Nya knäskydd

D i U

Aktiv medlem
Nya knäskydd
Verkar vara dags för nya knäskydd då mina ca 1 år gamla POC air har börjat ge mig nästan såriga eksem ovanpå knäna där gummistripen sitter efter ett par timmar på stig. Alltid varit nöjd med dem men nu är dom outhärdliga. Kanske har dom drabbats av nån bakteriehärd eller nåt men det lutar ändå åt nya. Kanske någon som har samma problem?

Vilka skall man titta på om Jag vill ha liknande dom fina POC skydden? Sett att sweet protection har en modell som heter bearsuit light, fox har launch och endura har någon singletrack. Kört med IXS flow tidigare som också var bra. Skall användas till trail/am.

Nya knäskydd
Enduro-mtb gjorde en test av knäskydd som jag kan rekommendera. Mina efterföljare till samma poc skydd blev ION KPAKT ZIP och dom är fantastiska, dock betydligt klumpigare och varmare än POC (men med en helt annan skyddsnivå).

Nya knäskydd
D i U sa:
Ska kolla in dom, helst vill jag ha ett lightskydd som går att cykla vanlig stig med också utan att kännas ivägen.

För mig funkar dom faktiskt bra till det! Har aldrig reflekterat över att jag haft dom på mig, mer än möjligen när det var som varmast i somras. Annars finns en KLITE som är lite mer slimmad att kolla upp.

Nya knäskydd
Sök här på forat efter testet dom gjorde för några år sedan, läsvärt och bra kategoriserat?

Själv har jag haft Trailskins i nästan 4år å varit asnöjd!

Nya knäskydd
Dakine slayer kör jag med, är nöjd så här långt. G-form rekommenderas i alla fall inte om man vill ha skydd som håller, mina gav upp i sömmarna efter två månader.

Nya knäskydd
Lutar just nu åt sweet protection Bear suit light, finns i butik hos cykelkraft så lätt att åka dit å känna på dom dessutom.

Nya knäskydd
Om du får eksem där gummit ligger kan det vara så att du reagerar på silikon. Jag skulle se mig om efter ett par skydd som inte har silikon för fäste i kanterna. Jag fick eksem av Garmin-armbandet av silikon och bytte till PU-armband och eksemen en försvann. Jag har dock ett par IXS flow(med silikon-grepp) och de har jag inte fått eksem av.

Nya knäskydd
glitch sa:
J No sa:

+1 kört mina i dryga 2 år nu. Lite småhål i finmaskiga meshen på baksidan men inget som stör eller påverkar funktionen. Har klotat några gånger ordentligt och de har tagit det bra.
Jag är inne på mitt tredje par, lär bli ett fjärde också. Tvättar dock efter nästan varje tur vilket sliter lite extra. Brukar vara kardborren som ger upp först för mig. På första paret sprack skyddet ett tag efter det..

Nya knäskydd
Rattnalle sa:
glitch sa:
J No sa:

+1 kört mina i dryga 2 år nu. Lite småhål i finmaskiga meshen på baksidan men inget som stör eller påverkar funktionen. Har klotat några gånger ordentligt och de har tagit det bra.
Jag är inne på mitt tredje par, lär bli ett fjärde också. Tvättar dock efter nästan varje tur vilket sliter lite extra. Brukar vara kardborren som ger upp först för mig. På första paret sprack skyddet ett tag efter det..

Jag behöver också nya knäskydd istället för mina asgamla 661. Vill ha knäskydd som går att tvätta i maskin. IXS Flow verkar ju bra, ser att man kan ta ut den viskoelastiska kudden. Hur funkar det med Poc, Sweet protection och de andra som nämns i tråden?

EDIT: Ser att det i alla fall står att "All shock absorbing parts are removable for washing" på Sweet Protection-skydden. Hittar ingen vettig info om POC-skydden.

Senast ändrad:
Nya knäskydd
FreddanE sa:
Om du får eksem där gummit ligger kan det vara så att du reagerar på silikon. Jag skulle se mig om efter ett par skydd som inte har silikon för fäste i kanterna. Jag fick eksem av Garmin-armbandet av silikon och bytte till PU-armband och eksemen en försvann. Jag har dock ett par IXS flow(med silikon-grepp) och de har jag inte fått eksem av.

De e konstigt de där för problemen har uppstått senaste två månaderna, kört utan minsta klåda etc i över ett år å nu plötsligt blir de som stora sår efter bara ett par timmar. Så illa att de svullnar upp under flera dagar. Konstigt är också att de bara är den övre silikonremsan som ger problem, sitter ju samma remsa under knät också.

Nya knäskydd
Silkonarmbanden på klockan gav problem först efter 2 år. Om jag lät bli att använda klockan försvann eksem efter 2-3 veckor, men de kom tillbaka redan efter någon dags användning. eksemen var dock inte runt hela handleden bara på ena sidan. Man kan nog göra ett ett ställe lätt irriterat och klara sig på andra ställen. Mina IXS Flow med silikongrepp irriterar mig inte. För din del skulle jag undvika silikon åtminstonde där du får eksemen,

Nya knäskydd
happymtb.fr sa:
Mina trail skins gav upp efter 3,5 år intensivt användning. Jag köpte samma modell igen på CRC nyligen.

Har också trailer skins, dock inte så nöjd. Taskig kvalité och de har börjat falla i bitar efter inte så mkt användning. Sitter rätt dåligt på mina knän också men det är ju en mer individuell fråga. Men lätta och smidiga men tycker att de borde hålla bättre.

Nya knäskydd
Vilka bra lightskydd har minimalt med silikon etc? Bearsuit light? Kanske dakine slayer? Eller fox launch enduro? De e dom jag e mest sugen på.

Nya knäskydd
Orwar sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
J No sa:

Jag behöver också nya knäskydd istället för mina asgamla 661. Vill ha knäskydd som går att tvätta i maskin. IXS Flow verkar ju bra, ser att man kan ta ut den viskoelastiska kudden. Hur funkar det med Poc, Sweet protection och de andra som nämns i tråden?

EDIT: Ser att det i alla fall står att "All shock absorbing parts are removable for washing" på Sweet Protection-skydden. Hittar ingen vettig info om POC-skydden.
Mina IXS har inte skydd som går att ta ur men det står 30 grader fintvätt på dem, skydd och allt. Det tycker jag är en stor bonus.

Nya knäskydd
Rattnalle sa:
Orwar sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
J No sa:

Mina IXS har inte skydd som går att ta ur men det står 30 grader fintvätt på dem, skydd och allt. Det tycker jag är en stor bonus.

Den modellen kanske har utgått.
På IXS hemsida hittar jag Flow evo och IXS Flow zip, och på bägge står det
"Remove Xmatter pad from pocket
Machine wash/Hand wash program 20° (celcius)" under skötselråd.

Att kunna tvätta hela rubbet hade ju varit ännu bättre, men att kunna ta ur skyddet får väl anses acceptabelt det också. Då vågar man ju tvätta i lite högre temperatur också. Bättre än många andra tillverkare som verkar ha tänkt att man aldrig ska tvätta grejer.

Nya knäskydd
Orwar sa:
Rattnalle sa:
Orwar sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
J No sa:

Den modellen kanske har utgått.
På IXS hemsida hittar jag Flow evo och IXS Flow zip, och på bägge står det
"Remove Xmatter pad from pocket
Machine wash/Hand wash program 20° (celcius)" under skötselråd.

Att kunna tvätta hela rubbet hade ju varit ännu bättre, men att kunna ta ur skyddet får väl anses acceptabelt det också. Då vågar man ju tvätta i lite högre temperatur också. Bättre än många andra tillverkare som verkar ha tänkt att man aldrig ska tvätta grejer.
Jag har inte Evo. På mina sitter en tvättlapp där det står 30. Men jag hade tvättat likadant oavsett..

Tillbaka
Topp