nya hjul och kassett, kassett snurrar inte längre

cubefritzz

Aktiv medlem
Har skaffat nya 29 tum mtb fälgar, har satt på sram kassett. När hjulet inte är fast i cykelramen snurrar kassetten som den skall när man trampar baklänges. När de sitter fast i ramen så går det knappt att snurra kasseten baklänges. Vad har jag missat? Me de gamla hjulen fungerar allt.

Har skaffat nya 29 tum mtb fälgar, har satt på sram kassett. När hjulet inte är fast i cykelramen snurrar kassetten som den skall när man trampar baklänges. När de sitter fast i ramen så går det knappt att snurra kasseten baklänges. Vad har jag missat? Me de gamla hjulen fungerar allt.
Gissar att du inte skruvat på kadetten helt så den går i ramen. Kan vara sjukt trögt. Finns flera trådar om samma problem.

ändhylsorna sitter på som de skall. kasetten har jag skruvat på som man skall. Ändhylsorna tar i ramen som de skall. kasetten tar inte i ramen. Vad missar jag?

Går det att snurra kassetten bakåt för hands när hjulet sitter i ramen eller är det stopp även då?

Och som vanligt:
En bild säger mer än tusen ord.

0F43F14A-16EA-49C8-BCBA-3B4E3270361A.jpeg
jag har hittat problemet.Hubb till vänster med blå text har en kant längst ner som hubb till höger inte har. Den med blå text
är helt ny som följde med hjulen. Den till höger är min gamla som fungerar perfekt men som inte låser kasetten. Perfekt. ? Problemet är äntligen löst. Stort tack till alla som orkat bry sig om mitt lilla problem. ?

Bilagor

• B717BA67-F7E8-4C48-AB00-0A5A86EE656A.jpeg
    B717BA67-F7E8-4C48-AB00-0A5A86EE656A.jpeg
    649.1 KB · Besök: 93
  • C9C10A6D-8248-4F41-82F9-632A0FCF7BB0.jpeg
    C9C10A6D-8248-4F41-82F9-632A0FCF7BB0.jpeg
    652.9 KB · Besök: 98
Visa bilaga 607371jag har hittat problemet.Hubb till vänster med blå text har en kant längst ner som hubb till höger inte har. Den med blå text
är helt ny som följde med hjulen. Den till höger är min gamla som fungerar perfekt men som inte låser kasetten. Perfekt. ? Problemet är äntligen löst. Stort tack till alla som orkat bry sig om mitt lilla problem. ?
En undran: har du köpt ett boost nav och satt det på en ram som inte har boost?

Att den gamla "huben" fungerar med det nya navet är nog mer tur än skicklighet. Lika mycket standard som att köpa nav till bilar = ingen standard.

Visa bilaga 607371jag har hittat problemet.Hubb till vänster med blå text har en kant längst ner som hubb till höger inte har. Den med blå text
Risken är att din ”frihjulsmekanism” är dåligt tätad nu.

jag hade dtw swiss innan med dtw swiss hub. Köpte nya dtw swiss hjul med medföljande hub som inte fungerar med sram kasettt då den blir helt låst. Satte då på min gamla dtw swiss hubb från min gamla dtw swiss hjul på det nya och det fungerar. Allt är tätt. Skulle vilja påstå att det är tätare nu än innan. Storleken på kuggen som sitter mellan hubben är lika stor som på den gamle och likaså fjädern.

Shot in the dark: De skivor/distanser som separerar kassettens "klingor", sitter de i rätt ordning?
Ännu darkare: Sitter snabbkopplingens fjädrar som de ska?

så vi vet vad tråden handlar om när ts sedan vill ta bort den....

.

jag hade dtw swiss innan med dtw swiss hub. Köpte nya dtw swiss hjul med medföljande hub som inte fungerar med sram kasettt då den blir helt låst. Satte då på min gamla dtw swiss hubb från min gamla dtw swiss hjul på det nya och det fungerar. Allt är tätt. Skulle vilja påstå att det är tätare nu än innan. Storleken på kuggen som sitter mellan hubben är lika stor som på den gamle och likaså fjädern.
.

Hade ett liknande problem en gång och då var det en intern distans som saknades i bodyn. Då pressas kullagren vilket saktade ned kassetten på det sätt du beskriver. Så se om den cylindriska spacern är på plats.

Hade ett liknande problem en gång och då var det en intern distans som saknades i bodyn. Då pressas kullagren vilket saktade ned kassetten på det sätt du beskriver. Så se om den cylindriska spacern är på plats.
hittade ingen spacer och det följe inte heller med. Så förmodligen är der detta som är problemet. Var köper man en sådan spacer?

Kan du ha fått fel body, en som ska vara till Ratchet LN i st f vanlig ratchet-?

Visa bilaga 607814
både min gamla och nya ratchet har exakt samma dimensioner uttöver den del som går in mot de små aluminiu
dreven. Även dreven är identiska som de gamla och likaså fjädern. Det är endast själva body som beter sig konstigt. Skall kolla nya boddyn igen och se vad felet kan vara.

både min gamla och nya ratchet har exakt samma dimensioner uttöver den del som går in mot de små aluminiu
dreven. Även dreven är identiska som de gamla och likaså fjädern. Det är endast själva body som beter sig konstigt. Skall kolla nya boddyn igen och se vad felet kan vara.
Såg nu att det står Ratchet LN på din bild på nya bodyn, vad är det för hjul?

Såg nu att det står Ratchet LN på din bild på nya bodyn, vad är det för hjul?
det är;
DT Swiss H 1900 Spline Ratchet Wheelset 29" 30mm 15x110mm/12x148mm CL SRAM XD

kollade precis en gång till på mina. Ja, jag har sram xdr och har fått fel body med hjulen. Den som följde med var xd LN. Kollade andra bilder precis och de skiljer på sig. Dock stod det inget om att det var LN när jag beställde hjulen utan endast XD. Utgick då från att de passade, vilket jag nu vet att det inte gör.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp