Ny vinter mtb inköpt och testad med bilder.

mankis

Aktiv medlem
Efter det att min tidigare vinter hardtail blev stulen nu i våras så fastnade jag för den här hojen, en Stevens Manic med XT utrustning och Fox dämpare.

hoj1.jpg ht=464

Ramen: gjord i Alu 7005 lackad med halvmatt anodiserad svart färg. Svårt att säga hur lacken kommer att hålla men snygg finish på lack, fogar och detaljer. Ramen känns rapp och har bra respons, efter att kört heldämpat nu i några år känns det både + och -, när man ställer sig och pressar i backar så är det härligt med kraft ner i backen men när det bär ut på steniga och rotiga stigar märker man att det ställer högre krav på fysiken, tekniken och spårvalet.

hoj5.jpg ht=464

Gaffel: På hojen sitter det en Fox F32 80RL, efter att ha kört både Sid och Manitou Scareb så är första intrycket ”stabil”, hade kunnat önskat en med 100mm slag men funktionen och inställnings möjligheterna är bra.

hoj6.jpg ht=464

XT gruppen: Lite som Volvo, funkar men sticker inte ut, tycker att växlarna är lite klonkiga än tidigare XT grupper jag haft men det kanske bättrar sig när det blir inkört. Det roligaste med XT gruppen annars är skivbromsarna, jäklar vad det biter och känslan är superb, härligt att full kontroll med bara ett finger på reglaget.

hoj7.jpg ht=464

Hjulen: XT M765 disknav med Mavic XM317D 32 ekrar. Även här blir omdömet stabilt/Volvo, verkar funka bra men kanske inte lika rappa som mina CrossMax som sitter på race hojen.

hoj2.jpg ht=464

Ratt och sitts: Styre, stam, stolpe och sadel är Stevens egna grejer av märket Oxygen Scorpo, stolpen 31,6 400mm vägde 300g och sadeln 240g, inga superlätta grejer men snygga och väl fungerande. Har en WCS stolpe och en Aspide sadel liggande så dom åker nog på så att vikten minska med en 120g J. Handtagen är Richey WCS modell skumgummi och dom gillar jag inte, lite för mjuka och softa för min smak. Styrlagret är FSA Orbit och det funkar utan att märkas.

hoj9.jpg ht=464

Däcken: Schwalbe Nobby Nic 2,25. Har kört dom med 2,2 bar och greppet går det inte att klaga på, ett riktigt skogsdäck för alla väder helt enkelt, efter att mest ha kört på Python och Racing Ralph så är det här helt andra grejer. Rullmotståndet känns ganska högt men med det här greppet så är det något man får räkna med.

hoj4.jpg ht=464

Pedaler: Fick med ett par Shimano M520 som redan är till salu, har dom kvar i påsen och har satt på ett par Eggbeaters i stället.

hoj8.jpg ht=464

Vad blir då total omdömet? Stabilt är nog ordet som bäst beskriver hojen, en hardtail med 60cm brett styre, skivbromsar och däck med dundergrepp, hojen ropar ”ställ dig upp och ös nu grabben”, kommer nog att köra den fast med lite snabbare däck på en del lopp nästa säsong. Vikten i otrimmat tillstånd är 10,8kg, finns potential för en sub 10 om man vill lyxa till det och har pengar över. Priset då? 1699 Euro som rekommenderat utpris i butik.

jävligt vacker...ger sällan ut såna kommentarer..men det va fan den snyggaste hardtailen jag sett..å jag gillar inte ens hardtails

"Ramen: gjord i Alu 7005 lackad med halvmatt anodiserad svart färg."

I övrigt, Jag är fan avis, den där var ju så vacker. tröströka lite.

Seriöst och bra inlägg. Alla borde göra en sån genomgång när de byter/skaffar ny cykel. Fin cykel och kul läsning:)

/Johan

Hej,

Jag ogillar sånnahär grejjer - folk som har skarpare skitcyklar än jag nånsin kommer att ha fincykel.

Men den ser som sagt finfin ut. Matigt inlägg också.

//Erik

Efter några turer med Manicen så har jag börjat bygga på en annan vinter hoj, har en Miyta Skyrunner Carbon från -91 som jag tror få duga efter den trimmats lite, skulle få lite dåligt samvete om jag släpar ut den här nya i salt och slask.

Tillbaka
Topp