Nya hjul

shibo

Medlem
Nya hjul
Hej,
Funderar på uppdatera min cannondale supersix evo ( köpt i höstas) med ett par nya hjul...
Vad ska jag tänka på? Värt det eller ska man satsa på en helt ny hoj?
Vad jag förstår kan man köpa saker billigare i Tyskland... någon som har koll?
Tacksam för tips...

Nya hjul
Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att få för svar med en så luddig frågeställning. Vad är ditt användningsområde, aero högprofil för plattåkning eller något superlätt för klättring? Är budgeten 5000, 10000, 20000, 30000…?

Nya hjul
shibo sa:
Hej,
Funderar på uppdatera min cannondale supersix evo ( köpt i höstas) med ett par nya hjul...
Vad ska jag tänka på? Värt det eller ska man satsa på en helt ny hoj?
Vad jag förstår kan man köpa saker billigare i Tyskland... någon som har koll?
Tacksam för tips...

Zipp 404 NSW - snabba och lätta allround hjul.

Nya hjul
Mmm lite tydligare skall jag försöka vara...
Cyklat knappt ett år och fick lite blodad tand på VR och funderar på att förbättra mig till sub10 (nu på 11ish men fick hålla igen p.g.a sällskap)
rör mig i södra Halland/nv Skåne så det är ganska platt men typ 500-1000 hm på en runda över typ 70km blir det väl beroende på var...
Lite allround mao.
Budget beror på... 10' är i övre marginalen tror jag men sånt får man fundera på...

Vad är fördel med vad? Hur mycket gör hjul i förhållande till att köpa allt nytt??

Nya hjul
Iom att cykeln är så pass ny, så är det givet att hjul för 5-10k ger mest pang för pengarna. Att sälja den du har begagnad och lägga på 10k för en ny, ger dig högst troligt typ samma cykel som du har fast 1 årsmodell nyare. Dvs pengarna i sjön.
Så, satsa på nya hjul!

Nya hjul
Jag har en uppsättning Scope 29” carbon att sälja.
Boost och med Mezcal däck
Sitter X0-1 kassett på också.
Sakerna har rullat Cupen i Skövde och Falun.

Nya hjul
Så baserat på era tips och läsning tänker jag ett karbonhjul ( hyfsat lätt varje fall) med ca 40mm fälg med fälgbroms...

Vad rekommenderar ni "bang for buck"
Prisintervall 5'-15000 helst inte över 10'...

Nya hjul
Kör själv på ett par Dura Ace c24 (9000). Riktigt nöjd även om jag inte har så mycket att jämföra med på landsväg. Ruskig skillnad mot mina Mavic Askim Race som min cykel kom med iaf.

Tror de låg på runt 9k nya då men letar du lite så dyker det säkert upp några billigare. Vet att XXL hade dem tidigare och de var då inkluderade i deras 25% på allt, kompisdagar eller vad de kallar det.
Vill minnas att den senaste modellen heter 9100 (?) men vill oxå minnas att det inte är så stora skillander på dem. Någon får rätta mig om jag hr fel.

Nya hjul
Om det enda målet är att komma under 10h så behöver du inte byta ngn ting (10h är ju inte en supersnabb tid). Träning och framförallt en bra klunga så är du hemma. Kommer säkert i o f s bli lättare med bra hjul men jag tror du får mer utväxling på att köra vinterträning på en trainer. Cyklisten gör mer skillnad än cykeln.

Nya hjul
Jay Jay sa:
Om det enda målet är att komma under 10h så behöver du inte byta ngn ting (10h är ju inte en supersnabb tid). Träning och framförallt en bra klunga så är du hemma. Kommer säkert i o f s bli lättare med bra hjul men jag tror du får mer utväxling på att köra vinterträning på en trainer. Cyklisten gör mer skillnad än cykeln.

Jag är inte så orolig för träningen, den här jag hyfsat koll på... mer att komma i bra klungor... får se om jag har någon kompis jag lyckas lura med mig...
Men att få lite fördel av bra däck och att det är kul med nya prylar är en faktor...

Nya hjul
Ingen som ska fråga vilken evo han har?
Finns ju allt från billiga Mavic med simpla nav till högprofil Mavic med bra nav och Cannondales egna mellanhöga kolhjul.¨

Men annars håller jag med om det här med träning och grupp - och oavsett vad Håkan säger så måste man ju upp lite fart för att vettiga hjul ska göra någon större skillnad..

Men varför inte ett par billiga Fulcrum Quattro så man får känna vad bra nav och lite högre profil på fälgen gör.
Fast vill man ha fem millimeter till och bli av med tre hekto så finns det ju även dyra Fulcrum Quattro :-)

Nya hjul
Supersix evo
Rims:Mavic Aksium WTS
Hubs: Mavic Aksium
Spokes: Mavic Aksium

Förslag utifrån detta?
Ni skrev tidigare att jag inte cyklar tillräckligt snabbt för att det skall vara värt att uppdatera... Hur skall jag tänka här? Cyklar oftast solo och ligger i regel 28-32 km/h beroende på längd och höjdmeter....

Nya hjul
shibo sa:
Ni skrev tidigare att jag inte cyklar tillräckligt snabbt för att det skall vara värt att uppdatera... Hur skall jag tänka här? Cyklar oftast solo och ligger i regel 28-32 km/h beroende på längd och höjdmeter....

Jag instämmer att typ 100 mil på trainer innan utomhussäsongen ger mer fart än nya hjul. Nya hjul kanske ger mer motivation, men de hjul du har är dock helt okej och borde inte hindra dig från att köra sub8.

Tillbaka
Topp