Nya bromsar.. Vilka?

johnny165

Aktiv medlem
Nya bromsar.. Vilka?
Har ett par Code RS på min capra som jag tänker byta ut, gillar inte riktigt känslan i dom, har ett par guide på min jeffsy och dom gillar jag dock stenhårt!
Så ett par enduro bromsar, vad ska man titta på? Hope, saint?
Tillverkare spelar ingen roll egentligen då det sitter alla möjliga olika bromsar på alla cyklar hemma..( Dock inte magura, hatar magura)

Nya bromsar.. Vilka?
Guide om du gillar dem?

Enkelt med reservdelar, extra-belägg och sånt då.

annars, hope. Men var beredd på att du måste byta ut dina guide då med ;)

Nya bromsar.. Vilka?
Ja guide är väl bra om du gillar det. Som sagt mycket smidigt att ha samma på alla cyklar så slipper man ha så många sorters belägg hemma.

Nya bromsar.. Vilka?
Jag kör på Hope och är mycket nöjd, men kan bara jämföra med Shimano som jag inte var så nöjd med (m785 var bra, m8000 mindre bra).

Nya bromsar.. Vilka?
aribr sa:
Jag kör på Hope och är mycket nöjd, men kan bara jämföra med Shimano som jag inte var så nöjd med (m785 var bra, m8000 mindre bra).

Shimano XT verkar blanda och ge, mina funkar kanonbra men det är många som verkar ha problem med dem?
Skulle jag ha bromsar till en enduro så skulle jag dock valt att gå på något grövre än XT.

Nya bromsar.. Vilka?
larsaw sa:
Eftersom att du verkar gilla Guide’ns mjuka modulation borde du kika efter bromsar med liknande egenskaper, typ TRP Quandiem/Slate, Formula Cura, Shimano Zee.
För mera info om hur dom vanligaste bromsarna beter sig, så har https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/ en rätt bra genomgång :)
Med den ganska stora luckan att de inte anger vad för belägg bromsarna testats med.

Zee har väl dessutom samma av/på som andra Shimanobromsar. Sen om man stör sig på det är en annan femma. Jag tycker det går utmärkt att modulerna ändå men det blir små rörelser i handtaget.

Nya bromsar.. Vilka?
Jag skaffade nya Xt 4 OK som skall vara enduro/ebike. Tycker de är riktigt Nice.

Mina gamla 2014 xt var dock otroligt kassa men de verkar fått till dem nu.

Nya bromsar.. Vilka?
Har också nya XT med 4-kolvs ok. Bra bett men tycker dock dom tar väl långt in på handtaget och halvbra modulation. Men som sagt, bra bett.

Nya bromsar.. Vilka?
larsaw sa:
Eftersom att du verkar gilla Guide’ns mjuka modulation borde du kika efter bromsar med liknande egenskaper, typ TRP Quandiem/Slate, Formula Cura, Shimano Zee.
För mera info om hur dom vanligaste bromsarna beter sig, så har https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/ en rätt bra genomgång :)

Om du testar mina Formula Cura så kanske du slutar hänvisa till dom för ”mjuk modulation”... :)

Senast ändrad:
Nya bromsar.. Vilka?
Morrisen sa:
Har också nya XT med 4-kolvs ok. Bra bett men tycker dock dom tar väl långt in på handtaget och halvbra modulation. Men som sagt, bra bett.

Hehe kanske därför jag gillar Shimano ställer alltid in så de biter max när man är närmast styret med handtaget. Jäkligt skönt för en heldags nerförsåkning blir inte lika trött i fingrarna.

Nya bromsar.. Vilka?
jofahjalm sa:
larsaw sa:

Om du testar mina Formula Cura så kanske du slutar hänvisa till dom för ”mjuk modulation”... :)

Hänvisar såklart som nästan alltid till mitt internetcukklande ???
Med ”mjuk” modulation menas väl igentligen linjär modulation, vilket iaf jag tycker är bra! Dock anser visst internet att linjära bromsar ibland blir ”klena” jämfört med dom allra värsta.
Själv föredrar jag lättdoserade bromsar framför ”pinne i hjulet” och Formula Cura verkar vara en alldeles fantastisk kompromiss med fin modulation parat med riktigt bra bett!
Men tydligen inte tillräckligt för vissa eftersom dom (Formula alltså) släppt fyrkolvaren...
Skulle ju igentligen köpt Curas till mitt bygge men smålänningen i mig tyckte det sprang iväg med pengar IOM att jag skulle behöva köpa till matchmaker’s samt att jag hittade Zee’s till bra pris som förvisso är Shimano (dvs ”pinne i hjulet”) men just Zee är lite snällare på den punkten samt något klenare än Saint, vilket är gott nog för mig :)

Tillbaka
Topp