Ny T-type kedja med en länk som sitter fast

Potrovski

Medlem
Har just monterat ett nytt komplett SRAM Eagle 90 Transmission på min cykel men efter att jag fettat av kedjan och skulle smörja in den så såg jag att en av länkarna inte rör sig fritt. Känns som att pinnen är för hårt pressad så att just den länken typ sitter fast. Den går att röra men man får ta i lite grann. Märks inget när man trampar med den dock, men finns det risk att detta sliter på andra komponenter i onödan?

Har provat smörja och "nöta" in den genom att böja fram och tillbaka på den länken, men det gör ingen skillnad. Man känner att den hakar i när man vrider upp och ner på länken. Får inte tag i en ny kedja förrän på måndag och var småsugen på att ta en tur imorgon men kanske dumt?

Har exakt samma erfarenhet med en länk på ny kedja av annat märke - gick inte att få lös och ledig hur jag än försökte. Felet upptäcktes efter en hel del om och men när växlingen funkade kass och kedjan slirade och skippade på kassetten.

Har provat smörja och "nöta" in den genom att böja fram och tillbaka på den länken, men det gör ingen skillnad. Man känner att den hakar i när man vrider upp och ner på länken. Får inte tag i en ny kedja förrän på måndag och var småsugen på att ta en tur imorgon men kanske dumt?
Har du försökt böja lite i sidled? Såsom man gjorde på gamla kedjenitens tid. Alltså inte bara motionera länken i kedjans längdled.

Har du försökt böja lite i sidled? Såsom man gjorde på gamla kedjenitens tid. Alltså inte bara motionera länken i kedjans längdled.
Precis, detta måste man göra: få tag ordentligt med båda händerna runt den styva länken och böj kedjan i sidled fram och tillbaka, till kanske 20-30 graders vinkel. Man kan börja försiktigt och känna efter ändringarna.
Märks inget när man trampar med den dock, men finns det risk att detta sliter på andra komponenter i onödan?
Om den styva länken inte påverkar funktionen är den troligen inte för styv; den kommer sannolikt att bearbetas och lösa sig så småningom. Den ska inte hinna bidra till något större slitage i övrigt, tror jag.

En riktig styv länk kan man inte enkelt ignorera — kedjan hoppar över kuggarna hela tiden.

Har provat med våld böja den i sidled också igår men det hjälpte inte heller. Får hoppas BikeInn skickar en ny kedja åt mig.

Låter som en pinne är mot länk pressad skall bli ett litet synligt spel mellan dubbel inner länk och dubbel yttre i princip så ett blad mått går mellan.
Annars får typ kedje brytare med andra fixering närmast pinne ta i dubbel mitt länk och lite my pressa i sär så vida inte pinne hål är för trång i mitt länk.
T länk skiljer inte så mycket annat en ena sidan är rak på dubbel mittlänk och andra smala kurva lite.

Kanske OT men fräscha minnet om den här tråden hjälpte mig felsöka och laga en LEGO Technics maskin.
Det blev en styv länk i ena larvband!

1745778954821.webp

Tillbaka
Topp