Ny randocykel

Ny randocykel
Klarar den verkligen 45mm däck? Max 38mm vet jag att jag har läst ngnstans.
Trek Domane tycker jag är en riktigt intressant konstruktion, men tyvärr finns den inte i den strl jag behöver
Alltså både stack och reach. Trek Domanes geo varierar väldigt mkt med strl, ett bra sätt att kolla detta är att jmf STR (Stack-To-Reach) mellan olika strl.
44cm (minsta strl)     Reach:  360mm      STR: 1,42
54cm                   Reach:  374mm      STR: 1,54
62cm (största strl)    Reach:  386mm      STR: 1,7
Geo från: https://geometrygeeks.bike/bike/trek-domane-sl-5-2022/
För mig är även den största strl för kort och onödigt hög. Tyvärr
Du har såklart rätt. Jag gick ut i förrådet och kollade. Jag hade 40mm. Det funkade med en del till godo.

Ny randocykel
Jag tipsar såklart om min egen cykel (jag har en äldre variant dock), Giant Revolt Advanced. Finns flera olika modeller, max 53mm däck. Du behöver nog byta styre om du vill ha aerobars då Giant kör D-form på toppdelen.
giant-revolt-advanced-pro-1-gravel-bike-2024-roe-valley-cycles-2.jpg

Ny randocykel
Jag hade samma problem. Slutet var att jag kontaktade Vlerick i Belgien (jag bodde dåförtiden i Nederländerna) och de byggde ett ram för mig enligt mättning och mina önskemål (bl.a 36 mm däck).
det var inte så jättedyrt. Körde den i flera år (stål) tills jag slutade med rando och sålde den. Vet ej om det finns rambyggare i Sverige, men de finns i Danmark.
värt att testa, tror jag.

Ny randocykel
Det blev en Scott Addict med Sram Rival. Bytt till kortare styrstam, bredare styre och annan sadel. Gamla hjul med dynamo. Nöjd, men hade nog valt en Trek så här i efterhand. Min gamla Trek Domane Al hade ett smidigt fäste under diagonalröret och en sådan lösning, oavsett märke, tycker jag är smidig. Har ett kardborrefäste som jag inte testat än men det kanske fungerar.

Tillbaka
Topp