätta 193 cm.

Jag hade egentligen siktat in mig på en ny MTB till nästa säsong, men nu är jag nog mer inställd på en ny racer eftersom det är det som används mest.

Denna där upp igår och känns svårslagen sett till vad man får för pengarna?
https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=road-bikes&id=19795
Jag är inte 100% övertygad om färgschemat och egentligen är jag hooked på SRAM.

Budgettak är 25". Nu sitter jag och dammsuger framförallt engelska sidor för att hitta något klipp, snål (eller ekonomisk) som man är.
Då uppkommer ju nästa fråga, är det overkill med Dura Ace för en motionär, ja sannolikt, men det är ju glassigt..
Snyggare färgschema och SRAM så hade jag nog redan tryckt på köpknappen på Canyonen ovan.

Någon som sitter inne på några andra bra deals? Detta skulle ju kunna vara ett alternativ men är kanske lite onödigt dyr, bryter budget: http://www.wiggle.se/eddy-merckx-mourenx-69-racercykel-2016-sram-red/

Canyon är ju svårt att slå i value for money..

Kolla på Rose. De har fina prisvärda cyklar av motsvarande typer. Där kan du välja komponenter rätt fritt också.

Ny racer
supreeme sa:
Möjligheten att snickra ihop en Rose landar ungefär på detta om prislappen skall hållas likvärdig. Nu har jag bytt hjulen så de motsvarar Canyon. Undrar vad som är mest pang för pengarna:
https://www.rosebikes.se/bike/rose-...IPF-EVIPG-EVIPH-EVIPI-EVIPJ-EVIPK-EVIPL-EVIPM

Svår fråga. Team-cgf har fått bra omdömme i flera tester och är i mina ögon snygg dessutom - lite muppig placering av bakbromsen, men men.

Jag är iofs lite partisk då jag har planerat att troligen köpa en ROSE XEON TEAM CGF-3000 till våren så jag är möjligen lite omotiverat positivt inställd till rose. Och även lite omotiverat neg till canyon för att jag tyckte att de var fula(are) till 2017 - på bild iaf, men canyon brukar ju iofs se bättre ut irl än på bild av någon anledning.

Ny racer
supreeme sa:
Det är knalt med cyklar med riktiga grupper (SRAM framför allt, men även Campa).
Själv gav jag upp och köpte med Ultegra, så får vi se om man kan vänja sig vid det eller får byta ut det mesta.

Ny racer
emmer sa:
supreeme sa:
Det är knalt med cyklar med riktiga grupper (SRAM framför allt, men även Campa).
Själv gav jag upp och köpte med Ultegra, så får vi se om man kan vänja sig vid det eller får byta ut det mesta.

Borde ju inte finnas så mycket att klaga på vad gäller Dura Ace, men man har ju sina preferenser :)
Sen kanske det är lite trist med Canyon, å jag har redan två.. Men man kan inte klaga på vad man får sett till vad man får betala..

Ny racer
supreeme sa:
Hej bullen..

Intressant med storleken, jag är 194 och har spanat på en Ultimate i 3XL (stack 636mm). Den borde alltså vara alldeles för stor! Men jag har 99 cm långa ben och det kanske inte du har?
Jag har aldrig haft möjlighet att prova olika storlekar irl, men har stirrat mig snurrig på geometritabellerna.

Ny racer
DAST sa:
supreeme sa:
Hej bullen..

Intressant med storleken, jag är 194 och har spanat på en Ultimate i 3XL (stack 636mm). Den borde alltså vara alldeles för stor! Men jag har 99 cm långa ben och det kanske inte du har?
Jag har aldrig haft möjlighet att prova olika storlekar irl, men har stirrat mig snurrig på geometritabellerna.

Om du vill (och bor i huvudstaden) så kan du få komma och provsitta min Ultimate AL i XXL :)

Jag börjar helt ärligt bli snurrig jag också nu. Sitter och jämför geo på Canyons hemsida.
Ultimate AL stl XXL, stack: 631, reach 428
Endurace CF SL stl XL, stack 610, reach 395

Det betyder ju att jag kommer 2 cm längre ner men att jag kan köra med en något längre styrstam än vad jag har idag. Den är bara 100mm lång.
Ganska stor skillnad att byta modell på ramen och gå ner en storlek..

Det jag tror jag vill är att få styret någon centimeter närmare mig och någon centimeter upp. Ganska drastiskt med ett nytt cykelköp bara för den sakens skull iofs..

Ny racer
supreeme sa:
NickPick sa:
Om du kan tänka dig en redan 1 år gammal cykel så lär färgen spela mindre roll..?

:) Rosen såg bra ut.

Gillar inte riktigt att de satt bakbromsen i gömd position, verkar bara onödigt?

När det regnar så är bromsen i perfekt läge för framhjulet att skvätta vatten på bromsen. Aktiv kylning är alltid bra och med reducerad bromsförmåga är risken att värma upp fälgen nästan obefintlig.

Ny racer
BjornR sa:
supreeme sa:
NickPick sa:
Om du kan tänka dig en redan 1 år gammal cykel så lär färgen spela mindre roll..?

Gillar inte riktigt att de satt bakbromsen i gömd position, verkar bara onödigt?

När det regnar så är bromsen i perfekt läge för framhjulet att skvätta vatten på bromsen. Aktiv kylning är alltid bra och med reducerad bromsförmåga är risken att värma upp fälgen nästan obefintlig.

Winwin liksom ;)

Ny racer
supreeme sa:
DAST sa:
supreeme sa:
Hej bullen..

Om du vill (och bor i huvudstaden) så kan du få komma och provsitta min Ultimate AL i XXL :)

Jag börjar helt ärligt bli snurrig jag också nu. Sitter och jämför geo på Canyons hemsida.

Tack för erbjudandet, det skulla vara intressant att prova, kanske pm:ar dig efter jul. :-) Din Ultimate AL i XXL motsvarar ju nästan exakt den Ultimate CF SL i stl 3XL (stack 636, reach 428) som jag spanat på. Canyons storleksbenämningar skiljer visst en del mellan modellerna. :-/

Ny racer
BjornR sa:
supreeme sa:
NickPick sa:

Pendlarhärken cyklas i regn. Inte en racer. Den skall babywipas och bara cyklas i solsken.

Ny racer
DAST sa:
supreeme sa:
DAST sa:
supreeme sa:
Hej bullen..

Tack för erbjudandet, det skulla vara intressant att prova, kanske pm:ar dig efter jul. :-) Din Ultimate AL i XXL motsvarar ju nästan exakt den Ultimate CF SL i stl 3XL (stack 636, reach 428) som jag spanat på. Canyons storleksbenämningar skiljer visst en del mellan modellerna. :-/

Du är välkommen :)

Ny racer
melldorwin sa:
Merckx...
Tex dinvelo eller pcyklopat säljer. För 25k investerat där får du en väldigt fin cykel.

Jo, jag bor i Sjöstaden, var där och pratade med dem igår, de är supertrevliga! Men tyvärr så har de inget som är lika intressant just nu, skralt med storlekar och utrustningsnivåer vad det också.

Kanske slutar med att jag provar en 90 mm stam med 7 graders vinkel uppåt istället. Kanske blir å se lite konstigt ut men va tusan. 23 papp för en hoj som man inte känner 100% för..

Tillbaka
Topp