Nya gravelhjul till bror

InlineOla

Aktiv medlem
Nya gravelhjul till bror
Hej,

Som min brors chefsmekaniker o allmänna bollplank i cykelfrågor har jag fått en massa frågor om nya hjul till hans gravel.

Jag är rätt nollad på det området så ni får gärna hjälpa till. Han vill ha zipp-hjul o det har jag väl ingen direkt åsikt om.

Fråga 1. Zipp 303 vs 404? Tjänar man på den högre fälghöjden på en gravel eller det blir mest stötigt? Han brukar kunna ligga runt 30km/h i snitt på grusvägarna om det spelar roll.

Fråga 2. Inre fälgbredd? Jag har hängt med hyfsat i bredddiskussionen vad gäller landsväg men inte gravel. Jag hade gått på 25mm innerbredd hellre än 23, åsikter om det? Nya zipparna är ju asbreda men innermått på typ 30mm så 23 känns rätt old school, 25 kanske hyfsat up to date(?)

Tack allesammans!

Nya gravelhjul till bror
Hej,

Som min brors chefsmekaniker o allmänna bollplank i cykelfrågor har jag fått en massa frågor om nya hjul till hans gravel.

Jag är rätt nollad på det området så ni får gärna hjälpa till. Han vill ha zipp-hjul o det har jag väl ingen direkt åsikt om.

Fråga 1. Zipp 303 vs 404? Tjänar man på den högre fälghöjden på en gravel eller det blir mest stötigt? Han brukar kunna ligga runt 30km/h i snitt på grusvägarna om det spelar roll.

Fråga 2. Inre fälgbredd? Jag har hängt med hyfsat i bredddiskussionen vad gäller landsväg men inte gravel. Jag hade gått på 25mm innerbredd hellre än 23, åsikter om det? Nya zipparna är ju asbreda men innermått på typ 30mm så 23 känns rätt old school, 25 kanske hyfsat up to date(?)

Tack allesammans!
303 FC är prisvärda. Gillar verkligen stödet däcksidorna får med 25 mm hookless. Kan köra något lägre tryck med mina hookless jämfört med mina hooked med samma inre fälgbredd.
Skulle vara skoj att prova de nya 303 med den extra breda fälgen, men de sticker iväg lite i vikt.
303 FC säger jag, för jag är så nöjd med mina.

Nya gravelhjul till bror
Bror sa 303 fc var slut överallt men visst är det dessa som avses?
303 FC är prisvärda. Gillar verkligen stödet däcksidorna får med 25 mm hookless. Kan köra något lägre tryck med mina hookless jämfört med mina hooked med samma inre fälgbredd.
Skulle vara skoj att prova de nya 303 med den extra breda fälgen, men de sticker iväg lite i vikt.
303 FC säger jag, för jag är så nöjd med mina.

Bror sa 303 fc var slut överallt men visst är det dessa som avses? Det är inga gamla out of date hjul i länken?

Nya gravelhjul till bror
Betänk att Zipp´s hjullager suger rejält.
Mina 303 Firecrest käkar bakhjulslager oavsett lagerfabrikat.
Bytte lager till säsongsstart (SKF) och de är redan slut samma sak förra året.
Kör knappt i regn och tvättar med servetter mestadels.
Har ägt ca. 20 st hjulpar och aldrig haft sådana problem förut.
Min lbs där köpte hjulen säger att det är ett känt problem med Zipp´s hjullager och det faller så klart inte under någon garanti.

Nya gravelhjul till bror
Min lbs där köpte hjulen säger att det är ett känt problem med Zipp´s hjullager och det faller så klart inte under någon garanti.
Även dom "nya" modellerna alltså, intressant.

Nya gravelhjul till bror
Låter som dåliga toleranser i själva navet?

Nya gravelhjul till bror
700mil gravel i ur och skur på mina 303 Firecrest och bytt lager bak 3 gånger. Två av dem inte nödvändigt utan glappet var växelörat som inte var spänt, fram en gång. även spräckt en bakfälg på ett CX rejs, bombade in i en trottoar kant med lite luft i bakhjulet så klantigt misstag, 5 dagar senare ny bakfälg av Zipp på garanti! Super nöjd med dem och skulle jag köpt hjul idag hade det blivit dem.

Sista 2-3 veckorna kört 303 XPLR som nya cykeln kom med. Sköna hjul men som nämnts så är vikten lite högre pga innerbedden/profilen. Inte helt klar med utvärdering och om jag ska köra på dem eller Firecrest hjulen. Man märker dem skjuter på fart på ett annorlunda sätt och ser för jäkla coola ut när man stannar för fika och just nu endast att dem är coola som gör jag kör med dem ?

Nya gravelhjul till bror
Finns någon nyare version med lite glittrigare dekaler, men jag vet inte om det är något mer som är ändrat på dem.
Denna variant: https://www.bike-discount.de/en/zipp-303-firecrest-force-disc-tubeless-sram-xdr-wheelset
Är väl en variant där de anpassat dekalerna till den nya versionen av Srams växelgrupp Force AXS.
"Optically matching decal to the current SRAM Force group"

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp