Nya leksaken kom igår

Rodent

Medlem
Nya leksaken kom igår
Även jag fick ett paket. Efter lite strul fick jag igång allt och kunde ta min första tur i pannlampans sken på hemmaspåret MTB-leden på Lidingö.

Strulet bestod i att kedjan var för lång:
071025032.jpg ht=544

Efter att kortat kedjan gav jag mig på att byta plats på bromshandtagen. Höger handtag var för frambromsen, vilket jag inte riktigt är van vid.

Nåväl, här står underverket ihopskruvad innan nedsmutsningen börjar:
071025033.jpg ht=544

Sedan en pannlampsbild från skogen:
071025035.jpg ht=544

Jag hade ju tänkt ta den sedvanliga bilden med den sunkiga soffan, men det gick inte för sig sa hon som bestämmer. Jag får väl göra det i smyg någon gång.

Cykeln var såklart suverän att köra på om man jämför med den gamla fulldämpade Bianchin från 90-talet. Men jag inser hur beroende av SPD jag blivit för det var väldigt svårt att köra på de plattformspedaler som ingick.

/Johan

Nya leksaken kom igår
Vilket ställe levererade med kedjan så mycket för lång och motostyle på bromsarna? Antar att du beställde från utlandet?

Förutom det, grattis till en nice bike.

Nya leksaken kom igår
Grattis, den ser fin ut.

Jag gillar mittenbilden "hur många datorer behövs för att skruva ihop en cykel" :-D

Nya leksaken kom igår
Jag beställde från Edinburgh Bicycle i Skottland.

Detta med bromsarna på fel sida hade jag nog kunnat lära mig, men är man över 40 så tar det ett tag:-)

Nya leksaken kom igår
På motorcyklar och mopeder är sitter ju frambromshandtaget till höger. Varför är det tvärtom på trampcyklar? Verkar dumt och potentiellt farligt tycker jag - eller finns det något bra skäl till cykelvärldens "bakvända standard"?

/Janne

Nya leksaken kom igår
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Kostade?

Den kostade 1200 pund, och frakten 60. Det blev ca 16.500 svenska om jag inte missminner mig.

Nya leksaken kom igår
DBS skrev:
-------------------------------------------------------
> Fin hoj, Rodent! Ny chans att smutsa ner den
> ikväll!
> Pannlampstur, samling utanför Maltes kl 20.15.
> /Ola

Det hade varit kul. Tyvärr hann jag inte. Jag stack ut på MTB-leden vid niotiden i förhoppning om att ni skulle köra där, men såg ingen. Ni kanske körde någon annanstans. Jag är gärna med någon annan kväll.

/Johan

Nya leksaken kom igår
Motostyle på bromsarna är lagkrav i England till och med, och standard i alla länder som har vänstertrafik. Detta för att man ska kunna räcka ut handen för att svänga så att man korsar mötande trafik (tänk vänstersväng här i Sverige) och ändå ha en hand på bakbromsen.

På motorcyklar är inte behovet lika stort, då brukar väl bakbromsen oftast skötas med ena foten?

Tillbaka
Topp