Nya Deore överger elektroniken men får Shadow ES

Wiciman

Aktiv medlem
Uppdaterade Deore-serien lanserades nyss:

"
Shimano's Deore group has long been the brand's bread and butter offering, targeting solid performance at a reasonable price. That shifted a bit last year with the release of the wireless Deore Di2 group, pushing the prices higher in pursuit of new-age tech. Today's launch brings things back to where Deore is meant to be, with a cable-actuated drivetrain and updated brakes.
"

Nyfiken på skillnaden mellan "nya" Shimano Shadow ES och den tidigare versionen Shadow+. Någon med erfarenhet som kan sprida lite ljus? ES har väl suttit i XTR sedan ett tag tillbaks?

1781515881212.webp

1781515492845.webp

1781515441904.webp

Mer info från Shimanos webb.

Senast ändrad:
M7200/7230 saknar clutch i den designen och ser man recensionerna på xt di2 så medför det avsevärt mycket mera chainslap och oljud. Trist tycker jag med fem cyklar med SLX-bakväxel.

Ja, lite märkligt att dom tar bort clutchen på mekaniska växlar. På elväxlar förstår jag att det skulle dra för mycket på batteriet, men på mekaniska är det ju inget problem. Och så multi-release på deore. 😔
Och ingen mid cage för 45 kassett. Gnäll Gnäll. 😆

Hmm, hur tror vi detta påverkar landsväg och grusgrupperna? Alla är inte helt sålda på elväxlar ju. Finns det en chans att vi även får se nya Ultegra och Dura Ace med vajerväxling framåt utöver Di2-varianterna? Elektronisk växling är här för att stanna, absolut, men hoppas att det släpps varianter med traditionell vajer också.

Ja, lite märkligt att dom tar bort clutchen på mekaniska växlar. På elväxlar förstår jag att det skulle dra för mycket på batteriet, men på mekaniska är det ju inget problem. Och så multi-release på deore. 😔
Och ingen mid cage för 45 kassett. Gnäll Gnäll. 😆
Mid/short cage har ju bara funnits på XT och uppåt tidigare med. Tyvärr. Det är också vad jag förstått där den nya lösningen med fjädrar istället för clutch faktiskt funkar bra eftersom hävarmen är kortare.

Men då utgår SLX nu då? 7000-serien har varit det tidigare och serien har delvis försvunnit från deras hemsida.

Nja, namnet ändras till Deore, tillsammans med 6000-serien. Logiken har nästan helt försvunnit hos Shimano nuförtiden. Jag är dock nöjd att de uppdaterade Deore, tidigare skrevs det att Cues skulle tar över.

Tillbaka
Topp