Nya hjul fun works n-light/tune race 2.0

Jag har bra nya hjul med nav från funworks. Än så länge supernöjd. Snygga, lätta och tickar lagom högt. Återstår o se hur dom är i långa loppet dock.

Jag skulle ta de från tunesverige då jag vet att det är bra nav och så har jag sett (på tunesveriges instagram) att de säljs för 5999 kr månaden ut. Känns prisvärt.

Kört en sommar på n-light och ztr crest nu. Mycket nöjd, ett par tusen billigare än tune då jag beställde, så för mig var det givet.

Känns ju mest lockande att köpa fun works med tanke på priset och vikten. Men man vet ju vad man får ifrån tune. Det är ju ett säkert kort. Kommer förmodligen inte sova inatt ?

Funworksnav är, väl ett ganska säkert kort?
Sök runt lite så får du se. Jag har två uppsättningar (ena är det nya "one" och andra det vanliga n-light) med typ 100 respektive 300+ mil på utan minsta bekymmer.
Crest på båda (köper du tune så kränger dom väl fortfarande på dig gamla crestfälgen, den nya heter mk3) men mk3 på det senaste.

Vikt= 1517g / 1523g med body och skit har jag för mig.

Pris hem till dörren strax över 4000. 4440?

Hade valt Tune alla dagar, bra kvalitet på de naven. och hjulen, haft ett par 27,5" på en stigcykel innan

Har kört Funworks n-light i några år på skogshojen (men med Pacenti TL28). De har gjort sitt jobb, lagren som sitter i är inga höjdare med de går ju att byta. Ångrar dock lite i efterhand att jag inte gick på DT240S istället, utan att jag är missnöjd med mina Funworks. När jag köpte hjulen (hösten 2013) skiljde det sig inte jättemycket i pris och DT Swiss-naven är väl lite robustare kanske (låter bättre illafall). Värt att nämna att jag inte är något är något kraftmonster som pressar naven till bristningsgränsen dock.

Själv skulle jag efter flertalet Funworksnav inte välja den vägen igen, verkar vara enorm kvalitetsskillnad från nav till nav.

DT, Hope, Tune med flera är ett bättre kort trots högre inköpspris.

Vill ni åt billigare byggen så skulle jag gå på Novatec istället.

Tillbaka
Topp