Nya cykeln, kan det rent av bli en Bianchi?

KungJulian sa:
Tjena,
Sitter här och funderar så smått på att överge min HT för att skaffa en snabb FS. Har som så många andra varit inne på en Spark men fick av en kompis frågan om jag kollat på en Bianchi Metanol? Det hade jag förstås inte. Men nu har jag det. Vad säger ni, kan den vara ett alternativ?

https://www.bianchi.com/global/bike...8&categoryIDMaster=344902&bikeIDMaster=345575
Hittar ingen geo i länken, men den ser lite kort och brant ut på bild. Sedan några år är det lång och flack som gäller. ;-) Sparken är rätt bra.

Ser väl ut som vilken godtycklig omodern kinakatalogram som helst med 71 grader HA, non-metric dämparmått, non-boost sving etc. De har inte ens orkat göra en snygg version av den uppenbart kinesiska geotabellen. Dengfu? http://m.dengfubikes.com/index.php?s=/mtbframe.html

Bilagor

• METHANOL FS 29''.jpg
    METHANOL FS 29''.jpg
    129.9 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Var inte meningen att vara en tråkmåns...

Fast Sparken är ju en rätt modern och populär hoj, Bianchin är... ...mintgrön. Eller missar jag nåt? ;-)

Men ok! Provcykla åtminstone ett par hojar för att få en känsla för vad det är vi pratar om. För visst, man kan ju faktiskt trivas bättre på en brant och kort ram. Det vet man inte innan man provat!

Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
För visst, man kan ju faktiskt trivas bättre på en brant och kort ram. Det vet man inte innan man provat!
Det var många som provade på nittiotalet, flera av dem är döda nu.
Ha, ha!

Nu försöker jag faktiskt anlägga en försonande ton här. Du vet, linda in det lite. Men du lägger inga fingrar mellan! :-)

Går lite i samma tankar efter helgens Pearl Izumi. Mycket slätt där förvisso, men jag börjar bli gubbe så de få kilometrarna rötter börjar kännas. :P
Däremot inte ägnat en tanke åt Bianchi utan konstaterar att det är mycket Spark & Epic-varianter bakom stenarna... Sneglar såklart på nån variant av Sparken, men även kisat på Trek, Superior (kör XP939 idag) och lite annat löst rammel från bl.a. CRC.

Man får inga större skador på kroppen av en cykel som inte har senaste årets geometri har jag upptäckt, problemet är väl att hitta nåt man trivs med snarare... Som gammal HT-motionär, vill man har "intelligent" bakdämp eller låsning från styret?

Senast ändrad:
Är helt nybörjare på fs men det verkar som att jag kommer att köra med fjädring bak 99% av tiden .
Helt underbart för en gubbrygg .
Har reglage på styret men använder det väldigt sällan .

M

Manurhin2 sa:
Är helt nybörjare på fs men det verkar som att jag kommer att köra med fjädring bak 99% av tiden .
Helt underbart för en gubbrygg .
Har reglage på styret men använder det väldigt sällan .

M

Med en cykel som har bra länkage behöver man sällan låsa alls.

+1 på öppen fjädring nästan jämnt eller alltid. Stumt må kännas snabbt men det är inte säkert att det faktiskt är snabbare över ett lopp på >2h.

Förutom sprint på asfalt i XCO start och målgång.

Jag gillar Scotts halvlåsta läge.. det bästa av 2 världar... stumt uppför, halvlåst mest hela tiden o helt öppet när det går nedför. Perfekt.
Sixten Fors sa:
+1 på öppen fjädring nästan jämnt eller alltid. Stumt må kännas snabbt men det är inte säkert att det faktiskt är snabbare över ett lopp på >2h.

Förutom sprint på asfalt i XCO start och målgång.

Tillbaka
Topp