Nya Långa Lugnet

sneeze

Ny medlem
Nya Långa Lugnet
En kollega försöker övertala mig att köra "Nya Långa Lugnet", eftersom den går dagen efter Siljan Runt, som vi ska cykla.

http://sog2013.se/tavlingar/nya-langa-lugnet__14

Frågan är om någon vet när anmälningen öppnar, eller om det redan är fullt :-/
På deras hemsida står följande:
Anmälan: Anmälan kommer att ske via Mitshubishi MTB Challenge.

Men på http://www.langloppscupen.se/tavlingsinfo/anmalan__52 står följande:
Alla anmälningar till Långloppscupen görs på respektive deltävlings hemsida. Du hittar deltävlingarna under rubriken "Loppen".

Så nu har jag fastnat i en loop. Är det någon som kan hjälpa mig ur?

Nya Långa Lugnet
Det verkar bli en riktigt kul helg för hela familjen i Falun, med diverse roliga evenemang som multisport och mtb. Helt klart värt en resa.

Nya Långa Lugnet
Kommer banan vara pilad några veckor innan eller kommer man kunna fixa en karta så man kan träna innan det är dax? (måste ju veta att man orkar åka hela:)

Nya Långa Lugnet
Lugnet = riktigt backigt men kul, så det blir nog att anmäla sej :) och ja Carl Larson leden är jobbig, först rakt upp från lugnet sedan lika mycket utför

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    138.1 KB · Besök: 61
Nya Långa Lugnet
Furios Fred funkar bra. Om det blir mycket regn så kan det bli lite halkigt mitt i cykelspåret efter längdbanorna men det är bara att hålla lite bredvid.

Åkte backen från Sundborn igår i sakta mak och det tog ca 17min. Den är 3km och kommer nog smaka bra efter 5mil för dom som kommer att tävla.
Tur att milen innan är fin med en trevlig sväng genom Sundborn.

Nya Långa Lugnet
Dagens tävlingsresultat, top 5.

Herrar Elit:
1. Mattias Wengelin
2. Magnus Darvell
3. Mattias Nilsson
4. Fredrik Edin
5. Lars Bleckur

Damer Elit:
1. Emmy Thelberg
2. Jennie Stenerhag
3. Angelica Edvardsson
4. Cecilia Thomasson
5. Lisa Ström

Herrar juniorer:
1. Robin Thyrstedt
2. Martin Setterberg
3. Lukas Tengendal
4. Jakob Engström
5. Rasmus Goj

Herrar 30:
1. Johan Nyman
2. Tor Andersson
3. Jocke Bernström
4. Donaldh Andersson
5. Per Kumlin

Damer 30:
1. Sandra Backman
2. Ida Mattsson
3. Helena Enqvist
4. Martina Hylén
5. Susanna Lagerqvist

Herrar 40
1. Anders Stenberg
2. Joakim Jonasson
3. Erik Vrang
4. Per Sjudin
5. Morgan Björkdahl

Damer 40:
1. Marie Sjödén
2. Anna Davidsson
3. Maria Sedemark
4. Karin Hedlund
5. Maria Runeteg

Herrar 50:
1. Tommy Olsson
2. Göran Eriksson
3. Atle Hansen
4. Peter Nilsson
5. Thomas Stolt

Nya Långa Lugnet
Ojoj, undrar hur många som punkade idag?
När jag åkte förbi stod nog ca 30 pers och lagade punka, på samma ställe alltså!

Backar fanns det gott om, tur loppet bara var 61 km :)
De byggda stigarna var kalasbra.

Nya Långa Lugnet
Jag är en av dem som punkade där 'alla' punkade. Jag kom dit i gruppen precis efter tätgruppen. Då stod det redan 30-40 cyklister där med punktering. Både mitt fram- och bakdäck blev punkterade, trots Stans. Någon som vet mer om detta? Det snackades om sabotage. Det verkar troligt. Banan cyklades ju igenom av en massa folk dagen innan och sådant här borde väl har upptäckts? Precis när jag cyklade förbi stället så märkte jag att där stod en grupp personer och tittade på just där... som om de visste att något skulle hände

Senast ändrad:
Nya Långa Lugnet
Funderar också på alla punkor efter tunneln, när jag kom så ropade dom om "akta stenen"? Men känns inte som någon sten kan ha orsakat alla dessa punkor eller, sten i skogen är ju inte så ovanligt?

Nya Långa Lugnet
Enl vad jag hörde så var det två vassa stenar som låg precis intill varandra som orsakade punkorna vid tunneln. Klarade mig förbi utan problem.

Fin bana fö. Betydligt mindre grusväg än vad jag räknat med. Roliga stigar och gryma backar. Kul, kommer nog tillbaka nästa år.

På minussidan. Skyltningen på skidstadion, fanns det någon? Duscharna. Stopp i avloppet, ett par cm vatten på golvet och då var folk inte speciellt skitiga när dom skulle duscha.

Nya Långa Lugnet
Punka? Yup!..fin reva mitt i rullbanan på mina splojtans RäzerRalf! Fin bana? Yup! Totalt förnedrad? Yup! Nästa år...då skall jag ta min hämnd!De skulle kunna döpa om banan till "Runt hörnet går det upp igen"! ;-D

Nya Långa Lugnet
Grymt fint arrangemang, klarade mig från tekniska problem men hade trötta ben efter Siljan Runt dagen innan men kom ändå i mål på bättre placering än jag hoppats på. Roligaste loppet jag kört än så länge!

Nya Långa Lugnet
Men visst är det väl så att där var cyklister ute på banan både på fredagen och på lördagen? Om där var ett ställe där alla punkade så borde det väl ha upptäckts? Det var ju inte så att där stod 2-3 cyklister med punka. Det var ju 30-40 cyklister!

Nya Långa Lugnet
Kan bara spekulera, men eftersom det var ett blött och mjukt ställe och mitt i det linjeval som de flesta ville ta så kan man tänka sig att gropen blev djupare och djupare. När jag åkte förbi typ 30 min efter täten så hade det hunnit bli ganska djupt. Stenar som inte stack upp alls på lördagen blev väl mer och mer frilagda.

Nya Långa Lugnet
Jo men under tiden jag stod där och lagade mina två punkteringar (och väntade på att en vänlig själ gav mig en andra slang) så verkade färre o färre få punktering där... När min flickvän väl kom cyklandes förbi 5-10 minuter senare så var det ingen i hennes grupp som fick punktering. Så det verkar som om bara täten (eller de två-tre första grupperna) blev drabbade.

Och som sagt: Jag hade två stycken Stansade däck med nypåfylld Stans i båda däcken... oddsen att båda ska få så pass stora hål samtidigt...

Men jag ska ta en titt på hålen i däcken ser ut när jag kommer hem ikväll.

Vem var den gruppen av åskådare som stod precis där alla fick punka och tittade på? Det var några yngre grabbar, va?

Nya Långa Lugnet
Grym bana måste jag säga, sjukt mycket backar och riktigt kul med de byggda MTB-spåren. Jag var lite rädd för att det skulle vara ett grusvägsrejs med stora klungor men så blev det ju inte.

Nya Långa Lugnet
Om det var sabotage borde det väl gå att se om det ligger nåt "onaturligt" i gropen? På Örestadstempot i Barsebäck låg det flera hundra ankarspik utströdda på tre ställen. Svårt att missa. Om ingen såg nåt särskilt på platsen i går så var det nog bara otur.

Nya Långa Lugnet
Kan tillägga att nära jag passerade så stod två cyklister och tittade och sparkade i det "ödesdigra" hålet. De uttryckte sig förvånat/imponerat över det de såg i hålet. Kan mycket väl vara så att dessa vänliga herrar helt enkelt sparkade ur stenarna och därmed sparade in lite på punkteringarna för efterkommade cyklister.

Nya Långa Lugnet
Tråkigt med alla dessa punkteringar. Jag har av naturliga skäl åkt det olycksdrabbade partiet tvåsiffrigt antal gånger de senaste två veckorna utan att drabbas. Den teori jag har fått presenterad talar om en trippel av stenar där den mittersta var i stort sett som en yx-egg men dold under det blöta. Alltså inget som talar för sabotage. Jag ska göra ett besök med spett och förstoringsglas i veckan för att säkerställa en trivsammare passering nästa år.

Frågan om markering på stadion: gäller det markering av banan eller skyltning till mat, cykeltvätt, omklädning osv eller annat?
Tack alla för att ni kom, vi satsar på att toppa det här nästa år!
Stefan Carlsson
Banchef

Nya Långa Lugnet
Mitt första MTB-lopp avklarat! Typ 4-5 ggn jag körde MTB i över huvud taget!

Trött i benen efter Siljan, blev på jävligt dåligt humör då jag verkligen inte fattar grejen med stenar, rött och skit (pga kass teknik). Sadeln lossnade under andra loopen och vinklade sig uppåt, körde med alldeles för högt däckstryck bak, men var grymt omotiverad att stanna och justera, så jag nötte på. Gick i mål på 3.34

Det var nog mitt sista MTB-lopp :)

MvH Patrik

Nya Långa Lugnet
pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt första MTB-lopp avklarat! Typ 4-5 ggn jag
> körde MTB i över huvud taget!
>
> Trött i benen efter Siljan, blev på jävligt
> dåligt humör då jag verkligen inte fattar
> grejen med stenar, rött och skit (pga kass
> teknik). Sadeln lossnade under andra loopen och
> vinklade sig uppåt, körde med alldeles för
> högt däckstryck bak, men var grymt omotiverad
> att stanna och justera, så jag nötte på. Gick i
> mål på 3.34
>
> Det var nog mitt sista MTB-lopp :)
>
> MvH Patrik

Det är ju precis den där typen av misär som man eftersträvar och önskar på ett mtb-lopp ;) bra krigat med dina förutsättningar!

Nya Långa Lugnet
smilivspussel skrev:
-------------------------------------------------------
> Tråkigt med alla dessa punkteringar. Jag har av
> naturliga skäl åkt det olycksdrabbade partiet
> tvåsiffrigt antal gånger de senaste två
> veckorna utan att drabbas. Den teori jag har fått
> presenterad talar om en trippel av stenar där den
> mittersta var i stort sett som en yx-egg men dold
> under det blöta. Alltså inget som talar för
> sabotage. Jag ska göra ett besök med spett och
> förstoringsglas i veckan för att säkerställa
> en trivsammare passering nästa år.
>
> Frågan om markering på stadion: gäller det
> markering av banan eller skyltning till mat,
> cykeltvätt, omklädning osv eller annat?
> Tack alla för att ni kom, vi satsar på att toppa
> det här nästa år!
> Stefan Carlsson
> Banchef

Omklädning, nummerlappar mm. Hittade en karta över området vid cykelinlämningen men kunde inte utifrån den lista ut var jag hämtade min nummerlapp. Hittade ingen sådan karta där man kom in på skidstadion från parkeringen.

Banmarkeringen var utan anmärkning både på stadion och ute i skogen.

Nya Långa Lugnet
Jag kollade stenen i morse. EN ELAK JÄVEL mitt i spåret och strax efter ett gupp. Många fick nog upp hjulen i luften vid guppet och landade på den stora och vassa stenen. Några fälgar fick stryka med. Någon vänlig själ hade dragit in plastbanden med en pinne till stenen, så cyklisterna som passerade mot slutet slapp åka på den.

Olyckan efter ca: 1 km ska ha varit en äldre dam som gått rakt ut i masterstarten, som jag fått det berättat för mig. Jag såg dock inget där framme, så hon borde gått in i klungan en bit bak?

Nya Långa Lugnet
Öijer: Ja, jag skymtade en äldre dam på sidan om när jag passerade och ett par liggande cyklister. Känns lite märkligt at hon skulle ha klivit ut bland alla cyklister - eller kan det ha varit någon som cyklade upp på trottoaren förbi farthindret och körde på henne? Där är ju en trång sektion vid övergångsstället. Hoppas det gick hyfsat bra för alla inblandade.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp