Nya hjul till vintage racer.

carash

Ny medlem
Ambrosia-tubfälgen till min hoj sprack i höstas. Nu tänkte jag köpa nya hjul inför våren. Det är en pendlingscykel som jag önskar hålla snygg och stilren och jag söker därför kanttrådshjul där hållbarhet prioriteras framför lätthet. De ska dessutom inte helst inte vara raceiga (solfjädersekrad, platta ekrar etc) då det är en vintageracer.

Riktpris runt 2000:- paret.

Så här ser cykeln ut: http://media.photobucket.com/image/wilier triestina 1983/velosniper/Wilier_full.jpg

På poisonbikes.de kan du bygga ett par med Mavic Open Profälgar, Shimano 105 nav (fast baknavet var svart), DT Comp ekrar och silvriga mässingsnipplar för €185, dyrare med Ultegra fast det kanske är silvrigt?

Funkar det med en modern body eller är den typ femväxlad? Fast det kanske är samma bredd, vad vet jag?

Om hojen är från -83 så har du 126mm bakaxel, 105-naven har dagens standard 130mm. Stålramar går iofs att bända isär o trycka in bakhjulet men risken är att anspänningen på naven gör att lagrerna börjar krångla i förtid.

Edit: > men risken är att anspänningen på naven gör
> att lagrerna börjar krångla i förtid.

Bara baknavet då...

Senast redigerad av en moderator:
Fast det är väl en frikrans på den där och inte kassettnav? Gå till Cykelstallet/Servicedepån på Scheelegatan (i Sthlm) och köp nya, fast från ett gammalt lager, Ambrosiofälgar. Är cykeln från -83 med Campagrejer matchande din bakväxel håller baknavet säkert för många mil till.

Skulle ramen lägga en anspänning på navet som överstiger den anspänning snabbkopplingen ger i låst läge, bara för att man har 126mm bredd mellan dropoutsen och 130mm på baknavet? Vi talar om att bända isär ramen 2mm på vardera sida. Hmmm...

Kan inte tyckas så. Allt jag har att komma med är att jag gjort det ca sex gånger på div olika cyklar. Vid två tillfällen tycker jag mig att det börjat bli kinkigt för tidigt.

Så på den där sidan kan jag alltså bygga hjulet custom? Kan inte tyska så kom inte särskilt långt när jag klickade runt. Kan man i så fall 126 nav än i dag eller är de helt utfasade?

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> På poisonbikes.de kan du bygga ett par med Mavic
> Open Profälgar, Shimano 105 nav (fast baknavet
> var svart), DT Comp ekrar och silvriga
> mässingsnipplar för €185, dyrare med Ultegra
> fast det kanske är silvrigt?
>
> Funkar det med en modern body eller är den typ
> femväxlad? Fast det kanske är samma bredd, vad
> vet jag?

carash skrev:
-------------------------------------------------------
> Så på den där sidan kan jag alltså bygga
> hjulet custom? Kan inte tyska så kom inte
> särskilt långt när jag klickade runt. Kan man i
> så fall 126 nav än i dag eller är de helt
> utfasade?

Jopp, där kan man göra det, man kan kontakta http://www.cnc-bike.de och få dom att bygga hjul, http://www.actionsports.de har oxå hjulkonfiguratorer men jag tror inte att någon har 126mm's nav om jag ska vara ärlig, tror mest att dom fokuserar på modernare saker. Dock kanske det finns någon webbshop som har det men det har jag ingen aning om.

Jag kommer att köpa ett customhjulpar från poisonbikes till min CX tänkte jag, löjligt billigt ju..

Tillbaka
Topp