Nya Långa Lugnet

Nya Långa Lugnet
Hej alla!
Mitt första inlägg här på forumet och tyvärr i ett så tråkigt ämne som olyckan 1 km efter start.
Jag var en av dem som kraschade och som jag uppfattar det så kliver en äldre dam ut på övergångsstället rakt framför oss utan att se att det är en massa cyklister som passerar. Jag tror vi är tre cyklister som går i backen, när vi försöker väja för damen. En av oss verkar ha undvikit skador både på sig själv och på cykeln och kunde cykla vidare, jag fick bryta p g a trasig cykel och några rejält smärtande revben, men värst gick det för den tredje cyklisten och den gamla damen.
Jag ska inte redogöra här för eventuella skador på övriga inblandade men jag har förstått att det slutade relativt lyckligt med tanke på vad utgången skulle ha kunnat bli.
Om det är någon här som såg händelseförloppet och kan berätta lite mer om vad som hände skulle jag uppskatta det. Jag vet inte så mycket mer än att vi försöker undvika att köra på damen eller in i varandra och att jag sen gör en luftfärd.
Sen skulle även banchefen gärna få kommentera hur de från tävlingsledningen ser på det inträffade.

Nya Långa Lugnet
Så där ja, nu har jag sovit ut. Tacksam att man är föräldraledig och att barnen som till 08:15 och 09:00. Lyx!

Tråkigt med olyckor. Speciellt när det handlar om personer som inte själva var med och tävlade. Är man med och tävlar vet man ju ändå att risken finns att man kraschar.

Banan var rolig, den delen som jag inte gillade var nerför mördarbacken sladdandes i löst bärlager. Men det funkade det med. Och lite synd att det är trångt på de handbyggda lederna så att det inte går att köra om. Men det handlar väl inte om så många sekunder man tappade i köerna där.

Jag tror att det finns många i motionsklassen som skulle kunna tjäna tid på att titta på Fredrik Erikssons kurvtagningsteknikvideo... Speciellt killen från Täby som försökte tränga sig i sista hårnålen in på stadion, nära att jag gick i backen där. Men det gav lite adrenalin till spurten så i efterhand var det bara bra.

Kan man hitta resultatlistan med mellantider någonstans? En excel-fil vore kul att kunna ladda ner.

Nya Långa Lugnet
Nilsen skrev:
-------------------------------------------------------

> Kan man hitta resultatlistan med mellantider
> någonstans? En excel-fil vore kul att kunna ladda
> ner.

Håller med, det togs ju mellantider/placering vid varvningen vad jag förstår?

Svinjobbigt var det. "Aldrig mer", i går. "Fan vad kul det var" ,i dag :-)

Andra varvet tyckte jag var roligast, första var för mkt dammig grusväg.

Var var vätskan? Missade den både på första och andra varvet, när jag hittade den på tredje varvet var det ingen/för få som langade bananer. Annars kul tävling.

Nya Långa Lugnet
ason; -då tror jag helt enkelt det hamnat mellan de beryktade stolarna. En dos hemmablindhet helt enkelt. vi lovar bot och bättring nästa år! skönt att höra att den primära markeringen, den som tog dig runt banan var funktionell.
Stefan

Nya Långa Lugnet
Ang. Olyckan
Emell:
Jag var nog den av de tre som "träffade" damen som efter en stunds cykelmek kunde fortsätta, dock med trasigt växelreglage en del skrubbsår och blåmärken. Om det var vi som pratade var din växel var ganska böjd...

Jag uppfattade situationen som att damen stod och väntade vid övergångsstället och sen när vi var ca 10m ifrån plötsligt gick över. Det verkade inte bra med killen som flög ut till vänster, vet någon hur det gick?

Till tävlingsledningen måste man ställa frågan varför ingen flaggvakt stod vid detta övergångsställe, eller så borde övergångsstället varit blockerat med markeringsband.

Nya Långa Lugnet
Ang olyckan så var det inget övergångsställe på platsen för olyckan, bara en busstation. I övrigt har jag inga detaljer om vad som hände. Tråkigt hur som helst.

Ang skyltningen på stadion till duschar så stämmer det att den var dålig/obefintlig. En miss som vi på Scandinavian Outdoor Games tar på oss. Vi hoppas att ni hade en trevlig dag i Falun trots detta, väl kämpat allihop i värmen!

Per
Scandinavian Outdoor Games

Nya Långa Lugnet
QRP: Det var vi som pratade. Det stämmer, växelörat var av. Jag pratade med den andre killen på sjukhuset. Han hade en del skador, men mådde efter omständigheterna förhållandevis bra, vilket var skönt att höra. Det såg inget vidare ut där han låg på marken efter kraschen.

Hagdahl: Jag är ganska säker på att olyckan inträffade vid övergångsstället där vägen smalnar av.

Nya Långa Lugnet
En snubbe jag körde bakom lyckas knäcka ramen strax under sadelstolpsklämman. Han stannade, konstaterade att den hade gått av och cyklade modigt vidare. Efter nästa stigparti så stannade han dock vid en flaggvakt, jag hoppades innerligt att han inte körde vidare...

Nya Långa Lugnet
Det finns inget övergångställ där vägen smalnar av. Det är en midjehållplats för bussar bara. Det finns dock ett övergångsställ ca: 80 meter innan.

Nya Långa Lugnet
Öijer skrev:
> Det finns inget övergångställ där vägen
> smalnar av. Det är en midjehållplats för bussar
> bara. Det finns dock ett övergångsställ ca: 80
> meter innan.

OK!

Nya Långa Lugnet
Det viktiga är ändå inte om det fanns övergångsttäll eller om det var en busshållplats. Det viktigaste är att alla verkar ha klarat sig ganska bra efter omständigheterna.

Nästa år gör vi allt lite bättre.

Nya Långa Lugnet
Hur trött kan man bli efter ett lopp? Gårdagens tur var onekligen det jobbigaste långloppet hitintills.
Bra och roligt i vilket fall som helst. MEN varför blev det inte priscermoni för veteranklasserna som det brukar vara? Lite snopet måste jag säga.

Usch för olyckan, jag hade tur som varken såg eller var i närheten av den. Hoppas det gick bra för samtliga inblandade!

Om ni vill ha lite kvällsläsning finns en racereport på bloggen nu! http://livetigymmet.blogspot.se/2013/06/nya-langa-lugnet-2013.html

Nya Långa Lugnet
Öijer skrev:
> Det viktiga är ändå inte om det fanns
> övergångsttäll eller om det var en
> busshållplats. Det viktigaste är att alla verkar
> ha klarat sig ganska bra efter omständigheterna.
>
>
> Nästa år gör vi allt lite bättre.

Bara så att vi inte missförstår varandra nu. Jag har inte skrivit nåt om vilka skador övriga inbladade ådrog sig i olyckan, för det är inte min sak att göra det. Så vad du menar med "Det viktigaste är att alla verkar ha klarat sig ganska bra efter omständigheterna.", det är din tolkning. Som jag ser det var det här en mycket allvarlig olycka som med bara någon liten tillfällighet åt fel håll hade kunnat slutat riktigt allvarligt.

Jag skulle önska en kommentar här eller i något annat forum, t ex på tävlingens hemsida, från tävlingsledningen som visar att man tagit till sig det som gick fel vid olyckan och om man funderar på någon lösning för att undvika det nästa år.

Nya Långa Lugnet
Jag passerade olycksplatsen, förmodligen strax efter att det hänt. Det finns mycket riktigt inget övergångsställe där utan vägen smalnar av så att passerande bilar ska sänka farten innan busshållplatsen. Om någon gick ut i vägen skulle jag klassa det som en olycka till följd av ganska grov oaktsamhet från den personens sida och inte något som tävlingsledningen kan lastas för.

//Kristin

Senast ändrad:
Nya Långa Lugnet
Emell:
Ingen blev allvarligt skadad och det är väl bra det, med tanke på hur illa det hade kunnat gå?

Nu var inte jag en del av tävlingsorganisationen och dom får väl kanske svara för sig, om dom vill. Men jag tror det är väldigt svårt att hindra folk från att gå in i en cykelklunga. Oavsett var man befinner sig längs en 6 mil lång tävlingsbana. Cykeltävlingar hålls på arenor som kan väldigt stora. Cykeltävlingar är nästan alltid tillgängliga för allmänheten och ofta delar tävlingsfältet vägar, motionsspår och stigar med alla andra som inte tävlar.

Nya Långa Lugnet
Öijer skrev:
> Emell:
> Ingen blev allvarligt skadad och det är väl bra
> det, med tanke på hur illa det hade kunnat gå?

Vad menar du med att ingen blev svårt skadad?

Nya Långa Lugnet
Jag var den killen som flög ut till vänster. Tack Emell för att du tog dig tid att söka upp mig på sjukhuset. Jag är duktigt mörbultad men fick inga allvarliga skallskador eller frakturer på kotor. Med tanke på hur illa det kunde gått både för mig och de som befann sig i närheten så får jag vara glad att jag inte bröt något annat än näsan. Jag vet inte om man kan belasta tävlingsledningen för det som inträffade men det är absolut värt att ta på allvar inför kommande arrangemang. När de gäller att hindra obehöriga att kliva in på en 6 mil lång bana så pratar vi här om en plats några hundra meter ifrån Lugnet under master start, vilket ger helt andra förutsättningar anser jag. Nåja, Jag repar mig och kommer att cykla fler långlopp så snart rygg och nacke tillåter.

Nya Långa Lugnet
Rootsrider: Återigen, riktigt skönt att höra att du är förhållandevis okej. Det var inte roligt att se dig ligga alldeles still på marken efter kraschen. Håller med dig i dina synpunkter på att olyckan kunde inträffa så tidigt efter starten.

Nya Långa Lugnet
Du är grym Jah Brother. Snart är du tillbaka i spåret. Det kan hända att olyckan finns med på en film. En av Jah Roots Riders cyklister filmade delar av loppet med kameran på styret och stannade till vid sin kamrat när olyckan skett. Han kan ha fångat händelseförloppet. Återkommer om detta.

Nya Långa Lugnet
Rootsrider: Verkligen skönt att höra att du klarade dig utan svårare frakturer eller skallskador, jag fruktade att du skadat dig allvarligt när du låg och fick hjälp. Tur i oturen var ju i alla fall att det fanns hjälp snabbt på plats.

Krya på dig och hoppas du snart är tillbaka på cykeln!

Nya Långa Lugnet
Krya på dig Rootsrider.

Är det någon som har koll på hur många höjdmeter loppet hade. Hoppas det var så många som det kändes.

Nya Långa Lugnet
Min summering.
Det var flera cyklister som åkte på trottoarerna vid Masterstarten.
Kanske blev damen påkörd av någon av dem.

Svårt att hitta duschen.

Jag + 2 killar till åkte fel och missade en 90graders högersväng efter 35 km.
På en singeltrack passerade jag de två killarna och då missade vi alla tre de pilar som pekade åt höger. Fortsatte några hundra meter rakt fram innan jag insåg att vi cyklat fel.
Det borde dels vara plastband över de stigar man inte ska cykla på (vid stigkorsningar) men sen brukar man alltid ha skyltar som visar att det är fel stig man är på. (med ett kryss på)
Plastband är viktigt då det är svårt att vara uppmärksam på skyltar när man tittar ner på alla rötter och stenar.

Hade även känslan av för få skyltar på andra ställen.
Hellre några pilar för mycket än för få.
Hade även känslan av att de var få pilar som varnade/visade tvära svängar lite i förväg.
Beroende på vilken hastighet man kommer med ska pilarna sitta olika långt från kurvorna.
Hög fart kanske 100 meter och låg stigfart kanske 10 meter.

Loop 1 tyckte jag personligen inte var så bra, för mycket grusvägsrally i hög fart.
Loop 2 var mycket fin
Loop 3 gillade jag. Men jag tror backarna skrämmer bort de flesta motionärer. Motionärerna vill kunna cykla sig igenom en tävling och inte gå uppför femtielva uppförsbackar.
Stort plus i kanten för dom sköna handbyggda stigarna.

Får skylla mig själv för att inte kontrollera bättre före start men jag missade vätskekontrollen på första varvningen. Den kom väldigt plötsligt efter svängen.
Nu hade jag privat langning så det gjorde inte någonting men stationen var väldigt lätt att missa utan att vända om.

Stenen träffade även mitt bakdäck :-(

Kanske lite mycket negativa synpunkter men jag bara skriver ner dom så det blir bättre nästa år.
Summasummarum var Långa Lugnet riktigt trevligt och jag återkommer gärna.

Varför hör man alltid folk som vill låna pumpar, slang m.m. på långloppstävlingar.
En pump är inte jobbigt att ha med sig och patroner i all ära. Ta gärna 2 patroner med er eftersom det verkar vara så svårt att lyckas med den första.

Tillbaka
Topp