Nya Continental Sport Contact men det blir bara skit!

joergen

Ny medlem
Hörni, ni som har koll!

Har just krängt på nya Continental Sport Contact 32-559 på Nishiki Team:en men det blir bara skitkasst! Jag är för övrigt newbee på det här med däckskrängning...

När jag fått på däcken, pumpat dem och snurrade på dem kunde jag lätt se att de var sjukt ojämna. Jag tänkte att en liten testrepa kunde rätta till saken men det gjorde den inte så jag for hem och släppte ut luften och försökte rätt till däcken. Efter ny pumpning tog jag en lite längre testrepa på kanske en trekvart men det gjorde ingen märkbar skillnad. Däcken är alltså ojämna så tillvida att de normalt skall ha en höjd av kanske 3cm från fälgkanten men att de på en sträcka av ca 30cm bara har en höjd av ca 2-2,5cm.

Till saken hör, antar jag, att de inte hade några smala slangar hemma på butiken så jag fick använda samma slangar som satt i mina 2,1-tums Maxxis-däck. Fråga 1: Kan problemet vara att slangen helt enkelt är för stor?

Dessutom tycker jag det verkar som om däcken är en riktiga måndagsexemplar! Jag upptäckte i butiken att jag kunde se väven på en 5*5mm stor yta. Det verkar dock inte vara något problem. Än. Sedan ser däcken sneda ut och dessutom verkar det vara en massa små gummirester kvar från gjutningen (här GISSAR jag bara att däcken är gjutna). Fråga 2: Kan det vara så att däcken helt enkelt är illa tillverkade?

Fråga 3: Kan det vara så att jag får ge mig till tåls och att däcken däcken behöver "köras in" lite?

Fråga 4: Kan det vara så att JAG är problemet, därför att jag är A) en klåpare, B) en gnällspik?

/Jörgen

jag tycker det är ett under att du fått in slangen i det smala däcket.. min gissning är att slangen är för tjock så att den hamnar i klämm men jag kan ha fel..

skulle montera conti travelcontact och det krävdes såpa på fälgbanden/hjulsidorna och en upp-pumpning till ~90 bar för att de skulle krypa rätt på min Linus-fälgar. Kanske värt att testa.

du kan prova att ha lite mer luft i slangen när du börjar kränga på däcket då är risken mindre att slangen kommer i kläm men å andra sidan kanske d blir omöjligt o kränga med mer luft i en så pass tjock slang..

byt pajasdäcken mot ett par Schwalbe

Marathon Supreme, så feta du får plats med.
Grattis om du kan ta 50-559 - comfort och grepp de luxe.

När man vränger på conti sport contact använder man med fördel såpa eller diskmedel, så att de glider lätt ut till fälgkanten. Nej, de ska inte sitta ojämnt, och de kommer inte att rätta till sig av sig själva, utan du måste se till att de sitter som de ska redan från första början. Dvs innan du börjar pumpa upp dem. När du väl fått upp trycket så sitter de så hårt att du inte kan rucka på dem, så de måste passas in innan.

Fråga: Vad har du för fälgar? Att få dem att sätta sig på ett par dubbelbottnade fälgar är krångligt, att få dit dem på enkelbottnade diton är ett rent helvete.

Men börja med att såpa fälgen, och sedan pumpa utav bara fan (maxtryck, dvs runt 6 bar), så löser det sig kanske. För de är sjukt bra att köra med på asfalt, bra grepp och nästan inget rullmotstånd.

Det verkar gälla för alla Continental. Om man inte använder såpa eller dyl så blir det så skevt att man sitter och studsar på cykeln. Har hänt på Conti Diesel 2.5" (efter flera monteringar) och Vertical(tror jag det är, 2.3").

Monterade ett Fat Albert idag...nice, helt annan grej.

Gör som sturestelben. Fungerade perfekt för mina Schwalbedäck.

Pizza Pete: Inte Speed King och inte mina Sport Contact eller Explorer jag haft heller.

Det låter som det är riktiga klåpare i farten.....

Rätt dimension på slangen är aldrig fel.

Rätta till däcket innan Ni börjar pumpa

Om man behöver tvål och såpa, gör man fel !

Tack för alla tips!

Fälgen är Linus MAX.

Randonörd: Jag släppte ur luften och satt där med mina ömmande fingrar och bände och drog däcken... Men det hände inte mycket.

Jag börjar med rätt slang, det verkar vara rätt ställe att börja.

Tack för hjälpen alla!

/J

Randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man behöver tvål och såpa, gör man fel !

Det beror helt och hållet på vilken fälg däcket ska på. På vissa går det smidigt utan "glidmedel", andra inte.

PerJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla också så fälgbandet inte är för brett
> och ligger upp över kanterna...

Skall kolla men det är jag rätt säker på att det inte gjorde.

/J

Bra påpekande ang. fälgbandet - Är fälgbandet av gummi, och ligger emot kanten på däcket, tar det tvärstopp när däcket ska glida på plats. När man ska kränga på conti sport contact är friktion ren ondska.

För alla er därute som otåligt väntar på resultaten av era gemensamma ansträngningar gällande mina däck vill jag göra en delsummering. Läget är som följer:

Nya slangar (Contineltal Tour 26 32/47-559/597) har inhandlats och monterats. Innan jag pumpade däcken försökte jag återigen bända och dra i däcken så att de skulle glida ut mot kanten. Jag pumpade sedan däcken så hårt att jag kunde cykla till macken och pumpa upp till maxtryck där. Jag pumpade därstädes däcken till sex bar och cyklade hemåt igen. Möjligen blev det NÅGOT bättre men, Sturestelben, du hade tyvärr fel. Det var inte lösningen.

Vad fälgbandet anbelangar så kanske det är lite för brett. Har lite dålig koll på hur brett det skall vara men det går ju upp lite på fälgväggarna, det gör det.

Summa summarum sitter däcken fortfarande inte tillfredställande så nu tänker jag göra det som Randonörd menade var "fel", nämligen använda såpa!

Further bulletins as events warrant!

/J

Cykla till macken på ojämna conti sportisar... Gissar att han väntar med att höra av sig tills han fått skakningarna ur kroppen? ;-)

Jag ber om ursäkt Sture Stelben! Jag menade förstås inte att du hade fel, bara att du inte hade rätt!

Precis tillbaka från macken (Jodå, Smurfox.) kan jag konstatera att det faktikst blev något bättre efter att jag använt såpa men det är förstås fortfarande inte bra. Nu kunde jag i alla fall HÖRA att däcken gled ut till fälgkanten. Det smällde till, liksom. Problemet är väl att det inte gled ut runt hela hjulet... Och nu ligger jag ju på maxtryck och vill inte pumpa mer.

För övrigt orkar jag inte göra om jobbet en gång till idag. Jag tar dock med glädje emot fler sanningar, åsikter, gissningar eller rena lögner i frågan.

Yours truly,
/J

Släpp ut det mesta av luften så du har typ 1-2 bar i, och massera däcket utmed fälgkanten, tryck in det mot centrum så brukar det välbekanta snäppljudet uppstå. Du hade ju tydligen fått till det på delar av däcket. Massera de andra delarna enligt ovan, glöm inte andra sidan också... Lycka till i morrn, eller när du nu får ork att fortsätta. Förstår dig verkligen, det är få saker som är så demoraliserande som mekanik som inte fungerar som man vill.

joergen, jag tror nog att du har fått alla tips som finns att ge ang. att vränga på trilskande contisar. Från och med nu är det nog bara att försöka om och om igen tills det blir rätt.

Om fälgbandet går upp på sidorna så byt det. Förmodligen det som är problemet. Det är inga som helst problem att montera sport contact på linus max-hjul. Har det på pendlarhojen.

Ok, tack för hjälpen hörni! Ger mig på de djävlarna imorgon igen och då med nyvunnen passion och kamplusta!

/J

Jag har själv Continental Sport Contact, inga problem att kränga på, -utan såpa !!!

Du har väl ingen låsmutter på ventilen ?

Kör med samma däck på mina gamla shimanofälgar från 1986, lite tight att kränga på men långt ifrån några problem tyckte jag.

Såpa på fälgen är inte det bästa om du kollar i tråden om
konstiga punkteringar på grund av böjda raceventiler och
släpp från slangen.

Om däcket är såpat så roterar det sedan runt fälgen, och
eftersom inte slangen är såpad så drar däcket med sig slangen.

detta skapar en belastning på ventilen som sedan brister vid
infästningen till slangen, mycket märkliga punkteringar uppstår.

testa att använda något som dunstar istället när ni kränger
på däck.

Handtagen på crossen fick man ju med bensin, efter en stund är
det borta.

Såpan blir också extra hal igen när fukt sedan tränger in
i skarven.

//K

Kebarb: Jag håller med om det att det bör dunsta eller på annat sätt sluta vara halt. Bensin tror jag, dock utan att ha provat, kan skada slangen. Läste i någon annan tråd om någon som använde olivolja men jag har inte vågat testa just för att det knappast kommer sluta vara halt.

Randonörd: Nix, ingen låsmutter. Jag har för övrigt försökt ha så lite såpa (eller spåpavatten egentligen) på som möjligt, just för att jag inser att det knappast kan dunsta ut från däcket. Antagligen har det fört med sig att jag ändå inte har nått ned till fälgbandet med halkan och därför kvarstår problemet. Detta är min nuvarande teori. Skall testa den om en stund.

Jahan A: Problemet är alltså inte att kränga på däcken utan att få dem att glida ut mot fälgkanten.

Bjby: Tack för ditt stöd! Jag känner en ökande beslutsamhet! Skall bara trycka i mig lite pasta med pesto och sedan DJÄVVLAR!

/J

5-56 går också jättebra däcket suger upp överflödigt och resten dunstar får du på fälgen är det bara att tvätta bort. Plus att det blir ingen reaktion när vatten på träffas ute i skogen.

Jag skulle precis börja grina när jag såg inlägget om 5-56.

Jag har lämnat "passion", "kamplusta" och "beslutsamhet" bakom mig; nu är det desperation som gäller. För hela DJÄVLA slanten!

/J

5-56 funkar prima på Conti-problem. Been there, done that! Torka bara bort överflödigt. Om du har fälgbromsar kan du slipa lite lätt efter rengöring för att vara säker att få bort all olja. Om du har skivor, så undvik att det kommer 5-56 på skivorna eller beläggen. Ta en funderare en stund om det inte hjälper. Det brukar lösa sig med en liten paus.

Lycka till!

/Erik

Det har varit uppe redan men...

Fälgbandet får inte vara för brett.
Har du provat med ett riktigt smalt?
Det räcker om det täcker botten på diket så det skyddar slangen från ekrar.
Kan vara värt att prova utan fälgband för att se hur däcket lägger sig.
OBS! Om du cyklar utan fälgband får du punktering. OBS!

Tryker du in ventilen tillräckligt långt när du pumpar i första luften?
Om inte kan slangens förstärkning runt ventilen komma i kläm mellan däckets kanttråd och fälg.

Jag tyckte det kunde vara värt en extra koll.

Och eftersom vi snackar om conti sport contact - Att ersätta fälgbandet med eltejp är sällan någon bra idé, eftersom sådan inte klarar det tryck man kör med i sportcontisarna.

joergen:

Jag tror att det är dax för dig att på lämpligt sätt ritualmörda de där förhäxade däcken så du får sinnesfrid.

bjby: Ditt förslag är redan taget i beaktande...

Innan jag verkställer skall jag dock testa 5-56 och nya fälgband.

Tack alla! Jag är rörd!

/J

Well, SuperApe, för att de beställde däcken och det tog över två veckor att få dem. Dessutom ligger det numera en hel del prestige i detta; även om jag har testat alla ovanstående förslag så MÅSTE det väl vara mig det är fel på..? Man börjar tvivla på sig själv, I'll tell you that much.

/J

PS. Skall slänga mig på cykeln nu för att på Statoil på Frösövägen inhandla en flaska 5-56. DS.

Nu har jag krupit till korset och ringt till affären. Fick veta att det kan vara fel på corden. Tja, om det inte VAR fel på corden så är det sannolikt det nu, efter min behandling... Jag skall titta in imorgon.

Offa och Drifter: 5-56 gav bäst resultat hittills, ehuru icke tillräckligt bra.

bjby: "No option is off the table!" - Dumfan Bush. Stor man...

/J

Erik: Visst bor jag i Östersund (Fornborgen) men jag tänkte titta in på Cykelogen imorgon. Tack ändå!

Skulle det ÄNDÅ inte lösa sig så slår jag gärna en signal.

/J

Tillbaka
Topp