Nya delar till Concorde men är lite osäker

Tjabba!

Jag ska cykla VR nu i sommar och tänkte göra det på en halvgammal, läs helgammal, Concorde som jag kommit över. Cykeln har rullat rätt många VR och är därmed inte i fantastiskt mekaniskt skick. Utseendet är charmigt och går troligtvis helt tvärt emot vad stilpolisen säger men det duger åt mig.

Vevlager "klonkar" en gång varje varv och hjulen "skramlar", det låter som att det ligger grus i hjulen som far runt när jag cyklar.

Cykeln är utrustad genomgående med Shimano 300EX.
Hjul: KinLin HRB50

Enligt Sheldon brown så ska det sitta ett vevlager med längd 113mm(115mm) och detta hittar jag på Rosebikes men kan man lita blint på att det som han skrivit stämmer? Vad innebär det med "(115mm)"?

Jag funderar även på att köpa ett par nya fräscha hjul och har kikat på Shimano WH-R501 som säljs på rose för ett trevligt pris. Jag har inga ambitioner om att nå världselit och vill inte köpa hjul för stora pengen. De gamla hjulen tänkte jag sätta på min pendlare som för tillfället har semivinda stålfälgar.
Är R501 hjulparet man ska köpa för under 1000kr?

Sen undrar jag om ni har några tips och trix för att få cykeln bekvämare, den är inte topmodern med det styret och sin geometri men något borde väl gå att göra? Mina nedre regioner är inte imponerade av mitt intresse för denna sporten :(

CKmwKB0.jpg

n7O3q2T.jpg

Hjulen borde funka fint! Nån annan har säkert koll på om det finns något bättre/annat i samma prisklass.

MEN: Jäklarns vilken go hoj du fått tag på! Och sådär "helgammal" borde den väl inte va? Borde väl va en 80-talare?

crust skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjulen borde funka fint! Nån annan har säkert
> koll på om det finns något bättre/annat i samma
> prisklass.
>
> MEN: Jäklarns vilken go hoj du fått tag på! Och
> sådär "helgammal" borde den väl inte va? Borde
> väl va en 80-talare?

Ja de är rätt många som talat gott om detta hjulpar och för det priset lär det vara svårt att hitta något bättre, tror jag.

Tack! Den är rätt fräsig och jag diggar färgschemat! Kikar man lite närmare så ser man att den är väl begagnad och hade mått bra av en liten polering. Tror att den är från 90-92, Exage 300EX Biopace satt på cyklar under dessa år har jag förstått. Har verkligen inte hittat någon vettig info om cykeln, misstänker att det kan vara en Concorde Europa.

+1 på crust, dvs behåll hjulen, men serva dem
Gör det endera själv, det finns många guider på nätet, eller lämna in det till en cykelmek som får fixa det + vevlagret. Men innan det bör du även mäta kedjeslitaget, om kedjan är sliten behöver TROLIGEN även kassetten bytas, det är enkelt men kräver "specialverktyg".

Övrigt är enkelt att fixa själv;
-Nya däck + slangar, välj BRA däck och så breda som möjligt (bättre för komforten)
-Nya vajrar + höljen
-Ny styrlinda, finns gel-linda/"pads" som höjer komforten

/Håkan

HåkanC skrev:
> +1 på crust, dvs behåll hjulen, men serva dem
> Gör det endera själv, det finns många guider
> på nätet, eller lämna in det till en cykelmek
> som får fixa det + vevlagret. Men innan det bör
> du även mäta kedjeslitaget, om kedjan är sliten
> behöver TROLIGEN även kassetten bytas, det är
> enkelt men kräver "specialverktyg".
>
> Övrigt är enkelt att fixa själv;
> -Nya däck + slangar, välj BRA däck och så
> breda som möjligt (bättre för komforten)
> -Nya vajrar + höljen
> -Ny styrlinda, finns gel-linda/"pads" som höjer
> komforten
>
>
> /Håkan

Hjulen som sitter på nu har fått nytt fett i lager så det borde vara något som far runt i fälgen. I samband med nya hjul tänkte jag även köpa ny kassett samt kedja, känns som att det kan vara skönt med fräsch drivlina.

-Har ett par GP4000s samt nya slangar liggandes som jag tänkt sätta dit men dragit ut på det iom att jag inte bestämt mig för nya hjul ännu.
-Vajrar+höljen kommer jag fixa
-Styrlindan som sitter där är ny och ganska bekväm, får se om jag kanske byter den.

En punkt som är lite oroväckande är sadeln, är inte riktigt överens med den. Sadlar är väldigt personligt har jag förstått, får nog provcykla ett par för att hitta något som fungerar eller bara hitta någon på rea och nöja mig.

HåkanC skrev:
> Du verkar vara på rätt spår.
> Hoppas att du hittar en sadel som passar dig.
>
>
> /Håkan

Hoppas det, är helt grön när det kommer till cykelsport.
Tack för din input! :)

Strunt i eventuella stilpoliser som måste motivera sina 30 000+ cyklar ;) jag skulle vilja säga att just 92 är ett mkt bra år rent allmänt! Såväl jag som flera av mina cyklar är från det året. Inget fel på oss, trots lite skav.

När det gäller vevlager bör du kolla dels axellängden 115mm. Men också gängan. Är det tex fransk gänga så blir det hela lite mer komplicerat. Men det står angivet på vevlager med små siffror som indikerar gängning/tum etc. Du kan ha italiensk gänga (alltså inte den mest vanliga standarden men inte heller den mest ovanliga). Men googla och kolla vad det står på vevlagerkopparna.

Om du tar hjulet i handen, håller i själva hjulaxeln och snurrar hjulet så känner du hur dåliga de är. Jag har varit med om hjul jag inte med handkraft kan dra runt och andra som krasar och tar emot vid vissa delar av varvet. Tycker du att de snurrar fint nog och om du inte hör ljud från naven sitter nog problemet någon annan stans. Tuta o kör om de rullar gott nog.

Förr eller senare vill du nog ha reglage på styret men tills dess: cykla, njut och plöj inte många tusen kronor på cykeln innan du vet vad du gör:)
Jag cyklade mina första år på en liknande hoj, de ska inte underskattas!:)

Jonatan F skrev:
> Strunt i eventuella stilpoliser som måste
> motivera sina 30 000+ cyklar ;) jag skulle vilja
> säga att just 92 är ett mkt bra år rent
> allmänt! Såväl jag som flera av mina cyklar är
> från det året. Inget fel på oss, trots lite
> skav.
>
> När det gäller vevlager bör du kolla dels
> axellängden 115mm. Men också gängan. Är det
> tex fransk gänga så blir det hela lite mer
> komplicerat. Men det står angivet på vevlager
> med små siffror som indikerar gängning/tum etc.
> Du kan ha italiensk gänga (alltså inte den mest
> vanliga standarden men inte heller den mest
> ovanliga). Men googla och kolla vad det står på
> vevlagerkopparna.
>
> Om du tar hjulet i handen, håller i själva
> hjulaxeln och snurrar hjulet så känner du hur
> dåliga de är. Jag har varit med om hjul jag inte
> med handkraft kan dra runt och andra som krasar
> och tar emot vid vissa delar av varvet. Tycker du
> att de snurrar fint nog och om du inte hör ljud
> från naven sitter nog problemet någon annan
> stans. Tuta o kör om de rullar gott nog.
>
> Förr eller senare vill du nog ha reglage på
> styret men tills dess: cykla, njut och plöj inte
> många tusen kronor på cykeln innan du vet vad du
> gör:)
> Jag cyklade mina första år på en liknande hoj,
> de ska inte underskattas!:)

Blev bara nya däck och ett vevlager, hjulen får rulla vidare. Sparar pengarna till en ny cykel istället :)
Ska nog peta dit nya bromsvajrar och höljen också.

Nya bakhjul har 130mm breda nav, medan din troligtvis har 126mm.

Jag hade Shimano WH-R501-hjul på min cykel från fabrik, men de bytte jag för de flexar alldeles för mycket. Kan inte rekommendera dem.

Cool cykel, med för den tiden tidstypisk färgsättning.

Tillbaka
Topp