Nya däck för trail

Nya däck för trail
Det blir ju alltid en kompromiss mellan olika variabler. Just önskan om ett åretrunt däck som passar både för enklare stigar och tuffare känns som ett ganska vanligt önskemål och det är väl det som är svårt att få till. Att hitta en perfekt lätt torrväders kombo eller riktiga kralliga enduro däck för slask går ju lätt.

Optimalt skulle väl vara tre kompletta hjuluppsättningar med olika typer av däck men vem orkar/har råd med det. Jag har i varje fall skaffat ett till komplett framhjul. På det ena kör jag Dissector 2.4 Maxxterra för stigcykling när det är hyfsat torrt. På de andra DHF 2.5 Maxxgrip som jag kommer använda när jag kör lite mer enduro i tex Källviken eller på hösten när det börjar bli riktigt blött.

Bak har jag kört Dissector Maxxterra 2.4 (sitter nu som framdäck) och just nu kör jag Rekon Dual 2.4. Rekon funkar bra nu när det är hyfsat torrt men är väl inte superimponerad av greppet på blöta rötter, kommer nog lägga på något annat till hösten. Nu hoppas jag att nya Forekaster kan bli en bra kompromiss mellan Dissector och Rekon så slipper jag byta bakdäck. Kommer nog köra Maxxterra.
Rekon Dual funkar för mig utmärkt som bakdäck när det är torrt (29×2.4 EXO WT), så fort det blir blött (och speciellt om det också är lite kallare) blir det såphalt på hällar och rötter... Har efter lite provande landat i samma däck men i 3C MaxxTerra som höst/vårdäck - har fantastiskt mkt bättre våtgrepp (men rullar säkert lite tyngre...).

Tillbaka
Topp