Nya Garmin Edge Explore

Nya Garmin Edge Explore
Den fungerar säkert bra sålänge du gör rutterna själv.

Att den ska kunna navigera längs stigar har jag svårt att se, för de klarar ingen av garmins enhter.

Nya Garmin Edge Explore
marr sa:
Den fungerar säkert bra sålänge du gör rutterna själv.

Att den ska kunna navigera längs stigar har jag svårt att se, för de klarar ingen av garmins enhter.

Ja, tänker fixa rutt via exempelvis Gpsies och föra över till Edge Explore. Slipper jag stanna och kolla mobilen så ofta som nu.. mer fokus på cyklingen i ny/okänd terräng.
https://m.gpsies.com/createTrack.do

Senast ändrad:
Nya Garmin Edge Explore
Hur många funktioner har edge 1030 som inte denna har? De ser ju likadana ut? Tänker om man kan använda en edge explore likagärna som en 520? Eller har en 520 fler träningsfunktioner?

Nya Garmin Edge Explore
cykloton sa:
Hur många funktioner har edge 1030 som inte denna har? De ser ju likadana ut? Tänker om man kan använda en edge explore likagärna som en 520? Eller har en 520 fler träningsfunktioner?

1030 är större, men ja nästan för stor.

Sen saknar explore, stöd för effektmätning, strava live segments och nått annat.

Jag hade definitivt köpt explore istället för 1030. Men nu har jag 1030.

Nya Garmin Edge Explore
Senast ändrad:
Nya Garmin Edge Explore
marr sa:
cykloton sa:

Sen saknar explore, stöd för effektmätning, strava live segments och nått annat.

Jag hade definitivt köpt explore istället för 1030. Men nu har jag 1030.

Barometer för höjdmätning saknas, lite tråkigt.

Nya Garmin Edge Explore
Senast ändrad:
Nya Garmin Edge Explore
Classe75 sa:
Kincop sa:
Nån som förstått hur väl denna fungerar att följa rutter i skog/terräng?
DC Rainmakers test är bara utanför skog..
https://www.dcrainmaker.com/2018/07/garmin-edge-explore-review.html
Om nu inte Garmin har byggt in NRTK-GNSS i den så hamnar noggrannheten/ mätosäkerheten, som vanligt, i runda slängar på 10-50m beroende på omgivningen. Om det räcker så fungerar den säkert ypperligt för ändamålet.

Vilka gps-enheter har NRTK-GNSS ?

Nya Garmin Edge Explore
Kincop sa:
Classe75 sa:
Kincop sa:
Om nu inte Garmin har byggt in NRTK-GNSS i den så hamnar noggrannheten/ mätosäkerheten, som vanligt, i runda slängar på 10-50m beroende på omgivningen. Om det räcker så fungerar den säkert ypperligt för ändamålet.

Inga som har gemene man som tänkt slutkund, mig veterligen. Brukar börja på 60 k kr så det är ju inte intressant i sammanhanget. Dock finns det en övertro på GPS/GNSS och dess positionsnoggrannheten. Det var dit jag ville komma.

Nya Garmin Edge Explore
Classe75 sa:
Kincop sa:
Classe75 sa:
Kincop sa:

Inga som har gemene man som tänkt slutkund, mig veterligen. Brukar börja på 60 k kr så det är ju inte intressant i sammanhanget. Dock finns det en övertro på GPS/GNSS och dess positionsnoggrannheten. Det var dit jag ville komma.

Det tillförde ju väldigt mycket...

Skulle säga att mina garmins oftast ligger inom 2-5 ibland 10m. Typ att man cyklar på fel sida vägen eller så.
Verkar inte skilja väldigt mycket i skogen heller.
Det med edge 1030 och fenix5. (fenixen använder jag med gallileo)

Senast ändrad:
Nya Garmin Edge Explore
marr sa:
DSC_7611_thumb.jpg

"Left to right: Edge 1030, Edge Explore, Edge 520 Plus, Edge 520"

(Explore verkar vara onödigt tjock)
DSC_7613_thumb.jpg

marr sa:
"there’s a bunch of features that aren’t there compared to an Edge 1030. It’s gonna be tough to list every little bit of nuanced ones, but here’s the key ones:
– No Strava Live Segments support (but you can upload to Strava and use Strava Routes App)
– No Power meter support (or power meter metrics like TSS/NP/IF)
– No structured workout support (meaning, download structured workouts like intervals to the unit)
– No advanced FirstBeat driven training load or related metrics (including FTP or VO2Max)
– No activity profiles (differing profiles for different ride types like mountain biking vs road riding)
– No WiFi sync (probably doesn’t matter much)
– More limited custom data pages (you can only have 2 custom pages, but they are fully customizable)
– No Varia display (and thus, no extended display mode for certain watches)
– No barometric altimeter (GPS based, plus post-upload altimeter correction)
"

Bilder och text från: https://www.dcrainmaker.com/2018/07/garmin-edge-explore-review.html

/Håkan

Nya Garmin Edge Explore
HåkanC sa:
marr sa:

marr sa:
"there’s a bunch of features that aren’t there compared to an Edge 1030. It’s gonna be tough to list every little bit of nuanced ones, but here’s the key ones:
– No Strava Live Segments support (but you can upload to Strava and use Strava Routes App)
– No Power meter support (or power meter metrics like TSS/NP/IF)
– No structured workout support (meaning, download structured workouts like intervals to the unit)
– No advanced FirstBeat driven training load or related metrics (including FTP or VO2Max)
– No activity profiles (differing profiles for different ride types like mountain biking vs road riding)
– No WiFi sync (probably doesn’t matter much)
– More limited custom data pages (you can only have 2 custom pages, but they are fully customizable)
– No Varia display (and thus, no extended display mode for certain watches)
– No barometric altimeter (GPS based, plus post-upload altimeter correction)
"

Bilder och text från: https://www.dcrainmaker.com/2018/07/garmin-edge-explore-review.html

/Håkan

Den saknar inget jag hade saknat :p

Nya Garmin Edge Explore
marr sa:
Classe75 sa:
Kincop sa:
Classe75 sa:
Kincop sa:

Skulle säga att mina garmins oftast ligger inom 2-5 ibland 10m. Typ att man cyklar på fel sida vägen eller så.
Det kanske det inte gjorde.
Men om man nu har detta här med mätteknik och dess felkällor som profession så är det svårt ibland att inte försöka upplysa lite. Oftast duger ju grejerna till det det är tänkt till.

Nya Garmin Edge Explore
Classe75 sa:
marr sa:
Classe75 sa:
Kincop sa:
Classe75 sa:
Kincop sa:

Det kanske det inte gjorde.
Men om man nu har detta här med mätteknik och dess felkällor som profession så är det svårt ibland att inte försöka upplysa lite. Oftast duger ju grejerna till det det är tänkt till.

Fast att börja prata om prylar som inte alls har saken med att göra? Slänga sig med lite coola förkortningar och sånt. Hippt.

Nya Garmin Edge Explore
Nämentitta vad jag hittade en tråd :)
Men det var via Google inte forumets sök, skumt!
Hade inte mina goggles på

Är det ngn som använder denna idag? ja eller i går eller i morgon eller någon annan dag?

Nya Garmin Edge Explore
Älskar den, stor och tydlig karta. Använder för pendlig bara för att logga mil samt helgernas långturer. För mig är det ganska uppenbart, ska man ha till en seriös träning/satsning med watt och exakta prestationer är detta fel. Tycker man om att cykla för att komma ut och få motion samt upptäcka ställen man inte varit på innan och tex bikepacking är den svårslagen, har iofs inte testat så många andra men hittar verkligen inget att klaga på. Möjligtvis som ovan nämnde med batteritiden, man klarar precis en 10-12 mil i lagom tempo. Om man ska längre så går det smidigt att ladda under färden med powerbank i en topprörsväska, behöver aldrig ens montera av den från fästet.

Tillbaka
Topp